طراحی مدل تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری باشگاه های فوتسال بانوان با توجه به فرهنگ نوآوری
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10126
کد مقاله : 1478-THS
نویسندگان
1استادیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه غیرانتفاعی سناباد گلبهار، ایران
3کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، گلبهار، ایران
چکیده
چکیده تحقیق
مقدمه: درهم تنیدگی و افزایش نیروها و عوامل تعیین کننده در بازار، حضور رقبای قدرتمند متعدد، همچنین تغییر بی وقفه و مداوم سلایق مشتریان و بالا رفتن سطح انتظارات آنها، باشگاه های ورزشی را با مخاطرات و چالش های عمیقی روبرو نموده است. که به نظر فرهنگ نوآوری می تواند بر عملکرد تجاری تاثیرگذار باشد. از این رو هدف این پژوهش طراحی مدل تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری با توجه به فرهنگ نوآوری بود.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا به صورت میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه سرپرستان و مربیان و سرمایه گذاران واحدهای مختلف باشگاه های فوتسال بانوان در سطح شهر مشهد بود که 80 پرسشنامه در باشگاه های فوتسال سایپا، طیرانی، طیبی، مهراد، مهاجر نوین، پرسپولیس، هیات فوتبال خراسان رضوی، آکادمی امید ویرانی و چند باشگاه دیگر نیز که به صورت مقطعی در تورنمنت های مختلف شرکت میکنند توزیع و جمع آوری شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش سه پرسشنامه بازارگرایی نرور و اسلاتر، عملکرد تجاری هالی و همکاران (2003) و فرهنگ نوآوری دابنی (2008) می باشد.
نتایج: نتایج با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد بازارگرایی و مولفه های آن و همچنین فرهنگ نوآوری و مولفههای آن رابطه مثبتی با عملکرد تجاری داشتند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که فرهنگ نوآوری می تواند بیش از نیمی از تغییرات متغیر عملکرد تجاری را پیش بینی کند و میزان فرهنگ نوآوری از بازارگرایی به منظور پیش بینی عملکرد تجاری در سطح بالاتری قرار داشت.
نتیجه گیری: به نظر می رسد توجه به بازار و نیازهای روز مشتریان و در نتیجه نوآوری در خدمات می تواند منجر به عملکرد تجاری مطلوب در باشگاههای فوتسال بانوان مشهد شود.
مقدمه: درهم تنیدگی و افزایش نیروها و عوامل تعیین کننده در بازار، حضور رقبای قدرتمند متعدد، همچنین تغییر بی وقفه و مداوم سلایق مشتریان و بالا رفتن سطح انتظارات آنها، باشگاه های ورزشی را با مخاطرات و چالش های عمیقی روبرو نموده است. که به نظر فرهنگ نوآوری می تواند بر عملکرد تجاری تاثیرگذار باشد. از این رو هدف این پژوهش طراحی مدل تاثیر بازارگرایی بر عملکرد تجاری با توجه به فرهنگ نوآوری بود.
روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا به صورت میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه سرپرستان و مربیان و سرمایه گذاران واحدهای مختلف باشگاه های فوتسال بانوان در سطح شهر مشهد بود که 80 پرسشنامه در باشگاه های فوتسال سایپا، طیرانی، طیبی، مهراد، مهاجر نوین، پرسپولیس، هیات فوتبال خراسان رضوی، آکادمی امید ویرانی و چند باشگاه دیگر نیز که به صورت مقطعی در تورنمنت های مختلف شرکت میکنند توزیع و جمع آوری شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش سه پرسشنامه بازارگرایی نرور و اسلاتر، عملکرد تجاری هالی و همکاران (2003) و فرهنگ نوآوری دابنی (2008) می باشد.
نتایج: نتایج با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد بازارگرایی و مولفه های آن و همچنین فرهنگ نوآوری و مولفههای آن رابطه مثبتی با عملکرد تجاری داشتند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که فرهنگ نوآوری می تواند بیش از نیمی از تغییرات متغیر عملکرد تجاری را پیش بینی کند و میزان فرهنگ نوآوری از بازارگرایی به منظور پیش بینی عملکرد تجاری در سطح بالاتری قرار داشت.
نتیجه گیری: به نظر می رسد توجه به بازار و نیازهای روز مشتریان و در نتیجه نوآوری در خدمات می تواند منجر به عملکرد تجاری مطلوب در باشگاههای فوتسال بانوان مشهد شود.
کلیدواژه ها
Title
Designing a model of the impact of market orientation on the commercial performance of women's futsal clubs according to the culture of innovation
Authors
javad Gholamian, Maryam Heidari, Horiya Ghanbari
Abstract
Research abstract
Introduction: The entanglement and increase of forces and determining factors in the market, the presence of many powerful competitors, as well as the continuous and continuous change of customers' tastes and the rise of their expectations, have faced sports clubs with deep risks and challenges. According to the culture of innovation, it can affect business performance. Therefore, the purpose of this research was to design a model of the impact of market orientation on business performance with regard to innovation culture.
Methodology: This research was applied in terms of purpose and in terms of the method of implementation in the field. The statistical population of this research was all supervisors and coaches and investors of different units of women's futsal clubs in the city of Mashhad, where 80 questionnaires were administered in futsal clubs Saipa, Tairani, Tayibi, Mehrad, Mohajer Novin, Persepolis, Khorasan Razavi Football Team, Omid Academy. Virani and several other clubs that participate in various tournaments were distributed and collected. The tools of data collection in this research are three questionnaires of Naror and Slater's market orientation, Holley et al.'s business performance (2003) and Dabney's innovation culture (2008). Results: Using Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling, the results showed that market orientation and its components, as well as innovation culture and its components had a positive relationship with business performance.
The results: The results of the step-by-step regression showed that the culture of innovation can predict more than half of the changes in the business performance variable, and the amount of innovation culture was higher than market orientation in order to predict business performance.
Conclusion: It seems that paying attention to the market and the daily needs of customers and as a result innovation in services can lead to a favorable business performance in women's futsal clubs in Mashhad.
Introduction: The entanglement and increase of forces and determining factors in the market, the presence of many powerful competitors, as well as the continuous and continuous change of customers' tastes and the rise of their expectations, have faced sports clubs with deep risks and challenges. According to the culture of innovation, it can affect business performance. Therefore, the purpose of this research was to design a model of the impact of market orientation on business performance with regard to innovation culture.
Methodology: This research was applied in terms of purpose and in terms of the method of implementation in the field. The statistical population of this research was all supervisors and coaches and investors of different units of women's futsal clubs in the city of Mashhad, where 80 questionnaires were administered in futsal clubs Saipa, Tairani, Tayibi, Mehrad, Mohajer Novin, Persepolis, Khorasan Razavi Football Team, Omid Academy. Virani and several other clubs that participate in various tournaments were distributed and collected. The tools of data collection in this research are three questionnaires of Naror and Slater's market orientation, Holley et al.'s business performance (2003) and Dabney's innovation culture (2008). Results: Using Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling, the results showed that market orientation and its components, as well as innovation culture and its components had a positive relationship with business performance.
The results: The results of the step-by-step regression showed that the culture of innovation can predict more than half of the changes in the business performance variable, and the amount of innovation culture was higher than market orientation in order to predict business performance.
Conclusion: It seems that paying attention to the market and the daily needs of customers and as a result innovation in services can lead to a favorable business performance in women's futsal clubs in Mashhad.
Keywords
Keywords: market orientation, business performance, culture of innovation, futsal club, Women