ارتباط مهارت های سه گانه مدیریتی با یادگیری سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران و ارائه مدل
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9764
کد مقاله : 1055-THS
نویسندگان
دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش
دانشجوی تربیت بدنی ورودی بهمن ۱۳۷۷دانشگاه شهید بهشتی بودم .
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مهارت های سه گانه مدیریتی(ادراکی،انسانی،فنی) با یادگیری سازمانی در مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران و ارائه مدل تدوین گردیده است. روش تحقیق پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و نوع تحقیق کاربردی می باشد.این تحقیق به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان در این اداره کل 380 نفر در نظر گرفته شده است.در این تحقیق از روش نمونه گیری جدول مورگان استفاده شده است که طبق این جدول از 380 نفر ، 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند.در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخت مهارت های سه گانه مدیریتی(96/0=α) جهت ارزیابی مهارت های مدیران اداره کل از دیدگاه کارشناسان اداره کل،از پرسشنامه یادگیری سازمانی مارکوارد(1386) جهت ارزیابی شرایط یادگیری سازمانی از دیدگاه کارشناسان (97/0=α) استفاده گردیده است.جهت تعیین پایایی و روایی پرسش نامه،آزمون آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی بکار رفته است. از آمار توصیفی برای طبقه بندی یافته ها و برای سنجش سطح معناداری فرضیه های تحقیق و ارتباط بین متغیرهای پژوهش ،ازتحلیل عاملی تأییدی بانرم افزار لیزرل استفاده گردید. بر اساس یافته های این پژوهش بین مهارت های سه گانه مدیریتی با یادگیری سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت(سطح معناداری، 06/11)، همچنین نتایج نشان داد که( 59/0)درصد ضریب تاثیراز ماتریس همبستگی متغیر یادگیری سازمانی مربوط به متغیر مهارت های سه گانه مدیریتی است و مهارت ادراکی با ( ضریب تاثیر، 83/0) بیشترین اهمیت را در پیش بینی تغییرات یادگیری سازمانی نسبت به دو متغیر دیگر دارد. استنتایج آزمون سطح معناداری نیز نشان دهنده ارتباط مستقیم و معنادار مهارت های ادراکی با یادگیری سازمانی(26/25 t=) مهارت های انسانی با یادگیری سازمانی(30/8 t=)و مهارت های فنی با یادگیری سازمانی(37/6 t=) می باشد. بر اساس یافته های حاصل از تحلیل عاملی، مهارت فنی با ضریب 97/0 بیشترین تاثیر را بر متغیر مهارت های سه گانه مدیریتی و مولفه اشتراک دانش با ضریب87/0یبیشترین تاثیر را بر متغیر یادگیری سازمانی دارد.
با توجه به نتایج تحقیق، لزوم تبدیل اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران به سازمانی یادگیرنده و بکارگیری مولفه های یادگیری سازمانی در سایه مهارت های مدیران ارشد به ویژه مهارت های ادراکی جزء جدایی ناپذیر جهت ارتقاء کارآیی و بهره وری مضاعف سازمان در رسیدن به اهداف و استراتژی های خود می باشد.
با توجه به نتایج تحقیق، لزوم تبدیل اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران به سازمانی یادگیرنده و بکارگیری مولفه های یادگیری سازمانی در سایه مهارت های مدیران ارشد به ویژه مهارت های ادراکی جزء جدایی ناپذیر جهت ارتقاء کارآیی و بهره وری مضاعف سازمان در رسیدن به اهداف و استراتژی های خود می باشد.
کلیدواژه ها
Title
The Relationship between Triple Management Skills and Organizational Learning in the Mazandaran Province General Directorate of Youth and Sport and Providing a Model
Authors
Mahbubeh Ebrahimi
Abstract
The current study has been developed to investigate the relationship between Triple management skills and organizational learning in the Mazandaran province General Directorate of Youth and Sport and providing a model. The research method is descriptive correlational and this is applied research. This research was conducted as a field study. Statistical population included all employees in this Department that make a total of 380 individuals. In this study, Morgan sampling table is used. According to this study, there was a significant and positive relationship between Triple Management Skills and organizational learning (significance level of 11.06), and the results also showed that (0.59) the impact coefficient percentage from organizational learning variable correlation matrix is related to triple management skills variable and cognitive skill (impact coefficient of 0.83) has the highest level of importance in predicting the organizational learning changes compared to other two variables. The significant level Deduction test also represents a Direct and significant correlation between organizational learning and cognitive skills (t=26.25), human skills and organizational learning (t=8.30) and technical skills and organizational learning (t=6.37). According to results of Factor Analysis, technical skill with the coefficient of 0.97 has the highest impact on the triple management skills variable and the knowledge sharing component with a coefficient of 0.87 has the most influence on the organizational learning variable. According to the research results, transforming the Mazandaran province General Directorate of youth and sports to a learning organization and applying organizational learning factors along with the skills of superior managers, especially their cognitive skills, is a non-separable part of the attempt to promote the organization's extra efficiency and productivity in order to achieve the targeted goals and strategies.
Keywords
Cognitive Skill, Human skills, Technical Skills, organizational learning