تاثیر بازیهای حرکتی مهارتی در یادگیری مفاهیم ریاضی
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9734
کد مقاله : 1006-THS
نویسندگان
1کارشناس مدیریت و آموزگار دبستان دولتی دخترانه شهید پوریان آمل
2دانشآموز پایه ششم مدرسه غیردولتی هاتف آمل
چکیده
بازیهای حرکتی مهارتی، بازیهایی هستند که بهوسیله حرکات بدنی، تواناییها و مهارتهای مختلف را تقویت میکنند. این بازیها بهطورکلی شامل فعالیتهایی هستند که نیازمند استفاده از عضلات، تعادل، هماهنگی، چابکی و تواناییهای حرکتی دیگر میباشند و در غالب فعالیتهایی مانند پریدن، دویدن، پرتاب و گرفتن، لیلی، چرخش و غیره اجرا میشوند (Suryadi et al., 2024). از بازیهای حرکتی مهارتی برای آموزش مفاهیم درسی نیز استفاده شده است؛ Prabavathy & Sivaranjani (2023) در بررسی تأثیر بازیهای سنتی در تقویت تواناییهای ریاضی دانش آموزان دریافتند این بازیها مهارتهای ریاضی کودکان را بهبود میبخشد و یادگیری را به یک فعالیت سرگرمکننده تبدیل میکند. کارگرشورکی و همکاران (1389) نیز دریافتند آموزش مهارتهای حرکتی ظریف بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان دارای اختلالات یادگیری ریاضی پایه سوم تا پنجم مؤثر بوده است؛ ازاینرو پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر بازیهای حرکتی مهارتی در یادگیری مفاهیم ریاضی در دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی دبستان شهید پوریان شهر آمل انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پژوهشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر آمل بود. نمونه آماری پژوهش تعداد 32 دانشآموز با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. بازیهای حرکتی مهارتی طی 12 جلسه برای گروه آزمایشی هفتهای 3 جلسه 45 دقیقهای اجرا شد. در بازیهای حرکتی مهارتی تلاش شد تا با استفاده از حرکات ساده ورزشی مفاهیم ریاضی مانند عددنویسی و الگوها، کسر، نسبت، تناسب و درصد، تقارن و چندضلعیها، اعداد اعشاری و غیره برای دانش آموزان آموزش داده شود. در مراحل پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه آزمون پیشرفت تحصیلی و تشخیصی ریاضی شلو و همکاران (1993) مورد استفاده قرار گرفت . دادههای گردآوریشده از پرسشنامه در نرمافزار SPSS 27 بررسی شد. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (05 0< /p )؛ بدین معنا که اجرای بازیهای حرکتی مهارتی بر یادگیری مفاهیم ریاضی در دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مؤثر بوده است.
کلیدواژه ها
Title
The effect of Skill movement games in learning mathematical concepts
Authors
Seyedah Zohreh Azizzadeh Miri, Amir Abbas Motevalli Imamzadeh
Abstract
Skill movement games are games that strengthen different abilities and skills through physical movements. These games generally include activities that require the use of muscles, balance, coordination, agility and other motor skills, and they are performed in the form of activities such as jumping, running, throwing and catching, Hopscotch, spinning, etc. (Suryadi et al., 2024). Skill movement games have also been used to teach lesson concepts; Prabavathy & Sivaranjani (2023) in investigating the effect of traditional games in strengthening students' math, found that traditional games improve children's math skills and turn it into a fun activity. Kargershorki et al. (2009) also found that teaching fine motor skills was effective in learning mathematical concepts in children with mathematical learning disorders in the third to fifth grades; Therefore, the present study was conducted with the aim of determining the effect of skill movement games in learning mathematical concepts in fifth grade female students of Shahid Purian Elementary School in Amol. The research method was a semi-experimental type in which a pre-test-post-test research design was used with a control group. The statistical population included all fifth grade female students of Amol city. The statistical sample of the research was 32 students selected using available sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups. Skill movement games were performed during 12 sessions for the experimental group, 3 sessions of 45 minutes each. In skill movement games, an attempt was made to teach students mathematical concepts such as numbering and patterns, fractions, ratios, proportions and percentages, symmetry and polygons, decimal numbers, etc., using simple sports movements. In the pre-test and post-test stages, the questionnaire of Schello et al.'s (1993) academic achievement test and math diagnosis was used. The data collected from the questionnaire were analyzed in SPSS 27 software. The results of the research using covariance analysis showed that there is a significant difference between the average scores of the post-test in the two experimental and control groups (p < 0.05); This means that the execution of movement games has been a skill on learning mathematical concepts in fifth grade elementary school girls.
Keywords
Keywords: skill movement games, mathematical concepts, student learning