طرفداران و هویتسازی: طرفداران جدید چگونه با تیمهای فوتبال هویتسازی میکنند؟
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9750
کد مقاله : 1037-THS
نویسندگان
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2دکتری مدیریت ورزشی، عضو هیئتعلمی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
مقدمه
مرحله اولیه فرایند هویتسازی با تیمهای فوتبال که به مرحله آگاهی شهرت دارد کمتر مورد توجه محققین قرار گرفته است. این گروه از طرفداران که در برخی از تحقیقات به تماشاگران یا هواداران گهگاه شناخته میشوند، کمتر به مسئله هویت جمعی توجه دارند. از سوی دیگر، تأثیرپذیری آنان از عوامل خارجی همچون رسانه، خانواده و همسالان نیز بیشتر از سایر عوامل است. هدف تحقیق حاضر بررسی چگونگی هویتسازی این گروه از طرفداران در مرحله اولیه هویتسازی، یعنی مرحله کسب آگاهی و شناخت از تیم، است.
روششناسی
تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر دادهها کیفی است که با روش تحلیل محتوا انجام شده است. ابزار جمعآوری داده مصاحبه بود که بهصورت حضوری و انجام 9 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با طرفداران ورزشی انجام شد. برای تشخیص این گروه از هواداران، در ابتدای مصاحبه از فرم خود اظهاری استفاده شد تا فرد با توجه به دلبستگی و علاقه به تیمهای فوتبال خود را در چهار دسته طبقهبندی کنند. پس از انجام هر مصاحبه، تمام متن مصاحبه پیادهسازی، سپس کدگذاری در سه مرحله شامل کدهای باز، مقوله و طبقه دستهبندی شدند.
نتایج
پس از تحلیل دادهها چهار عامل اصلی شامل جامعهپذیری (28 کد باز)، شناسنامه تیم (19 کد باز)، رسانه (16 کد باز) و مکان و جغرافیا (11 کد باز) شناسایی شدند. شناسنامه تیم به مجموعه سمبلها، نشانهها و مفاهیمی اشاره دارد که بهنوعی تداعیکننده تیم هستند. این عوامل شامل رنگ پیراهن، شعار تیم و لوگوی تیم میشوند. عوامل جامعهپذیری شامل تمامی افراد و شخصیتهایی مانند اعضای خانواده، همسالان و سایر طرفداران است که در معرفی و آشنایی طرفدار با فوتبال نقش مؤثر داشتهاند. عامل رسانه شامل انواع رسانههای کلاسیک، مدرن و تبلیغات در بسترهای فیزیکی است که باعث کنجکاوی طرفدار برای تماشای رقابتهای یک تیم ورزشی و طرفداری از آن شده است. عامل مکان و جغرافیا معرف ارتباط نزدیک طرفدار با تیم است.
نتیجهگیری
آگاهی بهعنوان اولین مرحله از هویتسازی طرفداران است که اهمیت تیم و هویت جمعی چندان اثرگذار نیست. از همین رو عوامل اجتماعی در این مرحله اهمیت بیشتری دارند. در واقع، چون ارتباط طرفدار با تیم هنوز درونیسازی نشده است عوامل خارجی در این مرحله اثر بیشتری دارد. عوامل همچون رسانه، خانواده و همسالان میتواند آگاهی فرد نسبت به یک تیم ورزشی و احتمالاً برداشت اولیه از طرفداری رقم بزند.
مرحله اولیه فرایند هویتسازی با تیمهای فوتبال که به مرحله آگاهی شهرت دارد کمتر مورد توجه محققین قرار گرفته است. این گروه از طرفداران که در برخی از تحقیقات به تماشاگران یا هواداران گهگاه شناخته میشوند، کمتر به مسئله هویت جمعی توجه دارند. از سوی دیگر، تأثیرپذیری آنان از عوامل خارجی همچون رسانه، خانواده و همسالان نیز بیشتر از سایر عوامل است. هدف تحقیق حاضر بررسی چگونگی هویتسازی این گروه از طرفداران در مرحله اولیه هویتسازی، یعنی مرحله کسب آگاهی و شناخت از تیم، است.
روششناسی
تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر دادهها کیفی است که با روش تحلیل محتوا انجام شده است. ابزار جمعآوری داده مصاحبه بود که بهصورت حضوری و انجام 9 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با طرفداران ورزشی انجام شد. برای تشخیص این گروه از هواداران، در ابتدای مصاحبه از فرم خود اظهاری استفاده شد تا فرد با توجه به دلبستگی و علاقه به تیمهای فوتبال خود را در چهار دسته طبقهبندی کنند. پس از انجام هر مصاحبه، تمام متن مصاحبه پیادهسازی، سپس کدگذاری در سه مرحله شامل کدهای باز، مقوله و طبقه دستهبندی شدند.
نتایج
پس از تحلیل دادهها چهار عامل اصلی شامل جامعهپذیری (28 کد باز)، شناسنامه تیم (19 کد باز)، رسانه (16 کد باز) و مکان و جغرافیا (11 کد باز) شناسایی شدند. شناسنامه تیم به مجموعه سمبلها، نشانهها و مفاهیمی اشاره دارد که بهنوعی تداعیکننده تیم هستند. این عوامل شامل رنگ پیراهن، شعار تیم و لوگوی تیم میشوند. عوامل جامعهپذیری شامل تمامی افراد و شخصیتهایی مانند اعضای خانواده، همسالان و سایر طرفداران است که در معرفی و آشنایی طرفدار با فوتبال نقش مؤثر داشتهاند. عامل رسانه شامل انواع رسانههای کلاسیک، مدرن و تبلیغات در بسترهای فیزیکی است که باعث کنجکاوی طرفدار برای تماشای رقابتهای یک تیم ورزشی و طرفداری از آن شده است. عامل مکان و جغرافیا معرف ارتباط نزدیک طرفدار با تیم است.
نتیجهگیری
آگاهی بهعنوان اولین مرحله از هویتسازی طرفداران است که اهمیت تیم و هویت جمعی چندان اثرگذار نیست. از همین رو عوامل اجتماعی در این مرحله اهمیت بیشتری دارند. در واقع، چون ارتباط طرفدار با تیم هنوز درونیسازی نشده است عوامل خارجی در این مرحله اثر بیشتری دارد. عوامل همچون رسانه، خانواده و همسالان میتواند آگاهی فرد نسبت به یک تیم ورزشی و احتمالاً برداشت اولیه از طرفداری رقم بزند.
کلیدواژه ها
Title
Fans and Identification: How Do New Fans Identify with Football Teams?
Authors
Ahmad Rajabi, Seyyed Mohammad Kashef, Mohsen Behnam
Abstract
Introduction
The initial stage of identification with football teams, known as the awareness phase, is less-under-researched. This community of fans, sometimes referred to as spectators or occasional advocators in some studies, pays less attention to the issue of collective identity. On the other hand, their susceptibility to external factors such as media, family, and peers is more significant than other factors. The aim of this research is to investigate how these fans form their identification in the initial stage of identity formation, specifically the phase of acquiring knowledge and recognition of the team.
Methodology
This study is both goal-oriented and qualitative in terms of data, conducted through content analysis. Data collection tools included interviews conducted face-to-face, comprising 9 semi-structured interviews with sports fans. To identify this group of fans, a self-declaration form was used at the beginning of the interviews to categorize individuals based on their attachment and interest in football teams. After each interview, the entire interview text was transcribed, followed by coding in three stages involving open codes, themes, and categories.
Results
After data analysis, four main factors were identified: Sociability factors (28 open codes), Team Identity Card (19 open codes), Media (16 open codes), and Place and Geography (11 open codes). Team Identity Card refers to a set of symbols, signs, and concepts that somehow represent the team. These factors include jersey color, team slogan, and team logo. Sociability factors encompass all individuals and personalities such as family members, peers, and other fans who have had a significant role in introducing and familiarizing fans with football. The media factor includes various types of classic, modern, and advertising media in physical spaces that have sparked fans' curiosity to watch a team's competitions and become fans. The Place and Geography factor denote the fan's close connection to the team.
Conclusion
Awareness as the first stage of fan identity formation is not significantly influenced by the importance of the team and collective identity. Hence, social factors hold more importance at this stage. As the fan's connection with the team has not yet been internalized, external factors have a greater influence at this stage. Factors such as media, family, and peers can enhance an individual's awareness of a sports team and potentially shape their initial perception of fandom.
The initial stage of identification with football teams, known as the awareness phase, is less-under-researched. This community of fans, sometimes referred to as spectators or occasional advocators in some studies, pays less attention to the issue of collective identity. On the other hand, their susceptibility to external factors such as media, family, and peers is more significant than other factors. The aim of this research is to investigate how these fans form their identification in the initial stage of identity formation, specifically the phase of acquiring knowledge and recognition of the team.
Methodology
This study is both goal-oriented and qualitative in terms of data, conducted through content analysis. Data collection tools included interviews conducted face-to-face, comprising 9 semi-structured interviews with sports fans. To identify this group of fans, a self-declaration form was used at the beginning of the interviews to categorize individuals based on their attachment and interest in football teams. After each interview, the entire interview text was transcribed, followed by coding in three stages involving open codes, themes, and categories.
Results
After data analysis, four main factors were identified: Sociability factors (28 open codes), Team Identity Card (19 open codes), Media (16 open codes), and Place and Geography (11 open codes). Team Identity Card refers to a set of symbols, signs, and concepts that somehow represent the team. These factors include jersey color, team slogan, and team logo. Sociability factors encompass all individuals and personalities such as family members, peers, and other fans who have had a significant role in introducing and familiarizing fans with football. The media factor includes various types of classic, modern, and advertising media in physical spaces that have sparked fans' curiosity to watch a team's competitions and become fans. The Place and Geography factor denote the fan's close connection to the team.
Conclusion
Awareness as the first stage of fan identity formation is not significantly influenced by the importance of the team and collective identity. Hence, social factors hold more importance at this stage. As the fan's connection with the team has not yet been internalized, external factors have a greater influence at this stage. Factors such as media, family, and peers can enhance an individual's awareness of a sports team and potentially shape their initial perception of fandom.
Keywords
fans, Identification, Football, news fans, identification factors