تأثیر 8 جلسه مداخله تمرین ذهنی بر قدرت روانی بسکتبالیست های نوجوان
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10121
کد مقاله : 1516-THS
نویسندگان
کارشناسی ارشد +روانشناسی ورزشی+دانشکده علوم ورزشی و تندرستی+ دانشگاه شهید بهشتی +تهران
چکیده
مقدمه :هدف پژوهش حاضر تاثیر یک دوره تمرین ذهنی بر قدرت روانی بسکتبالیست های نوجوان است. بسکتبال یکی از سخت ترین و چالش برانگیزترین رشته های ورزشی است و بازیکنان باید عوامل مختلفی را برای کسب موفقیت ارتقا دهند. عوامل روان شناختی در کنار شرایط فیزیکی و مهارتی یکی از مهمترین عوامل پیش بینی کننده کیفیت عملکرد بازیکنان در سطوح مختلف مسابقات می باشد. تمرینات ذهنی باید در سطح پایه به بازیکنان آموزش داده شود تا به آنها کمک کند تا به اوج عملکرد خود برسند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر 8 جلسه مداخله تمرین ذهنی بر قدرت ذهنی بسکتبالیست های نوجوان شهرستان قزوین بود. 8 جلسه آموزش ذهنی شامل تصویرسازی، آرام سازی، تمرکز و تمرکز مجدد، مقابله با استرس، تعیین هدف، استراتژی های بازی، تعهد و آموزش ذهنی بود. پرسشنامه آمادگی ذهنی اتاوا توسط ورزشکاران در دو مرحله تکمیل شد. جامعه آماری شامل 32 بازیکن (13 تا 18 سال) بسکتبالیست شرکت کننده در این پژوهش بود. داده ها قبل از اولین جلسه تمرین ذهنی جمع آوری شد و پس از 8 هفته (پس از جلسات آموزشی) بازیکنان مجدداً پرسشنامه را تکمیل کردند و پس از آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که پس از 8 هفته، زیر مقیاسهای تعهد، تمرکز، تمرکز مجدد و استراتژیهای بازی تغییرات مثبت و معناداری را تجربه کردند. در زیرمقیاسهای هدفگذاری، اعتماد به نفس تغییر معنیداری مشاهده نشد.
نتایج کلی پژوهش حاضر نشان میدهد که مربیان میتوانند از مربی مهارت های ذهنی بخواهند که توان ذهنی بسکتبالیست نوجوان را ارتقا دهد.
نتایج کلی پژوهش حاضر نشان میدهد که مربیان میتوانند از مربی مهارت های ذهنی بخواهند که توان ذهنی بسکتبالیست نوجوان را ارتقا دهد.
کلیدواژه ها
Title
The effect of 8 sessions mental training intervention on psychological strength of teenager basketball players
Authors
Shima Taherkhani
Abstract
The purpose of this research is the effect of a mental training course on the mental strength of teenage basketball players. Basketball is one of the most difficult and challenging sports and players must improve various factors to achieve success. Psychological factors, along with physical and skill conditions, are one of the most important factors predicting the quality of players' performance at different levels of competitions. Mental training should be taught to players at the grassroots level to help them reach their peak performance. The purpose of this research was to investigate the effect of 8 sessions of mental exercise intervention on the mental strength of teenage basketball players in Qazvin city. 8 sessions of mental training included visualization, relaxation, focus and refocus, coping with stress, goal setting, game strategies, commitment and mental training. The Ottawa mental readiness questionnaire was completed by the athletes in two stages. The statistical population included 32 basketball players (13 to 18 years old) participating in this research. Data were collected before the first mental training session, and after 8 weeks (after the training sessions) the players completed the questionnaire again and were then analyzed. The results of data analysis showed that after 8 weeks, the subscales of commitment, concentration, refocusing and game strategies experienced positive and significant changes. No significant change was observed in self-confidence in goal-setting subscales. The general results of the current research show that coaches can ask the coach for mental skills to improve the mental ability of teenage basketball players.
Keywords
mental strength, Commitment, basketball