شناسایی مولفه های صلاحیت حرفهای معلمان ورزش در مدارس با نیازهای ویژه
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10128
کد مقاله : 1131-THS
نویسندگان
1دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم
2عضو هیات علمی دانشگاه جهرم
چکیده
شایستگی مجموعه ویژگیهای زیربنایی فردی و مرتبط با شغل (مانند مهارتها، دانش ها، نگرشها، عقاید، انگیزه ها و صفات) است که باعث عملکرد موفقیت آمیز در شغل می شود. صلاحیت های حرفه ای معلمان می تواند منجر به نتایج مهمی گردد. بسیاری از دانش آموزان با نیازهای ویژه محتاج آموزش آنان توسط معلمان با صلاحیت های ممتاز و منحصربفرد می باشد. هدف این تحقیق، مدل صلاحیت حرفهای معلمان ورزش در مدارس با نیازهای ویژه بود.
تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد صورت گرفت که ازنظر هدف بنیادی و از نظر جمعآوری دادهها به صورت میدانی انجام گرفت.
جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل ۱۳ نفر از اساتید، کارشناسان و معلمان ورزش در مدارس با نیازهای ویژه بودند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. بر اساس کدهای باز شناساییشده، کدهای محوری شکل گرفتند و به کمک کدگذاری گزینشی مدل نظری توسعه پیدا کرد، سپس الگوی توسعه با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت.
نتایج نشان داد که مدل صلاحیت های حرفه ای معلمان ورزش در مدارس با نیازهای ویژه شامل ۶ مولفه صلاحیت روانی، دانشی، تجربی، اخلاقی، تعامل اجتماعی و آگاهی محیطی است.
پیشنهاد می گردد بازتعریفی از نحوه احراز شغل معلمان ورزش درمدارس با نیازهای ویژه صورت گیرد. همچنین با توجه به اهمیت احراز شرایط و نظارت اخلاقی این مهم باید مورد تاکید قرار گیرد. همچنین علاقه مندی معلمان به افزایش دانش و صلاحیت در دامنه گسترده ای از حیطه های مربوط به حرفه از جمله صلاحیت تجربه آموزش با دانش آموزان با نیازهای ویژه می تواند به پیشبرد آموزش در حوزه ورزش کمک زیادی نماید.
تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد صورت گرفت که ازنظر هدف بنیادی و از نظر جمعآوری دادهها به صورت میدانی انجام گرفت.
جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل ۱۳ نفر از اساتید، کارشناسان و معلمان ورزش در مدارس با نیازهای ویژه بودند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. بر اساس کدهای باز شناساییشده، کدهای محوری شکل گرفتند و به کمک کدگذاری گزینشی مدل نظری توسعه پیدا کرد، سپس الگوی توسعه با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت.
نتایج نشان داد که مدل صلاحیت های حرفه ای معلمان ورزش در مدارس با نیازهای ویژه شامل ۶ مولفه صلاحیت روانی، دانشی، تجربی، اخلاقی، تعامل اجتماعی و آگاهی محیطی است.
پیشنهاد می گردد بازتعریفی از نحوه احراز شغل معلمان ورزش درمدارس با نیازهای ویژه صورت گیرد. همچنین با توجه به اهمیت احراز شرایط و نظارت اخلاقی این مهم باید مورد تاکید قرار گیرد. همچنین علاقه مندی معلمان به افزایش دانش و صلاحیت در دامنه گسترده ای از حیطه های مربوط به حرفه از جمله صلاحیت تجربه آموزش با دانش آموزان با نیازهای ویژه می تواند به پیشبرد آموزش در حوزه ورزش کمک زیادی نماید.
کلیدواژه ها
Title
Identifying the professional qualification components of sports teachers in schools with special needs
Authors
khadijeh javanbalht, mohammad sadegh afroozeh
Abstract
Competence is a set of basic individual and job-related characteristics (such as skills, knowledge, attitudes, beliefs, motivations and attributes) that cause successful performance in the job. Professional qualifications of teachers can lead to important results. Many students with special needs need to be taught by teachers with special and unique qualifications. The purpose of this research was the professional qualification model of sports teachers in schools with special needs.
The present research was conducted with a qualitative approach to the Foundation's data method, which was conducted in the field in terms of its fundamental purpose and in terms of data collection.
The statistical population of this research included 13 professors, experts and sports teachers in schools with special needs. The sampling method was purposeful and snowball. To analyze the data, open, axial and selective coding was done. Based on the identified open codes, the central codes were formed and the theoretical model was developed with the help of selective coding, then the development model was approved by the opinion of experts.
The results showed that the model of professional qualifications of sports teachers in schools with special needs includes 6 components of psychological, knowledge, experiential, moral, social interaction and environmental awareness.
It is suggested to redefine the way to get the job of sports teachers in schools with special needs. Also, due to the importance of meeting the conditions and ethical supervision, this should be emphasized. Also, teachers' interest in increasing their knowledge and competence in a wide range of fields related to the profession, including the competence of teaching experience with students with special needs, can greatly help to advance education in the field of sports.
The present research was conducted with a qualitative approach to the Foundation's data method, which was conducted in the field in terms of its fundamental purpose and in terms of data collection.
The statistical population of this research included 13 professors, experts and sports teachers in schools with special needs. The sampling method was purposeful and snowball. To analyze the data, open, axial and selective coding was done. Based on the identified open codes, the central codes were formed and the theoretical model was developed with the help of selective coding, then the development model was approved by the opinion of experts.
The results showed that the model of professional qualifications of sports teachers in schools with special needs includes 6 components of psychological, knowledge, experiential, moral, social interaction and environmental awareness.
It is suggested to redefine the way to get the job of sports teachers in schools with special needs. Also, due to the importance of meeting the conditions and ethical supervision, this should be emphasized. Also, teachers' interest in increasing their knowledge and competence in a wide range of fields related to the profession, including the competence of teaching experience with students with special needs, can greatly help to advance education in the field of sports.
Keywords
Sports Teachers, schools with special needs, professional qualifications