ارتباط بین شایستگی حرکتی ادراک شده با انگیزه مشارکت ورزشی و لذت از فعالیت بدنی دانش آموزان 10 تا 12 سال
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10082
کد مقاله : 1457-THS
نویسندگان
1دانشگاه یزد
2دانشجو +کارشناسی ارشد+رفتار حرکتی-آموزش تربیت بدنی+دانشکده تربیت بدنی دانشگاه یزد
چکیده
مقدمه: کم تحرکی و فقر حرکتی، در دهههای اخیر بطور چشمگیر در کودکان و نوجوانان در حال افزایش است و افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماریهای مختلف و ناراحتیهای متعددی در کوتاه مدت و بلندمدت قرار داده است. یکی از عوامل تاثیرگذار بر فعالیت بدنی، شایستگی حرکتی ادراک شده میباشد که زیرمجموعه خودادراکی بوده و نقش مهمی در سبک زندگی فعال و سالم کودکان دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین شایستگی حرکتی ادراک شده با مشارکت در کلاس تربیت بدنی و لذت از فعالیت بدنی در دانش آموزان 10 تا 12 سال شهر یزد بود.
روش شناسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دختران و پسران 10 تا 12 سال شهر یزد تشکیل دادند که از بین آنها 60 دانش آموز دختر و پسر پایه چهارم تا ششم با دامنه 10 تا 12 سال به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامههای شایستگی حرکتی ادراک شده دریسکامپر و همکاران (2018)، لذت از فعالیت بدنی مور و همکاران (2009) و انگیزه مشارکت ورزشی گیل و همکاران (1983) استفاده شد. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد.
نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که شایستگی حرکتی ادراک شده دارای ارتباط مثبت و معناداری با انگیزه مشارکت ورزشی (r=0/48) و لذت از فعالیت بدنی (r=0/24) دانش آموزان 10 تا 12 سال میباشد.
نتیجه گیری: طبق یافتههای پژوهش حاضر میتوان عنوان نمود هر چه میزان ادارک کودکان 10 تا 12 سال از شایستگی حرکتی بیشتر باشد، انگیزه مشارکت ورزشی و لذت از فعالیت بدنی بیشتر خواهد بود. با توجه به نتایج پیشنهاد میگردد معلمان تربیت بدنی و مربیان به شایستگی حرکتی ادارک شده دانش آموزان جهت افزایش انگیزه مشارکت ورزشی و لذت فعالیت بدنی توجه ویژهای داشته باشند.
روش شناسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دختران و پسران 10 تا 12 سال شهر یزد تشکیل دادند که از بین آنها 60 دانش آموز دختر و پسر پایه چهارم تا ششم با دامنه 10 تا 12 سال به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامههای شایستگی حرکتی ادراک شده دریسکامپر و همکاران (2018)، لذت از فعالیت بدنی مور و همکاران (2009) و انگیزه مشارکت ورزشی گیل و همکاران (1983) استفاده شد. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد.
نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که شایستگی حرکتی ادراک شده دارای ارتباط مثبت و معناداری با انگیزه مشارکت ورزشی (r=0/48) و لذت از فعالیت بدنی (r=0/24) دانش آموزان 10 تا 12 سال میباشد.
نتیجه گیری: طبق یافتههای پژوهش حاضر میتوان عنوان نمود هر چه میزان ادارک کودکان 10 تا 12 سال از شایستگی حرکتی بیشتر باشد، انگیزه مشارکت ورزشی و لذت از فعالیت بدنی بیشتر خواهد بود. با توجه به نتایج پیشنهاد میگردد معلمان تربیت بدنی و مربیان به شایستگی حرکتی ادارک شده دانش آموزان جهت افزایش انگیزه مشارکت ورزشی و لذت فعالیت بدنی توجه ویژهای داشته باشند.
کلیدواژه ها
Title
The Relationship Between Perceived Motor Competence with Sports Participation Motivation and Physical Activity Enjoyment among 10-12 year old students
Authors
hossein samadi, Fateme Poorghasemi, maedeh akhondzadeh
Abstract
Introduction: Inactivity and lack of movement have been increasing significantly in children and adolescents in recent decades and have exposed people to the risk of contracting various diseases and discomforts in the short and long term. One of the influencing factors on physical activity is perceived motor competence, which is a subset of self-perception and plays an important role in the active and healthy lifestyle of children. The purpose of this research was to investigate the The Relationship Between Perceived Motor Competence with Sports Participation Motivation and Physical Activity Enjoyment among 10-12 year old students in Yazd city.
Methodology: The current research method was descriptive and correlational. The statistical population consisted of all boys and girls aged 10 to 12 years old in Yazd city, from which 60 male and female students of the fourth to sixth grades with a range of 10 to 12 years were selected using available sampling. In order to collect information, the questionnaires of perceived motor competence of Dreiskaemper et al. (2018), physical activity enjoyment by Moore et al. (2009) and the of sports participation motivation by Gill et al. (1983) were used. The research results were conducted using Pearson's correlation test in SPSS software version 24.
Results: The findings of the research showed that the perceived motor competence has a positive and significant relationship with the sports participation motivation (r=0.48) and the physical activity enjoyment (r=0.24) of students aged 10 to 12 years.
Conclusion: According to the findings of the present study, it can be said that the higher the perceived motor competence among 10-12-year-old children, the sports participation motivation and physical activity enjoyment will be greater. According to the results, it is suggested that the physical educators and coaches should pay special attention to the students' perceived motor competence in order to increase the sports participation motivation and physical activity enjoyment
Methodology: The current research method was descriptive and correlational. The statistical population consisted of all boys and girls aged 10 to 12 years old in Yazd city, from which 60 male and female students of the fourth to sixth grades with a range of 10 to 12 years were selected using available sampling. In order to collect information, the questionnaires of perceived motor competence of Dreiskaemper et al. (2018), physical activity enjoyment by Moore et al. (2009) and the of sports participation motivation by Gill et al. (1983) were used. The research results were conducted using Pearson's correlation test in SPSS software version 24.
Results: The findings of the research showed that the perceived motor competence has a positive and significant relationship with the sports participation motivation (r=0.48) and the physical activity enjoyment (r=0.24) of students aged 10 to 12 years.
Conclusion: According to the findings of the present study, it can be said that the higher the perceived motor competence among 10-12-year-old children, the sports participation motivation and physical activity enjoyment will be greater. According to the results, it is suggested that the physical educators and coaches should pay special attention to the students' perceived motor competence in order to increase the sports participation motivation and physical activity enjoyment
Keywords
Keywords: Perceived motor competence, Sports participation motivation, Physical activity, students