بررسی رابطه استفاده از کالای تیم با هویت تیم
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10103
کد مقاله : 1487-THS
نویسندگان
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه
2دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه
3کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز
چکیده
در دو دهه اخیر، سازمان ها به طور قابل توجهی تغییر کرده اند و برای بقا در بازارهای جهانی برای حفظ هویت خود رقابت می کنند. استفاده از کالا به هواداران تیمهای ورزشی اجازه می دهد تا هویت خود را با یک تیم به عنوان یک جامعه متحد بیان کنند. استفاده از یک محصول خاص به هواداران اجازه می دهد تا هویت تیم خود را بیان کنند و خرید و فروش تجاری نیز می تواند به عنوان پیامد این شناسایی تلقی شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین استفاده از کالای تیم و هویت تیم انجام گرفته است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی می باشد و بر اساس گردآوری داده ها توصیفی-میدانی و از نوع همبستگی است که به شیوه پیمایشی انجام گرفته است. ابزار گرداوری داده ها در پژوهش حاضر پرسشنامه رضایت از کالای، فینک، تریل، و اندرسو(2002)، پرسشنامه هویت تیم آندروود و همکاران،(2001)، می باشد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی آن نیز با استفاده از روایی همگرا (تأیید بارهای عاملی و مقدار AVE) و روایی تشخیصی مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه طرفداران تیم والیبال شهرداری ارومیه در نیمه اول سال 1400 که بازی های والیبال را پی گیری کرده اند میباشد. برای تعداد نمونه تحقیق حاضر به خاطر اینکه جامعه آماری ما نامشخص است از فرمول کوکران برای جوامع نامشخص استفاده گردید(384 نفر در نظر گرفته شد). همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای Excel,Spss Smart PLS3.2 استفاده شد. در نهایت نتایج یافتههای تحقیق نشان داد که رابطه بین استفاده از کالای تیم با هویت تیم مثبت و معنادار می باشد. بر این اساس از طریق بهبود رضایت طرفداران تیم والیبال از کالای تیم و بالا بردن میزان استفاده از کالای تیم، هوادران خود را با تیم و کالاهای آن هویت یابی کرده و در نهایت وفاداری بیشتری به باشگاه پیدا کرده و هم چنین رضایت هوادارن از حضور در ورزشگاه بیشتر می شود.
کلیدواژه ها
Title
Investigation of relationship between the use of team merchandise and team identity
Authors
Nafiseh Sharafi, Ahmad Noori, Aazam Khakzadeh
Abstract
In the last two decades, organizations have changed significantly and are competing for survival in global markets to maintain their identity. Using merchandise allows fans of sports teams to express their identity with a team as a united community. Using a specific product allows fans to express their team's identity, and commercial sales can also be seen as a consequence of this identification. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between the use of team goods and team identity. The research method is practical in terms of purpose and is based on the collection of descriptive-field data and of the correlation type, which was carried out in a survey way. The tool of data collection in the current research is the satisfaction questionnaire of Kalai, Fink, Trail, and Anderso (2002), the identity questionnaire of team Underwood et al., (2001). The reliability of the questionnaire was confirmed by using Cronbach's alpha coefficient, and its combined reliability and validity were also confirmed by using convergent validity (confirmation of factor loadings and AVE value) and diagnostic validity. The statistical population of this research includes all the fans of Urmia Municipality volleyball team in the first half of 1400 who followed the volleyball games. For the number of samples in this research, because our statistical population is uncertain, Cochran's formula for uncertain societies was used (384 people were considered). Excel, Spss Smart PLS3.2 software were also used for data analysis. Finally, the results of the research findings showed that the relationship between the use of team merchandise and team identity is positive and significant. Based on this, by improving the satisfaction of the volleyball team's fans with the team's merchandise and increasing the amount of use of the team's merchandise, the fans identified themselves with the team and its merchandise, and finally found more loyalty to the club, and also the fans' satisfaction with attending the stadium is getting bigger
Keywords
Satisfaction, use of team merchandise, Team identity