بررسی اثر سرمایه اجتماعی بر خلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10093
کد مقاله : 1469-THS
نویسندگان
1دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران
2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، موسسه آموزش عالی شفق، تنکابن، ایران
چکیده
از نظر جامعه شناسان، ملت‌ها می‌توانند از سطوح متفاوتی از سرمایه اجتماعی برخوردار باشند که فرصت برای تحقق فعالیت‌های خلاقانه آنها فراهم می‌سازد، درنهایت در شرایط وجود سرمایه اجتماعی شاهد بسط و گسترش فرایند مشارکت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نیز بسط سازمان‌ها دولتی و غیردولتی خواهیم بود، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر سرمایه اجتماعی بر خلاقیت کارکنان وزارت ورزش و جوانان تدوین شده است. روش پژوهش کمی‌‌توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعة آماری پژوهش حاضر را تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل می‌دهند که تعداد آنان بر اساس آمار به دست آمده از اداره در سال 1400 در حدود 856 نفر می‌باشد و در نهایت تعداد 267 پرسشنامه عاری از خطلا و مخدوشیت تجزیه و تحلیل شد. از پرسشنامه استاندارد پرسشنامه سرمایه اجتماعی پاتنام (۱۹۹۹) و پرسشنامه خلاقیت سازمانی دورابجی (1998)جهت جمع آوری داده‌ها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS وAMOS استفاده گردید. براساس نتایج مشاهده می‌شود که بین خلاقیت کارکنان با سرمایه اجتماعی (001/0=Sig، 419/0=r)، رابطه مثبت معناداری وجود دارد، همچنین سرمایه اجتماعی بر خلاقیت کارکنان (001/0=Sig، 309/6=t) با ضریب تأثیر (349/0=β)، تاثیر مثبت و معناداری دارد، علاوه براین مدل ارتباطی تحقیق دارای برازش لازم می‌باشد. درنهایت پیشنهاد می‌شود مدیران وزارت ورزش و جوانان با ایجاد ارتباط با نیروی انسانی، در برگیری توانایی عاملان در دسترسی به اهداف سازمانی از طریق عضویت در شبکه‌های کاری گروهی، جبران متقابل، پشتیبانی و تقویت رابطه موجب توسعه سرمایه اجتماعی کارکنان شوند.
کلیدواژه ها
 
Title
Investigating the effect of social capital on the creativity of employees of the Ministry of Sports and Youth
Authors
Seyed Hossein Alavi, Hassan Ebrahimi
Abstract
According to sociologists, nations can have different levels of social capital that provides the opportunity to realize their creative activities, finally, in the presence of social capital, the process of participation in various economic, social, political, and cultural fields, as well as expansion We will be governmental and non-governmental organizations, therefore, the present study was compiled with the aim of investigating the effect of social capital on the creativity of the employees of the Ministry of Sports and Youth. The quantitative research method is a survey type. The statistical population of the present research is made up of all the employees of the Ministry of Sports and Youth, whose number is about 856 according to the statistics obtained from the department in 1400, and finally, 267 questionnaires free of errors and distortions were analyzed. The standard questionnaire of Putnam's Social Capital Questionnaire (1999) and Dorabji's Organizational Creativity Questionnaire (1998) were used to collect data. To analyze the data, Pearson's correlation coefficient test and structural equations were used using SPSS and AMOS software. Based on the results, it can be seen that there is a significant positive relationship between employee creativity and social capital (r=0.419, Sig=0.001), and social capital has an effect on employee creativity (t=6.309, Sig=0.001). With the effect coefficient (β=0.349), it has a positive and significant effect, in addition, the communication model of the research has the necessary fit. Finally, it is suggested that the managers of the Ministry of Sports and Youth, by establishing a relationship with human resources, include the ability of agents to reach organizational goals through membership in group work networks, mutual compensation, support and strengthening of the relationship to develop the social capital of employees.
Keywords
Creativity of employees, Social capital, Ministry of Sports and Youth