رتبه بندی شاخص های عنصر محصول آمیخته بازاریابی لیگ برتر فوتبال ایران از دیدگاه صاحبنظران با استفاده از روش آنتروپی

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10123
کد مقاله : 1519-THS
نویسندگان
کارمند فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران
چکیده
مقدمه: ورزش و بخصوص ورزش فوتبال امروزه به عنوان یکی از مهم ترین مقوله های اقتصادی جوامع محسوب می شود.این پژوهش در نظر دارد وضعیت شاخص های عنصر محصول آمیخته بازاریابی (4P) را در لیگ برتر فوتبال ایران بررسی و رتبه هر کدام از این شاخص ها را مشخص نماید.
روش شناسی:تحقیق حاضر از نظر هدف،کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها توصیفی به شمار می آید.در این تحقیق از پرسشنامه معادی(1387)استفاده شده است.نمونه آماری برابر با جامعه آماری و به صورت کل شمار به تعداد 72 نفر می باشدبرای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شد و پس از تأیید نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، سؤالات تحقیق با استفاده از آزمون های آمار استنباطی (آزمون t تک گروهی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: شاخص های توصیفی عنصر آمیخته بازاریابی «محصول»از دیدگاه آزمودنی ها به ترتیب عبارتند از - بهره گیری از مربیان و بازیکنان برجسته به منظور افزایش کیفیت مسابقات - برگزاری مسابقات به صورت مطلوب -تعداد مسابقات در لیگ برتر- سازماندهی مناسب عوامل باشگاه های شرکت کننده در مسابقات لیگ (عوامل مرتبط با مدیریت، سازماندهی کارکنان، و وحدت نظر مدیران-شناخت نیازها ، معیارها و انتظارات تماشاگران- ارائه خدمات کیفی به تماشاگران مسابقات - فراهم نمودن توزیع یا فروش اجناس با آرم تیم های حاضر- فراهم سازی امکانات ارائه بلیط مسابقات لیگ مطابق با نیازهای تماشاگران. همچنین از روش آنتروپی برای وزن دهی به هر کدام از شاخص های 9 گانه محصول استفاده شده است و فراهم سازی تسهیلات و امکانات ارائه بلیط مسابقات لیگ مطابق با نیازها و میل تماشاگران با 18% بیشترین سهم و تعداد مسابقات در لیگ با 4% کمترین سهم را از نظر میزان اهمیت از دیدگاه مدیر عامل ها و مدیران بازاریابی و سرپرستان تیم های حاضر در لیگ برتر به خود اختصاص داده اند.
نتیجه گیری: بر مبنای مطالعات انجام شده، با استفاده از آزمون t تک گروهی، مشخص گردید که در تمامی شاخص های مرتبط با عنصر «محصول»تفاوت معنی داری بین میانگین های تجربی بدست آمده و میانگین نظری وجود دارد و از آنجایی که در همه موارد، میانگین های تجربی از میانگین نظری پایین تر است، از این رو مطرح می شود که وضعیت تمامی عوامل مرتبط با عنصر آمیخته بازاریابی «محصول» برای مبادلات مطلوب با بازارهای مورد نظر، پایین تر از حد مطلوب است. نتایج تحقیق حاضر در اهمیت هر یک از شاخص های محصول به عنوان یکی از عناصرآمیخته بازاریابی در لیگ برتر فوتبال به ویژه شناسایی نیازهای تماشاچیان،ارائه بلیط مطابق نیاز تماشگران و ... برای باشگاه و تأثیر آن در بازاریابی قابل توجه می باشد.
کلیدواژه ها
 
Title
Ranking the indicators of the marketing mix product element of Iran's premier football league from the experts' point of view using the entropy method
Authors
Shahin Latifi Khomeirani
Abstract
Introduction: Sports and especially football sports are considered as one of the most important economic categories of societies today. This research aims to examine the status of the indicators of the marketing mix product element (4P) in Iran's premier football league and the ranking of each of these. Specify the indicators.
Methodology: The current research is descriptive in terms of its purpose, application, and in terms of data collection. The statistical sample is equal to the statistical population and the total number is There are 72 people, descriptive statistics were used to analyze the data, and after confirming the normality of the data using the Kolmogorov-Smirnov test, the research questions were analyzed using inferential statistics tests (one-group t-test).
Results: Descriptive indicators of the "product" marketing mix element, from the subjects' point of view are respectively - Using prominent coaches and players in order to increase the quality of matches - Holding matches in a optimal way - Number of matches - Proper organization of agent of clubs Participating in the league matches - knowing the needs, and expectations of the spectators - providing quality services to the spectators- providing the distribution or sale of goods with the logos of the teams - providing facilities for providing Tickets for league matches according to the needs of the spectators. the entropy method has been used to give weight to each of the 9 indicators of the product and the provision of facilities and facilities for providing match tickets in accordance with the needs and desires of the spectators with 18% is the largest share and the number of matches in the league with 4% of the least share. The opinion of the level of importance from the point of view of CEOs and marketing managers and supervisors of the teams present in the Premier League.
Conclusion: Based on the studies conducted, using the one-group t-test, it was determined that there is a significant difference between the experimental averages and the theoretical averages in all the indicators related to the "product" element, and since in all cases, the experimental averages are lower than the theoretical average, hence it is suggested that the status of all the factors related to the "product" marketing mix element for favorable exchanges with the target markets is lower than the optimal level. The results of this research are significant in the importance of each of the product indicators as one of the elements of the marketing mix in the premier football league, especially identifying the needs of the spectators, offering tickets according to the needs of the spectators, etc. for the club and its effect on marketing.
Keywords
Keywords: Marketing, Football, marketing mix, product mix