طراحی الگوی پیاده‌سازی استراتژی اقیانوس آبی در باشگاه‌های ژیمناستیک با استفاده از نظریه داده بنیاد

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9759
کد مقاله : 1050-THS
نویسندگان
1دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشگاه پردیس بین المللی ارومیه، ایران
2دانشگاه تبریز
3دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه، ایران
چکیده
مقدمه و هدف: با توجه به فضای رقابتی در صنعت ورزش کشور و همچنین نیاز به نگرش جدید در مدیریت باشگاه‌های ژیمناستیک در پژوهش حاضرسعی شده است تا الگوی پیاده‌سازی استراتژی اقیانوس آبی در باشگاه‌های ژیمناستیک با استفاده از نظریه داده بنیاد طراحی گردد.
روش‌شناسی تحقیق: در این پژوهش از رویکرد کیفی برخواسته از نظریه داده بنیاد استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌ها ، مصاحبه با 10 نفر از نخبگان ، که براساس نمونه‌گیری هدفمند و روش گلوله‌برفی انتخاب شده‌اند بوده است. برای شکل دادن تئوری از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. با استفاده از ابزار‌های پیاده‌سازی استراتژی اقیانوس آبی مانند بوم استراتژی، چارچوب چهار اقدام و ... در جهت ارائه مدل پیاده‌سازی استراتژی اقیانوس آبی در باشگاه‌های ژیمناستیک، اقدام شد.
یافته‌ها: 179 مفهوم نهایی ، در قالب مدل مفهومی نظریه داده بنیاد، متشکل از مقوله محوری، شرایط علّی، عوامل زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبرد‌ها و پیامد‌ها طراحی شد. همچنین الگوی 5 مرحله‌ای برای پیاده‌سازی استراتژی اقیانوس آبی در باشگاه‌های ژیمناستیک ارائه گردید و در نهایت این الگو با مدل مفهومی نظریه داده بنیاد ترکیب شده و الگوی نهایی تحقیق بدست آمد.
نتیجه‌گیری: شرایط علی، زمینه‌ساز فرآیند پیاده‌سازی استراتژی اقیانوس آبی در باشگاه‌های ژیمناستیک می‌باشند. شرایط زمینه‌ای در فراهم آوردن مقدمات پیاده‌سازی استراتژی و شناخت جایگاه واقعی باشگاه تأثیر‌گذار می‌باشند.همچنین شرایط مداخله‌ای در شناسایی وضعیت مطلوب باشگاه مهم می‌باشند. برای شناسایی مسیر درست حرکت به سمت اقیانوس آبی از راهبرد‌های خلق، افزایش، کاهش و حذف استفاده شد و در نهایت پیاده‌سازی استراتژی منتج به پیامد‌های تحقیق گردید.
کلیدواژه ها
 
Title
Designing a model for implementing of blue ocean strategy in gymnastic clubs
Authors
mohammad khalili khezrabadi, azam heydarpour, Seyyed Mohammad kashef
Abstract
Purpose: Considering the competitive environment in the country's sports industry and also the need for a new attitude in the management of gymnastics clubs, in the present research, an attempt has been made to design a model for the implementation of the blue ocean strategy in gymnastics clubs.
Methods: In this research, a qualitative approach has been used based on the foundational data theory. The data collection tool was interviews with 10 elites who were selected based on purposeful sampling and snowball method. To form the theory, three stages of open, central and selective coding were used. Using blue ocean strategy implementation tools such as strategy canvas, four action framework, etc., an action was taken to present the blue ocean strategy implementation model in gymnastics clubs.
Results: 179 The final concept was designed in the form of the foundation's data theory conceptual model consisting of the central category, causal conditions, contextual factors, intervening conditions, strategies and consequences. Also, a 5-step model for implementing the blue ocean strategy in gymnastics clubs was presented, and finally, this model was combined with the conceptual model of the data theory of the foundation and the final model was obtained.
Conclusion: Causal conditions are the basis of the process of implementing the blue ocean strategy in gymnastics clubs. The background conditions are effective in providing preparations for the implementation of the strategy and recognizing the real position of the club. Intervention conditions are important in identifying the optimal condition of the club. In order to identify the right path of moving towards the blue ocean, the strategies of creation, increase, decrease and elimination were used and finally the implementation of the strategy resulted in the results of the research.
Keywords
lue Ocean Strategy, Gymnastics, Grounded Theory, Implementation