مقایسه اضطراب ورزشی، سایبرکندریا و درماندگی آموخته شده در دانشجویان با و بدون اضطراب رقابتی

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9732
کد مقاله : 1003-THS
نویسندگان
1استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
در محیط دانشگاه، دانشجویان تربیت بدنی به عنوان یک گروه خاص، با چالش‌ها و فشارهای خاصی روبرو هستند. این گروه از دانشجویان نه تنها با انتظارات تحصیلی معمولی بلکه با فشارها و رقابت‌های فیزیکی نیز روبرو می‌شوند. یکی از مسائلی که ممکن است در این مسیر به وجود آید، اضطراب رقابتی است که می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر روی عملکرد و روانی این دسته از دانشجویان داشته باشد. با توجه به اهمیت اضطراب رقابتی در زندگی دانشجویان تربیت بدنی، بررسی عناصر مختلفی همچون اضطراب ورزشی، سایبرکندریا، و درماندگی آموخته شده در این گروه از دانشجویان با و بدون اضطراب رقابتی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. این مقاله به منظور ارتقاء درک از تأثیرات این عوامل در زندگی دانشجویان تربیت بدنی اقدام به مقایسه این عناصر خواهد کرد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اضطراب ورزشی، سایبرکندریا و درماندگی آموخته شده در دانشجویان با و بدون اضطراب رقابتی انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس در سال 1402 تشکیل می‌دادند. نمونه‌ای به حجم 300 دانشجو (150 دارای اضطراب رقابتی و 150 بدون اضطراب رقابتی) به صورت هدفمند انتخاب شد و سپس داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های اضطراب ورزشی، سایبرکندریا، درماندگی آموخته شده و اضطراب رقابتی جمع‌آوری شدند. داده‌های حاصل از تکمیل پرسش‌نامه‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 تحلیل شده و از شاخص‌های آماری و تحلیل واریانس چند متغیره به منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده شد. لازم به ذکر است سطح معنی‌داری در این پژوهش 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان داد بین اضطراب ورزشی، سایبرکندریا و درماندگی آموخته شده در دانشجویان با و بدون اضطراب رقابتی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (01/0>P). بر این اساس مشخص گردید دانشجویان دارای اضطراب رقابتی در مقایسه با سایر دانشجویان از میزان اضطراب ورزشی، سایبرکندریا و درماندگی آموخته شده بیشتری رنج می‌بردند (01/0>p). یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که دانشجویان با اضطراب رقابتی نسبت به همتایان بدون این اضطراب، میزان بیشتری از اضطراب ورزشی، سایبرکندریا، و کاهش درماندگی آموخته شده را تجربه می‌کنند. این یافته‌ها مهمترین نکاتی را ارائه می‌دهند که می‌توانند در طراحی برنامه‌ها و مداخلات جهت بهبود سلامت روانی و مدیریت استرس در دانشجویان تربیت بدنی مؤثر باشند. افزایش آگاهی در زمینه مدیریت اضطراب و توسعه سایبرکندریا می‌تواند به دانشجویان در مواجهه با چالش‌های دانشگاهی و ورزشی کمک کرده و مسیرهای بهتری را برای پیشرفت و توسعه آن‌ها فراهم سازد.
کلیدواژه ها
 
Title
Comparison of Sports Anxiety, Cyberchondria and Learned Helplessness in Students with and without Competitive Anxiety
Authors
Forough Esrafilian, Farzin Bagheri Sheykhangafshe, Hojjatollah Farahani
Abstract
In the university setting, physical education students constitute a distinct group facing unique challenges and pressures. These students not only contend with typical academic expectations but also encounter physical challenges and competition. One of the issues that may arise in this context is competitive anxiety, which can have widespread effects on the performance and mental well-being of this group of students. Given the significance of competitive anxiety in the lives of physical education students, examining various elements such as sports anxiety, cyberchondria, and learned helplessness in this group with and without competitive anxiety holds particular importance. This study aims to enhance understanding of the impacts of these factors on the lives of physical education students by comparing them. In this regard, the present research, using a descriptive comparative design, focused on comparing sports anxiety, cyberchondria, and learned helplessness in students with and without competitive anxiety. The study population consisted of physical education students at Tarbiat Modares University in the year 2023. A targeted sample of 300 students (150 with competitive anxiety and 150 without competitive anxiety) was selected, and data were collected using questionnaires on sports anxiety, cyberchondria, learned helplessness, and competitive anxiety. The collected data were analyzed using SPSS version 24 software, employing statistical indices and multivariate analysis of variance (MANOVA) to test the research hypotheses. It is worth noting that the significance level in this research was set at 0.05. The results indicated significant differences in sports anxiety, cyberchondria, and learned helplessness between students with and without competitive anxiety (p < 0.01). Accordingly, it was revealed that students with competitive anxiety experienced higher levels of sports anxiety, cyberchondria, and learned helplessness compared to their counterparts without competitive anxiety (p < 0.01). The findings of this study demonstrate that physical education students with competitive anxiety, in comparison to those without this anxiety, undergo higher levels of sports anxiety, cyberchondria, and learned helplessness. These findings present crucial insights that can inform the design of programs and interventions to effectively enhance the mental health and stress management of physical education students. Increasing awareness in the areas of anxiety management and developing cyberchondria can assist students in facing the challenges of university and sports, paving the way for their betterment and development.
Keywords
Sports anxiety, cyberchondria, learned helplessness, Competitive anxiety