تعیین رابطه بین مهارتها با کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی استان تهران.
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9739
کد مقاله : 1019-THS
نویسندگان
1ندارم
2ندارد
چکیده
1-خانم مهین فیروزی
2-خانم پروین فیروزی
1-کارشناسی تربیت بدنی
2-کارشناسی تربیت بدنی
چکیده
پس زمینه: کیفیت زندگی کاری در معلمان تربیت بدنی، عامل مهمی در کیفیت و اثربخشی آموزش تربیت بدنی در مدارس می باشد. لذا بالا بردن مهارتها در آموزش تربیت بدنی عاملی مهم در کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی در مدارس است. در این مقاله به برآورد این دو مولفه با یک کار رابطه ای بررسی شده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تعیین رابطه بین مهارتها با کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی استان تهران بود.
روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش شامل (115= N) کلیۀ مدیران هیئتهای ورزشی، باشگاهها و معلمان تربیت بدنی استان تهران بود. نمونۀ این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری کلشمار انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای(1- سنجش مهارتهای شغلی 2- پرسشنامۀ سنجش کیفیت زندگی کاری) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل رگرسیون ساده و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری (01/ ≥p ) استفاده شد.
نتایج: یافتههای بدستآمده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده در سطح معناداری(01/ ≥p) نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی با کیفیتزندگی کاری(001/0>p) و همچنین بین مهارتهای شغلی با کیفیت زندگی کاری مدیران ورزشی استان سیستان و بلوچستان(001/0> p) رابطۀ معناداری وجود دارد. سایر نتایج پژوهش حاکی از اثرگذاری مؤلفههای مختلف ویژگیهای شخصیتی و مؤلفههای مهارتهای شغلی بر میزان کیفیت زندگی کاری مدیران ورزشی استان سیستان و بلوچستان را داشت.
نتیجهگیری: بر این اساس لازم است معلمان تربیت بدنی استان تهران در سطوح مختلف در جهت ارتقاء کیفیت زندگی کاری خود و کارکنان، به بهبود مهارتهای شغلی و ویژگیهای شخصیتی به عنوان متغیرهای اثرگذار بر کیفیت زندگی کاری گام بردارند.
واژگان کلیدی: مدیریت ورزشی، ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای شغلی، کیفیت زندگی کاری.
2-خانم پروین فیروزی
1-کارشناسی تربیت بدنی
2-کارشناسی تربیت بدنی
چکیده
پس زمینه: کیفیت زندگی کاری در معلمان تربیت بدنی، عامل مهمی در کیفیت و اثربخشی آموزش تربیت بدنی در مدارس می باشد. لذا بالا بردن مهارتها در آموزش تربیت بدنی عاملی مهم در کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی در مدارس است. در این مقاله به برآورد این دو مولفه با یک کار رابطه ای بررسی شده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تعیین رابطه بین مهارتها با کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی استان تهران بود.
روششناسی: جامعۀ آماری این پژوهش شامل (115= N) کلیۀ مدیران هیئتهای ورزشی، باشگاهها و معلمان تربیت بدنی استان تهران بود. نمونۀ این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری کلشمار انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای(1- سنجش مهارتهای شغلی 2- پرسشنامۀ سنجش کیفیت زندگی کاری) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل رگرسیون ساده و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری (01/ ≥p ) استفاده شد.
نتایج: یافتههای بدستآمده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده در سطح معناداری(01/ ≥p) نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی با کیفیتزندگی کاری(001/0>p) و همچنین بین مهارتهای شغلی با کیفیت زندگی کاری مدیران ورزشی استان سیستان و بلوچستان(001/0> p) رابطۀ معناداری وجود دارد. سایر نتایج پژوهش حاکی از اثرگذاری مؤلفههای مختلف ویژگیهای شخصیتی و مؤلفههای مهارتهای شغلی بر میزان کیفیت زندگی کاری مدیران ورزشی استان سیستان و بلوچستان را داشت.
نتیجهگیری: بر این اساس لازم است معلمان تربیت بدنی استان تهران در سطوح مختلف در جهت ارتقاء کیفیت زندگی کاری خود و کارکنان، به بهبود مهارتهای شغلی و ویژگیهای شخصیتی به عنوان متغیرهای اثرگذار بر کیفیت زندگی کاری گام بردارند.
واژگان کلیدی: مدیریت ورزشی، ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای شغلی، کیفیت زندگی کاری.
کلیدواژه ها
Title
Determining the relationship between skills and the quality of work life of physical education teachers in Tehran province.
Authors
Mahin Firozi, Parvin Firozi
Abstract
1-Mrs.mahin Firouzi
2-Mrs.parvin Firouzi
1-Bachelor of physical education
2- Bachelor of physical education
Abstract
Background: The quality of work life of physical education teachers is an important factor in the quality and effectiveness of physical education education in schools. Therefore, improving skills in physical education is an important factor in the quality of work life of physical education teachers in schools. In this article, the estimation of these two components has been investigated with a relational work.
Purpose: The purpose of this research was to determine the relationship between skills and the quality of work life of physical education teachers in Tehran province.
Methodology: The statistical population of this research included (N=115) all managers of sports boards, clubs and physical education teachers in Tehran province. The sample of this research was selected using the total sampling method. Questionnaires (1- assessment of job skills, 2- questionnaire to assess the quality of work life) were used to collect information. For data analysis, simple regression analysis and Pearson's correlation coefficient were used at a significant level (p ≥ 01).
Results: The findings obtained from Pearson correlation and simple regression tests at a significant level (p ≥ 01) showed that there is a relationship between personality traits and quality of work life (p < 0.001) and also between job skills and quality of work life of sports managers in Sistan and Balochistan (p>0.001) there is a significant relationship. Other results of the research indicated the effect of different components of personality characteristics and components of job skills on the quality of work life of sports managers in Sistan and Baluchistan province.
Conclusion: Based on this, it is necessary for physical education teachers in Tehran province at different levels to improve the quality of their work life and that of their employees, to improve their job skills and personality traits as variables affecting the quality of work life. Keywords: sports management, personality traits, job skills, quality of work life.
2-Mrs.parvin Firouzi
1-Bachelor of physical education
2- Bachelor of physical education
Abstract
Background: The quality of work life of physical education teachers is an important factor in the quality and effectiveness of physical education education in schools. Therefore, improving skills in physical education is an important factor in the quality of work life of physical education teachers in schools. In this article, the estimation of these two components has been investigated with a relational work.
Purpose: The purpose of this research was to determine the relationship between skills and the quality of work life of physical education teachers in Tehran province.
Methodology: The statistical population of this research included (N=115) all managers of sports boards, clubs and physical education teachers in Tehran province. The sample of this research was selected using the total sampling method. Questionnaires (1- assessment of job skills, 2- questionnaire to assess the quality of work life) were used to collect information. For data analysis, simple regression analysis and Pearson's correlation coefficient were used at a significant level (p ≥ 01).
Results: The findings obtained from Pearson correlation and simple regression tests at a significant level (p ≥ 01) showed that there is a relationship between personality traits and quality of work life (p < 0.001) and also between job skills and quality of work life of sports managers in Sistan and Balochistan (p>0.001) there is a significant relationship. Other results of the research indicated the effect of different components of personality characteristics and components of job skills on the quality of work life of sports managers in Sistan and Baluchistan province.
Conclusion: Based on this, it is necessary for physical education teachers in Tehran province at different levels to improve the quality of their work life and that of their employees, to improve their job skills and personality traits as variables affecting the quality of work life. Keywords: sports management, personality traits, job skills, quality of work life.
Keywords
Keywords: sports management, Personality Traits, job skills, Quality of work life