تدوین برنامه راهبردی ورزش مدارس ایران
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10109
کد مقاله : 1497-THS
نویسندگان
آموزش و پرورش
چکیده
هدف از انجام پژوهش، تدوین برنامه راهبردی ورزش مدارس ایران با استفاده از ماتریس QSPM است و پژوهش به روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. در بخش کیفی پژوهش یازده نفر از صاحب نظران آگاه حوزه تعلیم و تربیت و تربیت بدنی و ورزش مدارس که برای تعیین مولفه های اصلی پرسشنامه از آنان مصاحبه به عمل آمد، مشارکت داشتند. نمونه آماری پژوهش بخش کمی 145نفر از مدیران و کارشناسان و کارشناس مسئولان حوزه تربیت بدنی و ورزش آموزش و پرورش در بخش ستادی و استانی بودند. ابزار اصلی پژوهش: 1- پرسشنامه محقق ساخت، در مطالعه مقدماتی 38 نفر مورد بررسی قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ برای 37 گویه (89/0 = α) بدست آمد. 2- ماتریس های IFE ، EFE و SWOT برای تعیین موقعیت راهبردی و تدوین راهبرد و ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی (QSPM) برای اولویت بندی راهبردها استفاده شد برای تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
نتایج پژوهش نشان داد که موقعیت راهبردی ورزش مدارس ایران در موقعیت تهاجمی قرار دارد و دارای شش قوت ، شش ضعف ، شش فرصت و شش تهدید است. پس از بررسی و تحلیل، سه راهبرد SO ، سه راهبرد WO ، دو راهبرد ST و یک راهبرد WT و در کل نُه راهبرد تعیین شد. سپس این راهبردها اولویت بندی گردید. بر اساس یافته ها و بر اساس اولویت بندی راهبردها، به نظر می رسد بایستی ارتقای سطح سواد بدنی در بین دانش آموزان و کیفیت بخشی درس تربیت بدنی به عنوان اصلی ترین برنامه ورزش مدارس در آموزش و پرورش مورد توجه سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد.
نتایج پژوهش نشان داد که موقعیت راهبردی ورزش مدارس ایران در موقعیت تهاجمی قرار دارد و دارای شش قوت ، شش ضعف ، شش فرصت و شش تهدید است. پس از بررسی و تحلیل، سه راهبرد SO ، سه راهبرد WO ، دو راهبرد ST و یک راهبرد WT و در کل نُه راهبرد تعیین شد. سپس این راهبردها اولویت بندی گردید. بر اساس یافته ها و بر اساس اولویت بندی راهبردها، به نظر می رسد بایستی ارتقای سطح سواد بدنی در بین دانش آموزان و کیفیت بخشی درس تربیت بدنی به عنوان اصلی ترین برنامه ورزش مدارس در آموزش و پرورش مورد توجه سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد.
کلیدواژه ها
"؛ برنامه ریزی راهبردی"؛ ورزش مدارس"؛ تربیت بدنی در مدارس"؛ ایران"؛ ،"؛ QSPM"
Title
Compilation of the strategic sports program of Iranian schools
Authors
Mohammad Rahim, Marzieh Kamari
Abstract
The purpose of the research is to compile the strategic sports program of Iranian schools using the QSPM matrix and it was done using a mixed method (qualitative-quantitative). In the qualitative part, eleven knowledgeable experts in the field of education and training participated, who were interviewed to determine the main components of the questionnaire. The statistical sample of the quantitative section was 145 managers and experts in the field of physical training and sports, education and training at headquarters and provinces. The main tools of the research: 1- A researcher-made questionnaire, in the preliminary study, 38 people were examined and Cronbach's alpha coefficient was obtained for 37 items (α = 0.89). 2- The IFE, EFE and SWOT matrices were used to determine the strategic position and formulate the strategy and the quantitative strategic planning matrix (QSPM) was used to prioritize the strategies. Descriptive and inferential statistics tests were used to analyze the findings.
The results showed that the strategic position of Iranian school sports is in an offensive position and has six strengths, six weaknesses, six opportunities and six threats. After examining three SO strategies, three WO strategies, two ST strategies and one WT strategy, a total of nine strategies were determined. Then these strategies were prioritized. It seems that based on the prioritization of strategies, improving the level of physical literacy of students and the quality of physical education lessons as the main sports program of schools should be considered by the policy makers of this sector. and and
The results showed that the strategic position of Iranian school sports is in an offensive position and has six strengths, six weaknesses, six opportunities and six threats. After examining three SO strategies, three WO strategies, two ST strategies and one WT strategy, a total of nine strategies were determined. Then these strategies were prioritized. It seems that based on the prioritization of strategies, improving the level of physical literacy of students and the quality of physical education lessons as the main sports program of schools should be considered by the policy makers of this sector. and and
Keywords
", strategic planning", school sports", physical education in schools", IRAN", , ", QSPM"