شناسایی و بررسی اهمیت عوامل هویتسازی طرفداران فوتبال: با تأکید بر طرفداران وفادار
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9751
کد مقاله : 1038-THS
نویسندگان
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2دکتری مدیریت ورزشی، عضو هیئتعلمی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
مقدمه
طرفداری فوتبال یکی از مهمترین حوزههای پژوهشی است که علیرغم تحقیقات پرشمار در این حوزه، مسائل و دغدغههای پژوهشی بسیاری در آن بیپاسخمانده است. از همین رو، تحقیق حاضر به دنبال بررسی عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران وفادار است. ازآنجاییکه باشگاههای فوتبال به دنبال تبدیل طرفداران خود به طرفداران وفادار هستند، درک مجموعه عوامل میتواند به درک جدیدی در این حوزه منجر شود.
روششناسی
تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر دادهها کیفی است که با روش تحلیل محتوا انجام شده است. ابزار جمعآوری داده مصاحبه بود که بهصورت حضوری و انجام 11 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با طرفداران وفادار ورزشی انجام شد. برای تشخیص طرفداران وفادار از 3 شاخص مدت طرفداری (بیش از 5 سال)، عدمتغییر تیم (عدمتغییر تیم موردعلاقه طی 5 سال گذشته) و دفعات حضور در ورزشگاه (حداقل بهطور میانگین 10 بار در یک فصل به ورزشگاه رفته باشند) استفاده شد. در مورد طرفداران زن که امکان حضور در ورزشگاه نبود، تعداد دفعات تماشای تیم محبوبشان از طریق تلویزیون بهعنوان شاخص در نظر گرفته شد. پس از انجام هر مصاحبه، تمام متن مصاحبه پیادهسازی، سپس کدگذاری در سه مرحله شامل کدهای باز، مقوله و طبقه دستهبندی شدند.
نتایج
در نهایت سه طبقه اصلی به عنوان عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران وفادار با تیمهای فوتبال شناسایی شد. این عوامل به ترتیب اهمیت شامل بینش فوتبال، تیممحوری و فرهنگ فوتبالی بود. تیممحوری نشان میدهد که طرفدار وفادار به کلیت و ماهیت تیم بدون در نظر گرفتن مربیان، بازیکنان و مدیران توجه میکنند. از همین رو است که با رفتن مربیان و ورزشکاران هرچند موفق، طرفداران وفادار هویتسازی خود با تیم را رها نمیکنند. طبقه بینش فوتبالی نیز به درک عمیق طرفدار نسبت به فوتبال اشاره دارد. اهمیت فلسفه فوتبال، گرایش به طرفداری غیر متعصبانه، طرفداری بدون توجه به نتایج تیم و عدم تأثیرپذیری از دیگران مهمترین مفاهیم مرتبط به طبقه بینش فوتبالی است. فرهنگ فوتبالی نیز بهعنوان یکی از عوامل اثرگذار بر وفاداری است. نگاه جامعه به طرفدار وفادار مهمترین مفهوم این طبقه است.
نتیجهگیری
وفاداری به عنوان آخرین مرحله از هویتسازی طرفداران است که طرفدار دانش عملکردی و ارزش نمادین بیشتری برای تیم قائل است. تحقیق حاضر نشان داد، طرفدار تیم را با زندگی خود ادغام میکند و گاهی حتی تیم را بالاتر از اولویتهای زندگی خویش قرار میدهد. این نشان بهخوبی میدهد طرفدار وفادار از دیگران تأثیر نمیپذیرد و اهمیت نتیجه تیم برای او کمرنگتر میشود. در واقع، تیم در اینجا ارزش نمادین عمیقی برای طرفدار دارد و ازاینرو طرفدار کلیت تیم را میستاید، بدون در نظر گرفتن بازیکنان، مربیان و نتایج.
طرفداری فوتبال یکی از مهمترین حوزههای پژوهشی است که علیرغم تحقیقات پرشمار در این حوزه، مسائل و دغدغههای پژوهشی بسیاری در آن بیپاسخمانده است. از همین رو، تحقیق حاضر به دنبال بررسی عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران وفادار است. ازآنجاییکه باشگاههای فوتبال به دنبال تبدیل طرفداران خود به طرفداران وفادار هستند، درک مجموعه عوامل میتواند به درک جدیدی در این حوزه منجر شود.
روششناسی
تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر دادهها کیفی است که با روش تحلیل محتوا انجام شده است. ابزار جمعآوری داده مصاحبه بود که بهصورت حضوری و انجام 11 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با طرفداران وفادار ورزشی انجام شد. برای تشخیص طرفداران وفادار از 3 شاخص مدت طرفداری (بیش از 5 سال)، عدمتغییر تیم (عدمتغییر تیم موردعلاقه طی 5 سال گذشته) و دفعات حضور در ورزشگاه (حداقل بهطور میانگین 10 بار در یک فصل به ورزشگاه رفته باشند) استفاده شد. در مورد طرفداران زن که امکان حضور در ورزشگاه نبود، تعداد دفعات تماشای تیم محبوبشان از طریق تلویزیون بهعنوان شاخص در نظر گرفته شد. پس از انجام هر مصاحبه، تمام متن مصاحبه پیادهسازی، سپس کدگذاری در سه مرحله شامل کدهای باز، مقوله و طبقه دستهبندی شدند.
نتایج
در نهایت سه طبقه اصلی به عنوان عوامل اثرگذار بر هویتسازی طرفداران وفادار با تیمهای فوتبال شناسایی شد. این عوامل به ترتیب اهمیت شامل بینش فوتبال، تیممحوری و فرهنگ فوتبالی بود. تیممحوری نشان میدهد که طرفدار وفادار به کلیت و ماهیت تیم بدون در نظر گرفتن مربیان، بازیکنان و مدیران توجه میکنند. از همین رو است که با رفتن مربیان و ورزشکاران هرچند موفق، طرفداران وفادار هویتسازی خود با تیم را رها نمیکنند. طبقه بینش فوتبالی نیز به درک عمیق طرفدار نسبت به فوتبال اشاره دارد. اهمیت فلسفه فوتبال، گرایش به طرفداری غیر متعصبانه، طرفداری بدون توجه به نتایج تیم و عدم تأثیرپذیری از دیگران مهمترین مفاهیم مرتبط به طبقه بینش فوتبالی است. فرهنگ فوتبالی نیز بهعنوان یکی از عوامل اثرگذار بر وفاداری است. نگاه جامعه به طرفدار وفادار مهمترین مفهوم این طبقه است.
نتیجهگیری
وفاداری به عنوان آخرین مرحله از هویتسازی طرفداران است که طرفدار دانش عملکردی و ارزش نمادین بیشتری برای تیم قائل است. تحقیق حاضر نشان داد، طرفدار تیم را با زندگی خود ادغام میکند و گاهی حتی تیم را بالاتر از اولویتهای زندگی خویش قرار میدهد. این نشان بهخوبی میدهد طرفدار وفادار از دیگران تأثیر نمیپذیرد و اهمیت نتیجه تیم برای او کمرنگتر میشود. در واقع، تیم در اینجا ارزش نمادین عمیقی برای طرفدار دارد و ازاینرو طرفدار کلیت تیم را میستاید، بدون در نظر گرفتن بازیکنان، مربیان و نتایج.
کلیدواژه ها
Title
Identification and Assessment Importance of Football Fans' Identity Formation Factors: Emphasizing Loyal Fans
Authors
Ahmad Rajabi, Seyyed Mohammad Kashef, Mohsen Behnam
Abstract
Football fandom is one of the most important research areas that, despite numerous studies in this field, many research issues and concerns remain unanswered. Therefore, the present study aims to investigate the influential factors on the identity formation of loyal football fans. Since football clubs aim to convert their fans into loyal supporters, understanding a set of factors can lead to a new insight in this domain.
Methodology
The present research is considered from an applied objective and qualitative data perspective, conducted using content analysis methodology. The data collection tool was interviews conducted face-to-face, involving 11 semi-structured interviews with loyal sports fans. To identify loyal fans, three indicators were used: duration of fandom (more than 5 years), team loyalty stability (no change in favorite team over the past 5 years), and stadium attendance frequency (having visited the stadium at least 10 times on average per season). For female fans unable to attend the stadium, the frequency of watching their favorite team on television was considered as an indicator. After each interview, the entire interview text was transcribed, then coded in three stages: open coding, themes, and categories.
Results
Ultimately, three main categories were identified as influential factors in the identity formation of loyal fans with football teams. These factors, in order of importance, include football insight, team centrism, and football culture. Team centrism indicates that loyal fans focus on the overall nature of the team regardless of coaches, players, or managers. Therefore, even with changes in successful coaches and players, loyal fans do not abandon their team identity. The football insight category also refers to the deep understanding of fans regarding football. The importance of football philosophy, inclination towards unbiased fandom, support irrespective of team results, and nonconformity to others are the key concepts related to the football insight category. Football culture is also identified as one of the influential factors on loyalty. The community’s perspective on loyal fans is the most important concept in this category.
Conclusion
Loyalty is the final stage of fans’ identity formation, where a fan holds a greater functional knowledge and symbolic value for the team. The current research indicates that a fan integrates their team into their life and sometimes prioritizes the team over their own life priorities. This demonstrates that loyal fans are not influenced by others and the significance of the team's results becomes less pronounced for them. In fact, the team holds a deep symbolic value for the fan, and thus the fan supports the team as a whole, regardless of players, coaches, or results.
Methodology
The present research is considered from an applied objective and qualitative data perspective, conducted using content analysis methodology. The data collection tool was interviews conducted face-to-face, involving 11 semi-structured interviews with loyal sports fans. To identify loyal fans, three indicators were used: duration of fandom (more than 5 years), team loyalty stability (no change in favorite team over the past 5 years), and stadium attendance frequency (having visited the stadium at least 10 times on average per season). For female fans unable to attend the stadium, the frequency of watching their favorite team on television was considered as an indicator. After each interview, the entire interview text was transcribed, then coded in three stages: open coding, themes, and categories.
Results
Ultimately, three main categories were identified as influential factors in the identity formation of loyal fans with football teams. These factors, in order of importance, include football insight, team centrism, and football culture. Team centrism indicates that loyal fans focus on the overall nature of the team regardless of coaches, players, or managers. Therefore, even with changes in successful coaches and players, loyal fans do not abandon their team identity. The football insight category also refers to the deep understanding of fans regarding football. The importance of football philosophy, inclination towards unbiased fandom, support irrespective of team results, and nonconformity to others are the key concepts related to the football insight category. Football culture is also identified as one of the influential factors on loyalty. The community’s perspective on loyal fans is the most important concept in this category.
Conclusion
Loyalty is the final stage of fans’ identity formation, where a fan holds a greater functional knowledge and symbolic value for the team. The current research indicates that a fan integrates their team into their life and sometimes prioritizes the team over their own life priorities. This demonstrates that loyal fans are not influenced by others and the significance of the team's results becomes less pronounced for them. In fact, the team holds a deep symbolic value for the fan, and thus the fan supports the team as a whole, regardless of players, coaches, or results.
Keywords
fans, loyalty, identity formation, Football