نقش بازخورد افزودهی شنیداری بر سرعت و دقت افراد مبتدی در بدمینتون
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10100
کد مقاله : 1480-THS
نویسندگان
1گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا تهران، ایران
2دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
مقدمه: در زمینهی یادگیری حرکتی، بازخورد افزوده به منابع اطلاعات بیرونی مانند بازخورد بصری، شنیداری و بازخورد افزوده چندحسی اشاره دارد. با این حال، بازخورد افزودهی همزمان برای یادگیری تکالیف حرکتی پیچیده در مقایسه با تکالیف ساده موثرتر است. در این راستا، این مطالعه با هدف بررسی نقش بازخورد شنوایی افزودهی همزمان بر سرعت و دقت جهت ضربهی تاس بدمینتون در افراد مبتدی انجام شد.
روششناسی: به این منظور، 40 دانشجوی زن و مرد،20-35 سال (راستدست، دید طبیعی) از دانشگاه شهیدبهشتی برای مطالعهی حاضر انتخاب شدند. شرکتکنندگان به طور تصادفی به دو گروه بازخورد تک-حسی و بازخورد چندحسی تقسیم شدند. در پیشآزمون از شرکتکنندگان خواسته شد جهت ضربهها را با حداکثر سرعت از طریق کلید موس تشخیص دهند و از این طریق دقت و سرعت آنها اندازهگیری شد. در مرحلهی تمرین، شرکتکنندگان 200 کوشش تمرینی را انجام دادند هر دو گروه تمرین را در محیطی مبتنی بر ویدئو که ضربه در لحظهی برخورد شاتل-راکت انسداد شده بود، انجام دادند. در گروه بازخورد تکحسی، به شرکتکنندگان فقط بازخورد بینایی داده شد اما گروه بازخورد چندحسی تمرین را به صورت بینایی-شنوایی انجام داد به طوریکه عینک ردیاب بینایی به چشم داشتند و حرکات چشم آنها به طور همزمان به صوت تبدیل میشد و از طریق بازخورد بینایی-شنوایی جهت ضربات را تشخیص میدادند. پسآزمون نیز مشابه پیشآزمون گرفته شد.
نتایج: یافتهها نشان داد که گروه بازخورد چندحسی دقت پاسخ بالاتر و زمان پاسخ سریعتری نسبت به گروه چندحسی در پسآزمون نشان دادند.
نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد بازخورد همزمان که به درستی طراحی شده باشد، یادگیری تکالیف پیچیده را ارتقا میدهد. همچنین استفاده از بازخورد افزودهی شنیداری احتمالاً میتواند راهی برای بهبود سرعت و دقت در تکلیف بدمینتون در سطح مبتدی در نظر گرفته شود.
روششناسی: به این منظور، 40 دانشجوی زن و مرد،20-35 سال (راستدست، دید طبیعی) از دانشگاه شهیدبهشتی برای مطالعهی حاضر انتخاب شدند. شرکتکنندگان به طور تصادفی به دو گروه بازخورد تک-حسی و بازخورد چندحسی تقسیم شدند. در پیشآزمون از شرکتکنندگان خواسته شد جهت ضربهها را با حداکثر سرعت از طریق کلید موس تشخیص دهند و از این طریق دقت و سرعت آنها اندازهگیری شد. در مرحلهی تمرین، شرکتکنندگان 200 کوشش تمرینی را انجام دادند هر دو گروه تمرین را در محیطی مبتنی بر ویدئو که ضربه در لحظهی برخورد شاتل-راکت انسداد شده بود، انجام دادند. در گروه بازخورد تکحسی، به شرکتکنندگان فقط بازخورد بینایی داده شد اما گروه بازخورد چندحسی تمرین را به صورت بینایی-شنوایی انجام داد به طوریکه عینک ردیاب بینایی به چشم داشتند و حرکات چشم آنها به طور همزمان به صوت تبدیل میشد و از طریق بازخورد بینایی-شنوایی جهت ضربات را تشخیص میدادند. پسآزمون نیز مشابه پیشآزمون گرفته شد.
نتایج: یافتهها نشان داد که گروه بازخورد چندحسی دقت پاسخ بالاتر و زمان پاسخ سریعتری نسبت به گروه چندحسی در پسآزمون نشان دادند.
نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد بازخورد همزمان که به درستی طراحی شده باشد، یادگیری تکالیف پیچیده را ارتقا میدهد. همچنین استفاده از بازخورد افزودهی شنیداری احتمالاً میتواند راهی برای بهبود سرعت و دقت در تکلیف بدمینتون در سطح مبتدی در نظر گرفته شود.
کلیدواژه ها
Title
The role of augmented auditory feedback on the speed and accuracy of a badminton-specific task in novices
Authors
maryam khalaji, mahin aghdaei, Alireza Farsi
Abstract
Introduction: In the context of motor learning, augmented feedback refers to external sources of information such as visual feedback, auditory feedback, and multimodal augmented feedback. However, concurrent augmented feedback is more effective for learning complex motor tasks compared to simple tasks. In this regard, this study aimed to investigate the role of concurrent augmented auditory feedback on the speed and accuracy of the badminton clear shot direction in novices.
Method: In this regard, 40 male and female students, aged 20-35 years old (right-handed, normal vision) were selected from Shahid Beheshti University for the present study. The participants were randomly divided into two groups unisensory and multisensory feedback. In the pre-test, the participants were asked to recognize the direction of the shots with the maximum speed through the mouse key, and in this way, their accuracy and speed of response were measured. In the training phase, the participants performed 200 training trials. Both groups performed the training in a video-based environment that occluded at the racket-shuttle contact. In the unisensory feedback group, the participants were given only visual feedback, but the multisensory feedback group performed the training in a visual-auditory manner so that they wore eye-tracking glasses and their eye movements were simultaneously converted into sound. and they recognized the direction of the shots through audio-visual feedback. The post-test was similar to the pre-test.
Results: The findings indicated that the multisensory feedback group exhibited higher response accuracy and faster response times compared to the unisensory group in the post-test.
Conclusion: The research showed that well-designed concurrent feedback promotes the learning of complex tasks. Also, using augmented auditory feedback can probably be considered as a way to improve speed and accuracy in badminton tasks at a novice level.
Method: In this regard, 40 male and female students, aged 20-35 years old (right-handed, normal vision) were selected from Shahid Beheshti University for the present study. The participants were randomly divided into two groups unisensory and multisensory feedback. In the pre-test, the participants were asked to recognize the direction of the shots with the maximum speed through the mouse key, and in this way, their accuracy and speed of response were measured. In the training phase, the participants performed 200 training trials. Both groups performed the training in a video-based environment that occluded at the racket-shuttle contact. In the unisensory feedback group, the participants were given only visual feedback, but the multisensory feedback group performed the training in a visual-auditory manner so that they wore eye-tracking glasses and their eye movements were simultaneously converted into sound. and they recognized the direction of the shots through audio-visual feedback. The post-test was similar to the pre-test.
Results: The findings indicated that the multisensory feedback group exhibited higher response accuracy and faster response times compared to the unisensory group in the post-test.
Conclusion: The research showed that well-designed concurrent feedback promotes the learning of complex tasks. Also, using augmented auditory feedback can probably be considered as a way to improve speed and accuracy in badminton tasks at a novice level.
Keywords
Feedback, Perceptual Training, Sonification