مقایسه بازخورد خود کنترلی(KP,KR) بر اکتساب و یادداری مهارت شوت فوتبال
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9742
کد مقاله : 1025-THS
نویسندگان
دانشجوی دکتری بیومکانیک ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه و هدف: از آنجایی که بازخورد می تواند در عملکردهای حرکتی انسان ها رو مورد تاثیر بگذارد، ازاین رو هدف این تحقیق حاضر مقایسه بازخورد خود کنترلی (KP,KR) بر اکتساب و یادداری مهارت شوت فوتبال در بازیکنان فوتبالیست مرد نیروهای مسلح بود. روش کار: آزمودنی های تحقیق حاضر را بازیکنان فوتبالیست نیروهای مسلح استان کرمانشاه تشکیل دادند. که براساس طرح پژوهش پیش آزمون- پس آزمون با و انتصاب تصادفی و از نوع نیمه تجربی است که به صورت میدانی دادهها جمعآوری شد. آزمودنیها به صورت تصادفی به دو گروه بازخورد خود کنترلی (KP) و بازخورد خود کنترلی (KR) تقسیم شدند. متغییرهای تحقیق به دو دسته پارامترهای اکتساب و یادداری تقسیم شدهاند. روش تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. از آزمون شاپیرو- ویلک برای تعیین طبیعی بودن توزیع دادهها استفاده شد، از آزمون از تحلیل واریانس یک راهه (برای بررسی عدم تفاوت معناداری گروهها در پیش آزمون)، در مرحله اکتساب از آزمون تحلیل واریانس عاملی با اندازهگیری مکرر 6 (بلوکهای تمرینی) ×2 (نوع بازخورد) × 2 (فراوانی بازخورد) و در آزمون یادداری از تحلیل واریانس دوراهه (2 (نوع بازخورد) × 2 (فراوانی بازخورد) در سطح معناداری 05/0 p ˂ استفاده شد. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاکی از برتری گروه آگاهی از نتیجه در مرحله خودکاری و یادداری نسبت به دو گروه دیگر بود. نتایج پژوهش حاضر با یافتههای مربوط به سازماندهی تمرین در مراحل یادگیری هم راستا است؛ در مرحله اکتساب که وظیفه برای آزمودنی کاملاً جدید است، برای اینکه فرد بتواند برنامه تعمیم یافته حرکت را بیاموزد در مورد الگوی عمل فیدبک داده شود، نه دربارهی نتیجه عمل. درنهایت در مرحله خودکاری فرد بسیار متبحر شده و نیاز به توجه بسیار کمی دارد، بنابراین حرکات وآنالیز حسی خودکار شده و اگر فرد اجرای خود را آنالیز کند، اجرا لطمه میبیند.
کلیدواژه ها
Title
Comparison of self-control feedback (KP, KR) on the acquisition and retention of soccer shooting skills
Authors
behshad panjehzadeh
Abstract
Introduction and purpose: Given the impact of feedback on human motor functions, this research aimed to compare self-control feedback (KP, KR) on the acquisition and retention of soccer shooting skills in male soccer players from the armed forces. Methodology: The study involved football players from the armed forces of Kermanshah province, following a pre-test and post-test research design with random assignment and a semi-experimental approach, collecting data in the field. Participants were randomly assigned to two groups: self-control feedback (KP) and self-control feedback (KR). Research variables were categorized into acquisition and retention parameters. Descriptive and inferential statistics were utilized for data analysis. The Shapiro Wilk test assessed data distribution normality, one-way analysis of variance checked pre-test group differences, and a factorial analysis of variance with 6 repeated measures (practice blocks) in the acquisition phase. ) x 2 (type of feedback) x 2 (frequency of feedback) was conducted. For the memory test, a two-way analysis of variance (2 (type of feedback) x 2 (frequency of feedback) was applied at a significance level of p < 0.05. Discussion and conclusion: Results showed the superiority of the outcome awareness group in the automaticity and retention stage compared to the other groups. The study's outcomes align with practice organization findings in learning stages; during acquisition, feedback focuses on the action pattern rather than the outcome when the task is new to facilitate learning of generalized movement programs. In the automatic stage, minimal attention is needed as movements become automatic, and excessive self-analysis can negatively impact performance.
Keywords
Feedback de autocontrol (KP, KR) / adquisició, n / memoria /