تحلیل انگیزه های اجتماعی-فرهنگی گردشگران ورزشی

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10087
کد مقاله : 1462-THS
نویسندگان
1مدرس اموزش و پرورش لرستان
2دبیر اموزش و پرورش لرستان
3اموزگار اموزش و پرورش شهر پرند
4دبیر اموزش و پرورش ناحیه دو خرم اباد
چکیده
امروز پیوند میان گردشگری و ورزش نوع جدیدی از جهانگردی را ایجاد نموده که جنبه های مختلف و متنوعی را در بر می گیرد . عوامل مختلفی در هر منطقه وجود دارد که بر توسعه گردشگری آن منطقه موثر است هدف این تحقیق بررسی انگیزه های اجتماعی و فرهنگی گردشگران ورزشی استان لرستان می باشد . پژوهش حاضر جزو تحقیقات توصیفی پیمایشی (زمینه یابی ) است که بصورت میدانی انجام شده است. جامعه و نمونه آماری این تحقیق را سه گروه : مدیران و کارشناسان آژانسهای مسافرتی ، مدیران و کارشناسان بخش گردشگری سازمان گردشگری و میراث فرهنگی استان ، کارشناسان تربیت بدنی شاغل در ادارات آموزش و پرورش و تربیت بدنی استان و روسای هیئت های ورزشی تشکیل می دهند . توزیع پرسشنامه بین 151 نفر انجام شد و جهت تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.در هر مطالعه‌ای که جهت برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری در شهر یا کشور مقصد انجام می‌گیرد، بایستی دلایل، جذابیت‌ها و موانعی که برای گردشگران مهم است مورد شناسایی قرار گیرد(هنرور،1383) با توجه به اینکه امروزه شاهد روی آوردن به منابع مالی جدید در توسعه اقتصاد ملی و بهره‌گیری از صنعت ورزش برای درآمدزایی به صورت عام و استقلال مالی بخش ورزش جامعه به صورت خاص هستیم و در این راستا ایجاد و توسعه توریسم ورزشی یکی از کانالهای بسیار مهم جهانی در توسعه سهم صنعت ورزشی از تولید ناخالص ملی محسوب می‌گردد و از طرفی استانهای مختلف کشور ایران براساس ویژگیهای خاص جغرافیایی، فرهنگی و اقلیمی می‌تواند سهم خاصی در این توسعه ملی و منطقه‌ای داشته باشند. لذا این تحقیق موجب شکل‌گیری یک چارچوب و راهکار اولیه و می‌تواند کمکی بر برنامه‌ریزی ورزشی استان لرستان و الگویی برای سایر استان ها نیز باشد و از این نظر بسیار ارزشمند است و همچنین با توجه به مرور ادبیات تحقیق و تفحص در فعالیتهای علمی محدود در این زمینه موضوع کاملاً جدید و یافته‌های آن نوآوری خاص خودش را برای مسئولین ورزش ایران خواهد داشت.
نتایج تحقیق نشان داد در میان مؤلفه‌های انگیزه اجتماعی فرهنگی مولفه هنجارهای اجتماعی، موقعیت و شهرت بیشترین تاثیر بر جذب گردشگران ورزشی استان لرستان دارند
کلیدواژه ها
 
Title
Analysis of socio-cultural motivations of sports tourists
Authors
Zahra Shakarami, ُSajad Mirzai, َAkhtar Shakarami, Naser Shakarami, Parimah shakarami
Abstract
Today, the link between tourism and sports has created a new type of tourism that includes various aspects. There are various factors in each region that affect the development of tourism in that region. The purpose of this research is to investigate the social and cultural motivations of sports tourists in Lorestan province. The current research is one of descriptive survey researches (localization) that was conducted in the field. The population and statistical sample of this research consists of three groups: managers and experts of travel agencies, managers and experts of the tourism department of the tourism and cultural heritage organization of the province, physical education experts working in the education and physical education departments of the province and the heads of sports boards. The questionnaire was distributed among 151 people and descriptive and inferential statistics were used to analyze the data of this research.In any study that is carried out for the purpose of planning and developing tourism in the destination city or country, the reasons, attractions and obstacles that are important for tourists should be identified (Hanror, 2013) considering that today We are witnessing turning to new financial resources in the development of the national economy and using the sports industry to generate income in general and the financial independence of the sports sector of the society in particular, and in this regard, the creation and development of sports tourism is one of the most important global channels in development. The contribution of the sports industry to the national gross product is considered, and on the other hand, different provinces of Iran, based on specific geographical, cultural and climatic characteristics, can have a special contribution to this national and regional development Therefore, this research leads to the formation of an initial framework and solution and can be an aid to the sports planning of Lorestan province and a model for other provinces as well, and it is very valuable from this point of view. Limited scientific activities in this field is a completely new topic and its findings will have its own innovation for the Iranian sports authorities.
The results of the research showed that among the components of social and cultural motivation, the component of social norms, position and reputation have the greatest impact on the attraction of sports tourists in Lorestan province.
Keywords
sports tourism, cultural motivations, social motivations, Motivation