تأثیر واقعیت افزوده بر میزان فروش فروشگاه‌های ورزشی شهر تهران

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9760
کد مقاله : 1051-THS
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی تهران
2استاد یار گروه مدیریت بازاریابی ورزشی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی
3استادیار گروه مدیریت بازاریابی ورزشی دانشکده علوم ورزش و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
مقدمه: واقعیت افزوده یک مفهوم نوآورانه در صنایع مختلف پس از همه‌گیری کوید -19 با تغییر رفتار مصرف کنندگان توانست نقش چشمگیری در توسعه کسب و کارهای ورزشی داشته باشد. پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان فروش متأثر از بستر واقعیت افزوده در فروشگاه‌های ورزشی شهر تهران انجام گرفت. در مرحله اول با بررسی عوامل مؤثر در افزایش فروش و سپس تأثیر تکنولوژی واقعیت افزوده برهر کدام از مولفه های شناسایی محصولات، لذت درک شده، اعتماد، نگرش و قصد خرید پرداخته شد.
روش پژوهش: این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده جزو پژوهش‌های توصیفی از نوع پیمایشی است که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را تمام فروشندگان محصولات ورزشی که تجربه کار و یا آشنایی کار با واقعیت افزوده را داشتند، تشکیل دادند. از این رو نمونه آماری پژوهش، 250 نفر از فروشندگان محصولات ورزشی به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه‌های استاندارد شاناسایی محصولات، اعتماد و نگرش (ژانگ و همکاران، ۲۰۲۱) و لذت درک شده و قصد خرید(هینش و همکاران، 2020) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و سنجش اثر بخشی مستقیم و غیرمستقیم متغیرها، از مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار pls4 بهره گرفته شد.
یافته ها: بررسی‌ها نشان داد حجم نمونه‌ها برای تعمیم نتایج به جامعه کفایت می‌کند (0.6KMO≥ ). آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7؛ شاخص پایایی مرکب بالاتر از 0.7 و میانگین واریانس بیشتر از 0.5 می‌باشد.نتایج نشان داد، تأثیر واقعیت افزوده بر شناسایی محصولات (12/10) 502/0، لذت (49/15)328/0، اعتماد (158/18)488/0، نگرش (03/11)319/0 و قصد خرید(53/7)215/0 بر نگرش مشتریان تاثیر می‌گذارد، در نهایت شاخص‌های برازش مانند (73/0)SRMR و (17/1)NFI نیز در سطح مطلوبی قرار دارند که نشان از برازش مطلوب مدل ساختاری می‌باشد.
نتیجه گیری: همچنین نتایج نشان داد که واقعیت افزوده با بهتر شناساندن محصولات با ایجاد یک فضای مطمئن، قابل اعتماد و لذت‌بخش و ایجاد نگرش مثبت در مصرف‌کنندگان محصولات ورزشی شده و اقدام به خرید آن‌ها منجر به افزایش میزان فروش فروشگاه‌های ورزشی شده است. تمامی فرضیات این پژوهش تأیید شد و نشان داد که واقعیت افزوده می‌تواند بر مؤلفه‌های فروش اثر مثبت بگذارد و با ایجاد نگرش نسبت به استفاده از آن مصرف‌کنندگان اقدام به خرید نمایند. شرکت‌های تحقیق و توسعه در ایران باید پلت‌فرم های واقعیت افزوده برای کسب و کارهای داخلی، خصوصا ورزشی را توسعه دهند و به طور مداوم فرآیند استفاده از آن را ساده کنند. ترغیب به استفاده از برنامه های خرید واقعیت افزوده، نه تنها می توانند مصرف کنندگان موجود را حفظ کنند، بلکه مصرف کنندگان آنلاین بالقوه بیشتری را نیز جذب می کنند.
کلیدواژه ها
 
Title
The effect of augmented reality on the sales of sports stores in Tehran
Authors
rezgar pourmarouf, Seyed Emad Hosseini, Mohammad Reza Boroumand
Abstract
Introduction: Augmented reality is an innovative concept in various industries after the Covid-19 pandemic, by changing the behavior of consumers, it was able to play a significant role in the development of sports businesses. The present study was conducted in order to determine the amount of sales affected by the augmented reality platform in sports stores in Tehran. In the first stage, by examining the effective factors in increasing sales and then the effect of augmented reality technology on each of the components of product identification, perceived pleasure, trust, attitude and purchase intention was discussed.
Research method: This research is one of the descriptive researches of the survey type, which was carried out in the field, according to the practical purpose and in terms of data collection. The statistical population of this research was made up of all sellers of sports products who had work experience or familiarity with augmented reality. Therefore, the statistical sample of the research, 250 people from the sellers of sports products were selected as available. The measurement tools included standard questionnaires of product identification, trust and attitude (Zhang et al., 2021) and perceived pleasure and purchase intention (Hinsch et al., 2020). In order to analyze the data and measure the direct and indirect effectiveness of variables, structural equation modeling was used in pls4 software.
Findings: The studies showed that the sample size is sufficient to generalize the results to the society (0.6 KMO ≥ ). Cronbach's alpha higher than 0.7; The composite reliability index is higher than 0.7 and the average variance is higher than 0.5. The results showed that the effect of augmented reality on product identification (10/12) 0.502, pleasure (15/49) 0.328, trust (18/158) 488 0.0, attitude (11.03) 0.319 and purchase intention (7.53) 0.215 affect the attitude of customers, finally fit indices such as SRMR (0.73) and (1.17) NFI is also at a good level, which shows the good fit of the structural model.
Conclusion: Also, the results showed that augmented reality by better introducing the products by creating a safe, reliable and enjoyable atmosphere and creating a positive attitude in the consumers of sports products and buying them has led to an increase in the sales of sports stores. All the assumptions of this research were confirmed and it showed that augmented reality can have a positive effect on the sales components and by creating an attitude towards its use, consumers will buy. Research and development companies in Iran should develop augmented reality platforms for domestic businesses, especially sports, and continuously simplify the process of using it. Encouraging the use of augmented reality shopping programs can not only retain existing consumers, but also attract more potential online consumers.
Keywords
Augmented reality, sales, sports products, sports store, Technology