تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه گل گهر سیرجان بر ترجیح برند هواداران آن با نقش میانجی کیفیت ادراک شده
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9767
کد مقاله : 1059-THS
نویسندگان
1دانشجوی دکترا-مدیریت ورزشی-دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی-دانشگاه رازی-کرمانشاه-ایران
2کارشناس ارشد مدیرت ورزشی-دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی-دانشگاه خوارزمی-تهران-ایران
چکیده
مقدمه:در این مطالعه هدف تعیین تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه گل گهر سیرجان بر ترجیح برند هواداران آن است و همچنین میزان اثر گذاری این متغییر ها با نقش متغییر میانجی کیفیت ادراک شده بر ترجیح برند هواداران باشگاه گل گهر است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و به لحاظ ماهیت پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود که به لحاظ نحوه گردآوری داده به شکل میدانی انجام شده است.جامعه آماری را کلیه هواداران باشگاه فرهنگی ورزشی گل گهر تشکیل داده اند. وروش نمونه گیری به صورت غیر تصادفی داوطلبانه دراختیار هواداران قرار گرفته است و ابزار گرد آوری داده ها پرسش نامه بوده است. پرسش نامه مسئولیت اجتماعی از پرسش نامه تحقیق تورکر(2009) و پرسش نامه ترجیح برند از پرسشنامه متیو لیو (2014) و کیفیت ادراک شده از پرسش نامه گارسیا فراندز و همکاران (2017). حجم نمونه که با توجه به جدول مورگان 379 پرسشنامه است که 400 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل دادههای استنباطی و آزمون فرضیات تحقیق از مدلهای آماری آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی پرسشنامهها، جهت بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها از مقادیر کجی و کشیدگی، بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر با بهرهگیری از نرمافزار SPSS نسخه 24 صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار آموس ۲۴صورت گرفته است. سطح معنی داری در تمامی آزمونها 05/0=α در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن به منظور توصیف ویژگی های ابعاد عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت در بخش آمار توصیفی از شاخص- هایی مانند؛ فراوانی، درصد، انحراف معیار، میانگین، حداقل نمره و حداکثر نمره استفاده شد.
نتایج: نتایج این تحقیق نشان می دهد که اجرای برنامه های مسئولیت اجتماعی که به سه بخش سازمانی تقسیم می شوند شامل مسئولیت اجتماعی مربوط به جامعه، مسئولیت اجتماعی مربوط به ذی نفعان و مسئولیت اجتماعی مربوط محیط زیست هم به طور مستقیم هم از طریق متغیر میانجی کیفیت ادراک شده بر ترجیح برند توسط هواداران باشگاه گل گهر سیرجان تأثیر می گذارد و دیدگاه هواداران از نظر ویژگی های جمعیت شناختی مانند سن ، تحصیلات، جنسیت، تأهل وشغل متفاوت بود.
نتیجه گیری: بنابراین به منظور مدیریت صحیح برند و ارتقای ترجیح برند باشگاه از نظر مشتریان، در نظر گرفتن این چارچوب به عنوان یک عامل در موفقیت در اتخاذ استراتژی ها و به عنوان دستورالعمل های کلی برای شناسایی بهترین استراتژی ها و برنامه ریزی ها و اتخاذ سیاست هاست.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و به لحاظ ماهیت پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود که به لحاظ نحوه گردآوری داده به شکل میدانی انجام شده است.جامعه آماری را کلیه هواداران باشگاه فرهنگی ورزشی گل گهر تشکیل داده اند. وروش نمونه گیری به صورت غیر تصادفی داوطلبانه دراختیار هواداران قرار گرفته است و ابزار گرد آوری داده ها پرسش نامه بوده است. پرسش نامه مسئولیت اجتماعی از پرسش نامه تحقیق تورکر(2009) و پرسش نامه ترجیح برند از پرسشنامه متیو لیو (2014) و کیفیت ادراک شده از پرسش نامه گارسیا فراندز و همکاران (2017). حجم نمونه که با توجه به جدول مورگان 379 پرسشنامه است که 400 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل دادههای استنباطی و آزمون فرضیات تحقیق از مدلهای آماری آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی پرسشنامهها، جهت بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها از مقادیر کجی و کشیدگی، بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر با بهرهگیری از نرمافزار SPSS نسخه 24 صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار آموس ۲۴صورت گرفته است. سطح معنی داری در تمامی آزمونها 05/0=α در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن به منظور توصیف ویژگی های ابعاد عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت در بخش آمار توصیفی از شاخص- هایی مانند؛ فراوانی، درصد، انحراف معیار، میانگین، حداقل نمره و حداکثر نمره استفاده شد.
نتایج: نتایج این تحقیق نشان می دهد که اجرای برنامه های مسئولیت اجتماعی که به سه بخش سازمانی تقسیم می شوند شامل مسئولیت اجتماعی مربوط به جامعه، مسئولیت اجتماعی مربوط به ذی نفعان و مسئولیت اجتماعی مربوط محیط زیست هم به طور مستقیم هم از طریق متغیر میانجی کیفیت ادراک شده بر ترجیح برند توسط هواداران باشگاه گل گهر سیرجان تأثیر می گذارد و دیدگاه هواداران از نظر ویژگی های جمعیت شناختی مانند سن ، تحصیلات، جنسیت، تأهل وشغل متفاوت بود.
نتیجه گیری: بنابراین به منظور مدیریت صحیح برند و ارتقای ترجیح برند باشگاه از نظر مشتریان، در نظر گرفتن این چارچوب به عنوان یک عامل در موفقیت در اتخاذ استراتژی ها و به عنوان دستورالعمل های کلی برای شناسایی بهترین استراتژی ها و برنامه ریزی ها و اتخاذ سیاست هاست.
کلیدواژه ها
Title
The effect of social responsibility of Gol Gohar Sirjan club on the brand preference of its fans with the mediating role of perceived quality
Authors
FARSHID KESHAVARZ, mahdieh nosratabadi
Abstract
Introduction: In this study, the purpose of this study is to determine the effect of social responsibility of Gol Gohar Sirjan club on the brand preference of its fans, and also the effect of these variables with the mediating role of perceived quality on the brand preference of Gol Gohar club fans.
Research method: In terms of the purpose, the current research is in the category of applied research, and in terms of the nature of the descriptive research, it was a correlation type with a structural equation approach, which was conducted in a field form in terms of the method of data collection. They have formed a family. The non-random sampling method has been made available to the fans voluntarily and the data collection tool was a questionnaire. Social responsibility questionnaire from Turker's research questionnaire (2009) and brand preference questionnaire from Matthew Liu's questionnaire (2014) and perceived quality from Garcia Friends et al.'s questionnaire (2017). According to Morgan's table, the sample size is 379 questionnaires, of which 400 questionnaires were examined. To analyze the inferential data and test the research hypotheses from Cronbach's alpha statistical models to determine the reliability of the questionnaires, to check the normality of the data distribution from the skewness and kurtosis values, to check the relationship between the variables using the Pearson correlation test and the path analysis model using SPSS version 24 software. accepted. The analysis of the collected data was done using structural equation modeling with the help of Amos 24 software. The significance level in all tests is α=0.05. In addition to that, in order to describe the characteristics of the company's social responsibility performance dimensions in the descriptive statistics section of indicators such as; Frequency, percentage, standard deviation, mean, minimum score and maximum score were used.
Results: The results of this research show that the implementation of social responsibility programs, which are divided into three organizational parts, include social responsibility related to the community, social responsibility related to the beneficiaries, and social responsibility related to the environment, both directly and through the mediating variable. Perceived quality affects the brand preference of Gol Gohar Sirjan club fans and the opinion of the fans was different in terms of demographic characteristics such as age, education, gender, marital status and occupation.
Conclusion: Therefore, in order to properly manage the brand and improve the brand preference of the club from the point of view of customers, considering this framework as a factor in the success of adopting strategies and as general instructions to identify the best strategies and plans and adopt It is policies.
Research method: In terms of the purpose, the current research is in the category of applied research, and in terms of the nature of the descriptive research, it was a correlation type with a structural equation approach, which was conducted in a field form in terms of the method of data collection. They have formed a family. The non-random sampling method has been made available to the fans voluntarily and the data collection tool was a questionnaire. Social responsibility questionnaire from Turker's research questionnaire (2009) and brand preference questionnaire from Matthew Liu's questionnaire (2014) and perceived quality from Garcia Friends et al.'s questionnaire (2017). According to Morgan's table, the sample size is 379 questionnaires, of which 400 questionnaires were examined. To analyze the inferential data and test the research hypotheses from Cronbach's alpha statistical models to determine the reliability of the questionnaires, to check the normality of the data distribution from the skewness and kurtosis values, to check the relationship between the variables using the Pearson correlation test and the path analysis model using SPSS version 24 software. accepted. The analysis of the collected data was done using structural equation modeling with the help of Amos 24 software. The significance level in all tests is α=0.05. In addition to that, in order to describe the characteristics of the company's social responsibility performance dimensions in the descriptive statistics section of indicators such as; Frequency, percentage, standard deviation, mean, minimum score and maximum score were used.
Results: The results of this research show that the implementation of social responsibility programs, which are divided into three organizational parts, include social responsibility related to the community, social responsibility related to the beneficiaries, and social responsibility related to the environment, both directly and through the mediating variable. Perceived quality affects the brand preference of Gol Gohar Sirjan club fans and the opinion of the fans was different in terms of demographic characteristics such as age, education, gender, marital status and occupation.
Conclusion: Therefore, in order to properly manage the brand and improve the brand preference of the club from the point of view of customers, considering this framework as a factor in the success of adopting strategies and as general instructions to identify the best strategies and plans and adopt It is policies.
Keywords
Social responsibility, Brand preference, perceived quality, fans, Gol Gohar Sirjan club