بررسی رابطه بازارگرایی با رضایت مشتریان در باشگاه-های بدنسازی شهر کرمان
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9768
کد مقاله : 1060-THS
نویسندگان
دانشجوی دکترا-مدیریت ورزشی-دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی-کرمانشاه-ایران
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر بررسی رابطه بازارگرایی با رضایت مشتریان در باشگاههای بدنسازی شهر کرمان بوده است.
روش تحقیق:تحقیق حاضر توصیفی است که به روش همبستگی انجام شده است و از حیث هدف جز تحقیقات کاربردی بشمار میرود؛ ابزار پژوهش حاضر پرسشنامههای بازارگرایی نارور و اسلاتر(1999) و رضایت مشتری رجبی و همکاران(1389) میباشد که برای تعیین روایی، پرسشنامههای تحقیق، بین 11 نفر از صاحبنظران و اساتید رشته مدیریت ورزشی توزیع گردید و روایی پرسشنامهها تایید گردیدند. برای محاسبه پایایی ابزار پژوهش، در یک مطالعه مقدماتی تعداد 30 نفر از مشتریان باشگاههای بدنسازی پرسشنامه-های مذکور را تکمیل و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ میزان آن به ترتیب 76/0 برای پرسشنامه رضایت مشتری، 84/0 برای پرسشنامه بازارگرایی بدست آمد. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان باشگاههای بدنسازی در سطح شهر کرمان میباشد. نمونه آماری پژوهش با توجه به اینکه جامعه آماری این پژوهش نامحدود میباشد با استفاده از فرمول کوکران 300 بدست آمده است. تعداد نمونههای این پژوهش 300 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامهها بین مشتریان باشگاههای بدنسازی پخش و جمع آوری شد که تعداد 240 پرسشنامه قابل استفاده بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی قرار گرفته است که از آزمون کولموگروف اسمیرونوف جهت تشخیص توزیع نرمال دادهها، آزمون ضریب همبستگی پیرسون جهت تعیین ارتباط بین متغیرهای تحقیق و هم چنین آزمون تحلیل رگرسیون به منظور پیش بینی متغیرها استفاده شد و نرم افزار مورد استفاده در این پژوهش spss نسخه 23 بود.
نتایج:نتایج تحقیق نشان داد، بین ابعاد بازارگرایی(مشتری گرایی، رقیب گرایی و هماهنگی بین بخشی) با رضایت مشتریان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد (P<0/05). بنابراین مدیران باشگاه ها می توانند با توجه به درک نیاز و خواستهﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮیان در جهت ارزش آفرینی برای مشتریان هدف گذاری نمایند و با ارائه خدماتی از قبیل ارائه تجهیزات فیزیکی و محیطی مناسب ،رفتار صحیح کارکنان،بهره گیری از مربیان قابل اعتماد ، ارائه برنامه های تمرینی و دسترسی آسان به خدمات دائما در پی سنجش رضایت مشتریان با شند. و هم چنین ﻣﺪﻳﺮان باشگاه ها رقبا را رصد کرده و با تشخیص نقاط ضعف و قوت رقبا اقدامات آنها را به سرعت پاسخ مناسب دهند می توانند ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﭘﺎﻳﺪاری ﺧﻠﻖ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ارزﺷﻤﻨﺪ باشد و با ارائه قیمت مناسب ،تخفیف های ویژه ﻫﻤﻮاره ﺑﺮﺗﺮ از رﻗﺒﺎ ﺑﺎﺷند. و هم چنین با به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین واحدهای مختلف تمام بخش های باشگاه را در جهت اهداف باشگاه و انجام وظایفشان یکپارچه نمایند .
روش تحقیق:تحقیق حاضر توصیفی است که به روش همبستگی انجام شده است و از حیث هدف جز تحقیقات کاربردی بشمار میرود؛ ابزار پژوهش حاضر پرسشنامههای بازارگرایی نارور و اسلاتر(1999) و رضایت مشتری رجبی و همکاران(1389) میباشد که برای تعیین روایی، پرسشنامههای تحقیق، بین 11 نفر از صاحبنظران و اساتید رشته مدیریت ورزشی توزیع گردید و روایی پرسشنامهها تایید گردیدند. برای محاسبه پایایی ابزار پژوهش، در یک مطالعه مقدماتی تعداد 30 نفر از مشتریان باشگاههای بدنسازی پرسشنامه-های مذکور را تکمیل و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ میزان آن به ترتیب 76/0 برای پرسشنامه رضایت مشتری، 84/0 برای پرسشنامه بازارگرایی بدست آمد. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان باشگاههای بدنسازی در سطح شهر کرمان میباشد. نمونه آماری پژوهش با توجه به اینکه جامعه آماری این پژوهش نامحدود میباشد با استفاده از فرمول کوکران 300 بدست آمده است. تعداد نمونههای این پژوهش 300 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامهها بین مشتریان باشگاههای بدنسازی پخش و جمع آوری شد که تعداد 240 پرسشنامه قابل استفاده بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی قرار گرفته است که از آزمون کولموگروف اسمیرونوف جهت تشخیص توزیع نرمال دادهها، آزمون ضریب همبستگی پیرسون جهت تعیین ارتباط بین متغیرهای تحقیق و هم چنین آزمون تحلیل رگرسیون به منظور پیش بینی متغیرها استفاده شد و نرم افزار مورد استفاده در این پژوهش spss نسخه 23 بود.
نتایج:نتایج تحقیق نشان داد، بین ابعاد بازارگرایی(مشتری گرایی، رقیب گرایی و هماهنگی بین بخشی) با رضایت مشتریان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد (P<0/05). بنابراین مدیران باشگاه ها می توانند با توجه به درک نیاز و خواستهﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮیان در جهت ارزش آفرینی برای مشتریان هدف گذاری نمایند و با ارائه خدماتی از قبیل ارائه تجهیزات فیزیکی و محیطی مناسب ،رفتار صحیح کارکنان،بهره گیری از مربیان قابل اعتماد ، ارائه برنامه های تمرینی و دسترسی آسان به خدمات دائما در پی سنجش رضایت مشتریان با شند. و هم چنین ﻣﺪﻳﺮان باشگاه ها رقبا را رصد کرده و با تشخیص نقاط ضعف و قوت رقبا اقدامات آنها را به سرعت پاسخ مناسب دهند می توانند ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﭘﺎﻳﺪاری ﺧﻠﻖ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ارزﺷﻤﻨﺪ باشد و با ارائه قیمت مناسب ،تخفیف های ویژه ﻫﻤﻮاره ﺑﺮﺗﺮ از رﻗﺒﺎ ﺑﺎﺷند. و هم چنین با به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین واحدهای مختلف تمام بخش های باشگاه را در جهت اهداف باشگاه و انجام وظایفشان یکپارچه نمایند .
کلیدواژه ها
Title
Investigating the relationship between market orientation and customer satisfaction in Kerman fitness clubs
Authors
FARSHID KESHAVARZ, milad eskandari damene
Abstract
Introduction: The current research has investigated the relationship between market orientation and customer satisfaction in the fitness clubs of Kerman city.
Research method: The current research is a descriptive one that has been carried out by the correlation method, and in terms of its purpose, it is considered as an applied research; The tools of the present research are the market orientation questionnaires of Narur and Slater (1999) and customer satisfaction questionnaires of Rajabi et al. were confirmed. To calculate the reliability of the research tool, in a preliminary study, 30 customers of fitness clubs completed the mentioned questionnaires and using the Cronbach's alpha coefficient, its value was 0.76 for the customer satisfaction questionnaire, 0.84 for the market orientation questionnaire. Was obtained. The statistical population of this research is the clients of fitness clubs in Kerman city. Considering that the statistical population of this research is unlimited, the statistical sample of the research was obtained using the Cochran 300 formula. The number of samples of this research was 300 people who were selected by simple random sampling method. Questionnaires were distributed and collected among the clients of fitness clubs, and 240 questionnaires were usable. Data analysis was done using descriptive statistics and inferential statistics, such as the Kolmogorov Smironov test to detect the normal distribution of data, the Pearson correlation coefficient test to determine the relationship between the research variables, and also the regression analysis test in order to predict. variables were used and the software used in this research was spss version 23.
Results: The results of the research showed that there is a positive and significant relationship between the dimensions of market orientation (customer orientation, competition orientation and interdepartmental coordination) with customer satisfaction (P<0.05). Therefore, the managers of the clubs can set goals in order to create value for the customers by understanding the needs and desires of the customers and by providing services such as providing suitable physical and environmental equipment, correct behavior of the employees, using reliable trainers, providing programs practice and easy access to services constantly in pursuit of measuring customer satisfaction with Shand. Also, the managers of the clubs monitor the competitors and by recognizing the weaknesses and strengths of the competitors, they can respond quickly and appropriately to their actions. be competitors And also, by sharing information between different units, integrate all the club's departments towards the club's goals and fulfilling their duties.
Research method: The current research is a descriptive one that has been carried out by the correlation method, and in terms of its purpose, it is considered as an applied research; The tools of the present research are the market orientation questionnaires of Narur and Slater (1999) and customer satisfaction questionnaires of Rajabi et al. were confirmed. To calculate the reliability of the research tool, in a preliminary study, 30 customers of fitness clubs completed the mentioned questionnaires and using the Cronbach's alpha coefficient, its value was 0.76 for the customer satisfaction questionnaire, 0.84 for the market orientation questionnaire. Was obtained. The statistical population of this research is the clients of fitness clubs in Kerman city. Considering that the statistical population of this research is unlimited, the statistical sample of the research was obtained using the Cochran 300 formula. The number of samples of this research was 300 people who were selected by simple random sampling method. Questionnaires were distributed and collected among the clients of fitness clubs, and 240 questionnaires were usable. Data analysis was done using descriptive statistics and inferential statistics, such as the Kolmogorov Smironov test to detect the normal distribution of data, the Pearson correlation coefficient test to determine the relationship between the research variables, and also the regression analysis test in order to predict. variables were used and the software used in this research was spss version 23.
Results: The results of the research showed that there is a positive and significant relationship between the dimensions of market orientation (customer orientation, competition orientation and interdepartmental coordination) with customer satisfaction (P<0.05). Therefore, the managers of the clubs can set goals in order to create value for the customers by understanding the needs and desires of the customers and by providing services such as providing suitable physical and environmental equipment, correct behavior of the employees, using reliable trainers, providing programs practice and easy access to services constantly in pursuit of measuring customer satisfaction with Shand. Also, the managers of the clubs monitor the competitors and by recognizing the weaknesses and strengths of the competitors, they can respond quickly and appropriately to their actions. be competitors And also, by sharing information between different units, integrate all the club's departments towards the club's goals and fulfilling their duties.
Keywords
market orientation, sport club, Customer satisfaction, Bodybuilding, Customer orientation