ارزیابی تجمیع کتب درسی مقطع ابتدائی برای کاهش حجم کوله پشتی با رویکرد آموزش افقی (مطالعه موردی: دبستان غیردولتی پسرانه زندگی آمل)

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9738
کد مقاله : 1015-THS
نویسندگان
کارشناس ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد واحد نکا
چکیده
معضل کوله‌پشتی سنگین دانش آموزان از موضوعات پرتکرار و پر سابقه در آموزش‌وپرورش بوده است. حمل کوله‌پشتی سنگین‌تر از ده درصد وزن دانش‌آموز در طولانی‌مدت باعث بروز مشکلات ساختاری (Dreier et al. 2014; Chansirinukor et al.,2001) و تعادلی در کودک می‌شود (ظهیری و همکاران، 1402) همچنین باعث تشدید دردهای مزمن عضلانی و اضطراب می‌گردد (Macedo et al., 2015). دانش آموزان مجبور هستند تمامی محتوای آموزشی تدوین‌شده در کتب درسی را از ابتدای سال، هرروز به همراه داشته باشند. این در حالی است که بسیاری از این مطالب مربوط به نیمه دوم و یا اواخر سال تحصیلی است. ازاین‌رو هدف از این پژوهش که از حیث هدف، کاربردی و از جنبه ماهیت، میدانی-پیمایشی است؛ ارزیابی تجمیع کتب درسی مقطع ابتدائی برای کاهش حجم کوله پشتی با رویکرد آموزش افقی می‌باشد. بدین منظور تیم تخصصی با حضور کارشناسان آموزش ابتدایی، مدیر و معلمان مدرسه زندگی شهرستان آمل به تعداد5 نفر برای هر پایه تحصیلی تشکیل شد. مطابق بودجه‌بندی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش، کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی در قالب 7 کتاب با عنوان کتاب مهر، کتاب آبان، کتاب آذر، کتاب دی، کتاب بهمن، کتاب اسفند و کتاب بهار تجمیع گردید. کتاب ماه به 4 هفته تقسیم می‌شد. در ابتدای هر بخش اهداف علمی، عملی و رفتاری مورد انتظار قرار گرفت و متناسب با هر هدف یک تکلیف مهارت محور و یک بازی-یادگیری نیز در نظر گرفته شد. انتظارات رفتاری، بهداشتی، تربیتی، معنوی و مناسبتی نیز در کتاب گنجانده شد. در مباحث درسی هر جا لازم بود صفحه خالی برای انجام تکالیف قرار گرفت. در پایان هر هفته صفحه‌ای برای ارزیابی دانش آموزان در نظر گرفته شد که معلم روند تحقق اهداف مطرح‌شده در هفته را نسبت به دانش‌آموز، توصیف می‌کرد. همچنین صفحه‌ای برای نظرسنجی والدین در نظر گرفته شد. با اجراشدن این طرح دانش‌آموز در طول ماه فقط کافی بود یک کتاب با خود به مدرسه بیاورد؛ بدین ترتیب وزن کوله‌پشتی دانش‌آموز از حدود هفت کیلوگرم به حدود یک کیلوگرم کاهش یافت. این طرح از سال 1397 به مدت 4 سال در مدرسه غیردولتی زندگی آمل (هرساله 600 دانش آموزان و در مجموع 2400 دانش آموز) اجرا گردید و به‌طور مستمر از بازخورد معلمان، دانش آموزان و اولیاء آنان و همچنین کارشناسان گروه‌های آموزشی و مرکز تکنولوژی آموزشی آموزش‌وپرورش شهرستان آمل، در بهبود طرح استفاده شد. نتایج نشان داد به نظر معلمان با این شیوه، کلاس به‌صورت منظم‌تری اداره و تدریس آسان‌تر می_ گردد. سبک‌تر شدن کوله‌پشتی دانش آموزان تضمین سلامتی آنان و رضایت والدین را در سطح گسترده‌ای در بر داشت. همچنین والدین ابراز کردند که درگذشته مجبور بودند تا هزینه‌های زیادی بابت کتاب‌ها و دفاتر متعدد بپردازند ولی با اجرای طرح تجمیع، هزینه‌هایشان به‌شدت کاهش یافته است.
کلیدواژه ها
 
Title
Evaluation of combining elementary school textbooks to reduce the volume of backpacks with a horizontal education approach (Case study: Non-governmental elementary school of zendegi of Amol)
Authors
ali Khanzad
Abstract
Carrying a backpack heavier than ten percent of the student's weight in the long term causes structural problems (Dreier et al. 2014; Chansirinukor et al., 2001) and balance problems in the child (Zahiri et al., 1402) and also causes chronic muscle pain and anxiety. (Macedo et al., 2015). Students are forced to carry all the educational content compiled in the textbooks every day from the beginning of the year. This is despite the fact that many of these materials are related to the second half or the end of the school year. Therefore, the purpose of this research, which is practical in terms of purpose and field-survey in terms of nature; The evaluation of combining elementary school textbooks is to reduce the volume of backpacks with a horizontal education approach. For this purpose, a specialized team was formed with the presence of primary education experts, the director and teachers of Amol City School of Life in the number of 5 people. According to the educational budgeting of the Ministry of Education, primary school textbooks were collected in the form of 7 books titled Mehr book, Aban book, Azar book, Day book, Bahman book, Asfand book and Spring book. The book of the month was divided into 4 weeks. At the beginning of each section, academic, practical and behavioral goals were expected, and a skill-based task and a learning game were also considered according to each goal. Behavioral, health, educational, spiritual and occasion expectations were also included in the book. In the textbook, wherever necessary, a blank page was placed for homework. At the end of each week, a page was considered for student evaluation, where the teacher described the process of achieving the goals set for the week in relation to the student. A page for parents' survey was also considered. With the implementation of this plan, the student only had to bring one book to school during the month; In this way, the weight of the student's backpack decreased from about seven kilograms to about one kilogram. This project has been implemented since 2016 for 4 years in the non-governmental school of Amol Life ( 2400 students) and it is continuously used based on the opinions of teachers, students and their parents as well as experts in improving the plan. became. The results showed that according to the teachers, with this method, the class is managed more regularly and teaching becomes easier. Making students' backpacks lighter would ensure their health and parents' satisfaction on a large scale. Also, parents stated that in the past they had to pay a lot for books and many offices, but with the implementation of the consolidation plan, their expenses have been greatly reduced.
Keywords
consolidation of textbooks, reducing the volume of backpacks, horizontal education, zendegi Amol Primary School