تاثیر راهبردهای یادگیری بر ارتقای انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان در درس تربیتبدنی
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9735
کد مقاله : 1010-THS
نویسندگان
1کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
22. گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3گروه ورزش و مدیریت، دانشکده آموزش، دانشگاه Kebangsaan مالزی، مالزی
چکیده
هدف: مطالعه حاضر به تاثیر راهبردهای یادگیری بر ارتقای انعطاف پذیری شناختی دانشآموزان در درس تربیتبدنی پرداخته است.
روشها:این مطالعه از نوع نیمه تجربی است. . جامعه آماری این پژوهش 1656 نفر و نمونه آن 62 دانش آموز دختر مقطع متوسطه اول شهرستان الشتر (استان لرستان) با میانگین سنی 76/0 ±24/14 بودند که بهصورت در دسترس انتخاب شدند و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شده و سپس طرح پیشآزمون- پسآزمون اجرا شد. آزمودنیهای هر دو گروه در مرحله پیشآزمون، آزمون استروپ آنلاین را انجام دادند. سپس گروه آزمایش از انواع راهبردهای یادگیری ،شناختی، فراشناختی طی 8 جلسه تمرین 90 دقیقه ای استفاده کرد. و هر دو گروه در مرحله پسآزمون همان آزمون استروپ آنلاین را انجام دادند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
نتیجه: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد راهبردهای یادگیری بر ارتقای انعطاف پذیری شناختی دانشآموزان، بر اساس تعداد پاسخ های صحیح آزمون استروپ 001/0>P و 197/11=F ،تعداد پاسخ های غلط آزمون استروپ 001/0>P و 269/128=F ، تداخل آزمون استروپ 043/0>P و 275/4=F ، تعداد پاسخ نداده آزمون استروپ 025 /0>P و 347/1=F ، در درس تربیتبدنی تأثیر دارد. درواقع در گروه آزمایش با استفاده از انواع راهبردهای یادگیری، انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان به شکل قابل ملاحظهای نسبت به گروه کنترل افزایشیافته است. لذا ارتقای انعطاف پذیری شناختی با محتوا و دستورالعمل موثر که در کلاس درس تربیت بدنی توسط معلمان آموزش داده می شود ارتباط تنگاتنگی دارد. به معلمان توصیه می شود به منظور افزایش کیفیت تدریس و محتوای آموزش کلاسی، راهبردهای مناسب به منظورآموزش موثر و یادگیری به کار گیرند.
روشها:این مطالعه از نوع نیمه تجربی است. . جامعه آماری این پژوهش 1656 نفر و نمونه آن 62 دانش آموز دختر مقطع متوسطه اول شهرستان الشتر (استان لرستان) با میانگین سنی 76/0 ±24/14 بودند که بهصورت در دسترس انتخاب شدند و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شده و سپس طرح پیشآزمون- پسآزمون اجرا شد. آزمودنیهای هر دو گروه در مرحله پیشآزمون، آزمون استروپ آنلاین را انجام دادند. سپس گروه آزمایش از انواع راهبردهای یادگیری ،شناختی، فراشناختی طی 8 جلسه تمرین 90 دقیقه ای استفاده کرد. و هر دو گروه در مرحله پسآزمون همان آزمون استروپ آنلاین را انجام دادند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
نتیجه: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد راهبردهای یادگیری بر ارتقای انعطاف پذیری شناختی دانشآموزان، بر اساس تعداد پاسخ های صحیح آزمون استروپ 001/0>P و 197/11=F ،تعداد پاسخ های غلط آزمون استروپ 001/0>P و 269/128=F ، تداخل آزمون استروپ 043/0>P و 275/4=F ، تعداد پاسخ نداده آزمون استروپ 025 /0>P و 347/1=F ، در درس تربیتبدنی تأثیر دارد. درواقع در گروه آزمایش با استفاده از انواع راهبردهای یادگیری، انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان به شکل قابل ملاحظهای نسبت به گروه کنترل افزایشیافته است. لذا ارتقای انعطاف پذیری شناختی با محتوا و دستورالعمل موثر که در کلاس درس تربیت بدنی توسط معلمان آموزش داده می شود ارتباط تنگاتنگی دارد. به معلمان توصیه می شود به منظور افزایش کیفیت تدریس و محتوای آموزش کلاسی، راهبردهای مناسب به منظورآموزش موثر و یادگیری به کار گیرند.
کلیدواژه ها
Title
The Effects of Learning Strategies on improving students' cognitive skills in physical education
Authors
faezeh taghinzad mohajer, Rosa Rahavi Ezabadi, Pari Khalili Marandi
Abstract
Purpose: The present study has focused on the effects of learning strategies (cognitive and metacognitive skills) in improving students' Cognitive flexibility and its components in physical education.
Methods: This study is semi-experimental. The statistical population of this research was 1656 people and the sample was 62 female students of the first secondary level of Al-Shatar city (Lorestan province) with an average age of 14.24 ± 0.76, who were randomly selected and divided into two experimental and control groups, and then divided became The pre-test-post-test plan was implemented. Subjects of both groups performed the online Stroop test for adolescents in the pre-test phase. The subjects of both groups performed the online Stroop test in the pre-test phase. Then the experimental group used a variety of cognitive, metacognitive learning strategies during 8 90-minute practice sessions. And both groups performed the same online Stroop test in the post-test phase. The data were analyzed using analysis of covariance test.
Result: The findings of the present study showed that the learning strategies has an effect on improving students' cognitive flexibility based on the number of correct answers of the Stroop test, P < 0.001 and F = 11.197, the number of wrong answers of the Stroop test, P < 0.001 and F = 128.269, interference of the Stroop test, P < 0.043 and 4.275 F=, there is no unanswered number of Stroop test, P<0.025 and F=1.347(, in physical education lessons.) In fact, in the experimental group, by using various learning strategies, the cognitive flexibility of the students has increased significantly compared to the control group .Therefore the promotion of cognitive flexibility is closely related to the content and effective instructions taught by teachers in the physical education classroom. It is recommended for teachers to use appropriate strategies for effective teaching and learning in order to increase the quality of teaching and the content of classroom education.
Methods: This study is semi-experimental. The statistical population of this research was 1656 people and the sample was 62 female students of the first secondary level of Al-Shatar city (Lorestan province) with an average age of 14.24 ± 0.76, who were randomly selected and divided into two experimental and control groups, and then divided became The pre-test-post-test plan was implemented. Subjects of both groups performed the online Stroop test for adolescents in the pre-test phase. The subjects of both groups performed the online Stroop test in the pre-test phase. Then the experimental group used a variety of cognitive, metacognitive learning strategies during 8 90-minute practice sessions. And both groups performed the same online Stroop test in the post-test phase. The data were analyzed using analysis of covariance test.
Result: The findings of the present study showed that the learning strategies has an effect on improving students' cognitive flexibility based on the number of correct answers of the Stroop test, P < 0.001 and F = 11.197, the number of wrong answers of the Stroop test, P < 0.001 and F = 128.269, interference of the Stroop test, P < 0.043 and 4.275 F=, there is no unanswered number of Stroop test, P<0.025 and F=1.347(, in physical education lessons.) In fact, in the experimental group, by using various learning strategies, the cognitive flexibility of the students has increased significantly compared to the control group .Therefore the promotion of cognitive flexibility is closely related to the content and effective instructions taught by teachers in the physical education classroom. It is recommended for teachers to use appropriate strategies for effective teaching and learning in order to increase the quality of teaching and the content of classroom education.
Keywords
Content of physical education course, Effective training, cognitive flexibility