تأثیر سودمندی درک شده و سهلوت استفاده درک شده بر ارزش عملکرد احساسی مشتریان محصولات ورزشی شهر کرمانشاه
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10081
کد مقاله : 1456-THS
نویسندگان
دانشجوی کارشناسی ارشد
چکیده
مقدمه: امروزه با ظهور فناوری با اشکال متنوع در صنایع، صنعت ورزش به یکی از بسترهای پذیرش فناوری تبدیل شده است. مطالعه حاضر تأثیر سودمندی درک شده و سهلوت استفاده درک شده بر ارزش عملکرد احساسی مشتریان محصولات ورزشی شهر کرمانشاه را بررسی میکند.
روش پژوهش: این پژوهش جزو پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونهگیری به صورت در دسترس از مشتریان محصولات ورزشی شهر کرمانشاه که در ماه اخیر حداقل یک بار تجربه خرید محصولات ورزشی داشتند ، انتخاب شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامههای استاندارد ساد و بهلی (2005) بود. با توجه به جدول مورگان 384 نفر از مشتریان انتخاب شدند جهت تجزیه و تحلیل داده ها و سنجش اثر بخشی مستقیم و غیرمستقیم متغیرها، از مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار اموس و اس پی اس اس بهره گرفته شد.
یافته ها: بررسیها نشان داد حجم نمونهها برای تعمیم نتایج به جامعه کفایت میکند (0.6KMO≥ ). آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7؛ شاخص پایایی مرکب بالاتر از 0.7 و میانگین واریانس بیشتر از 0.5 میباشد.نتایج نشان داد، سودمندی درک شده بر ارزش عملکرد احساسی (12/10) 502/0، سهولت استفاده درک شده بر ارزش عملکرد احساسی (49/15)328/0 تاثیر میگذارند، در نهایت شاخصهای برازش مانند (73/0)SRMR و (17/1)NFI نیز در سطح مطلوبی قرار دارند که نشان از برازش مطلوب مدل میباشد.
نتیجه گیری: در راستای مطالعات پیشین، توسعه و گسترش پارادایم هایی از جمله مزیتنسبی درکشده، سودمندی و سهولت درک شده باعث اقدام به خرید محصولات ورزشی خواهد شد و با اثرگذاری بر ارزش درک شده موجب نگرش مصرف کنندگان و درنهایت منجر به بهبود نیات رفتاری مشتریان کالاهای ورزشی خواهد شد.
روش پژوهش: این پژوهش جزو پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونهگیری به صورت در دسترس از مشتریان محصولات ورزشی شهر کرمانشاه که در ماه اخیر حداقل یک بار تجربه خرید محصولات ورزشی داشتند ، انتخاب شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامههای استاندارد ساد و بهلی (2005) بود. با توجه به جدول مورگان 384 نفر از مشتریان انتخاب شدند جهت تجزیه و تحلیل داده ها و سنجش اثر بخشی مستقیم و غیرمستقیم متغیرها، از مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار اموس و اس پی اس اس بهره گرفته شد.
یافته ها: بررسیها نشان داد حجم نمونهها برای تعمیم نتایج به جامعه کفایت میکند (0.6KMO≥ ). آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7؛ شاخص پایایی مرکب بالاتر از 0.7 و میانگین واریانس بیشتر از 0.5 میباشد.نتایج نشان داد، سودمندی درک شده بر ارزش عملکرد احساسی (12/10) 502/0، سهولت استفاده درک شده بر ارزش عملکرد احساسی (49/15)328/0 تاثیر میگذارند، در نهایت شاخصهای برازش مانند (73/0)SRMR و (17/1)NFI نیز در سطح مطلوبی قرار دارند که نشان از برازش مطلوب مدل میباشد.
نتیجه گیری: در راستای مطالعات پیشین، توسعه و گسترش پارادایم هایی از جمله مزیتنسبی درکشده، سودمندی و سهولت درک شده باعث اقدام به خرید محصولات ورزشی خواهد شد و با اثرگذاری بر ارزش درک شده موجب نگرش مصرف کنندگان و درنهایت منجر به بهبود نیات رفتاری مشتریان کالاهای ورزشی خواهد شد.
کلیدواژه ها
Title
The effect of perceived usefulness and perceived ease of use on the emotional performance value of customers of sports products in Kermanshah
Emotional performance, perceived usefulness, perceived ease of use
Authors
Ali Parhon
Abstract
Introduction: Today, with the emergence of technology in various forms in industries, the sports industry has become one of the platforms for technology adoption. The present study examines the effect of perceived usefulness and perceived ease of use on the emotional performance value of sports products customers in Kermanshah.
Research method: This research was one of the descriptive researches of the correlation type. Sampling was selected from the customers of sports products in Kermanshah who had at least one experience of buying sports products in the last month. The measurement tool included the standard questionnaires of Sad and Behli (2005). According to Morgan's table, 384 customers were selected to analyze the data and measure the direct and indirect effectiveness of the variables, structural equation modeling was used in EMOS and SPSS software.
Findings: The studies showed that the sample size is sufficient to generalize the results to the society (0.6 KMO ≥ ). Cronbach's alpha higher than 0.7; The composite reliability index is higher than 0.7 and the average variance is higher than 0.5. The results showed that the perceived usefulness on the emotional performance value (10/12) was 0.502, the perceived ease of use was on the emotional performance value (15/49) 0.328. Finally, the fit indices such as SRMR (0.73) and NFI (1.17) are also at a good level, which shows the good fit of the model.
Conclusion: In line with previous studies, the development and expansion of paradigms such as perceived relative advantage, perceived usefulness and perceived ease will cause the purchase of sports products, and by influencing the perceived value, it will cause consumers' attitudes and ultimately lead to the improvement of customers' behavioral intentions. Sports goods will be.
Research method: This research was one of the descriptive researches of the correlation type. Sampling was selected from the customers of sports products in Kermanshah who had at least one experience of buying sports products in the last month. The measurement tool included the standard questionnaires of Sad and Behli (2005). According to Morgan's table, 384 customers were selected to analyze the data and measure the direct and indirect effectiveness of the variables, structural equation modeling was used in EMOS and SPSS software.
Findings: The studies showed that the sample size is sufficient to generalize the results to the society (0.6 KMO ≥ ). Cronbach's alpha higher than 0.7; The composite reliability index is higher than 0.7 and the average variance is higher than 0.5. The results showed that the perceived usefulness on the emotional performance value (10/12) was 0.502, the perceived ease of use was on the emotional performance value (15/49) 0.328. Finally, the fit indices such as SRMR (0.73) and NFI (1.17) are also at a good level, which shows the good fit of the model.
Conclusion: In line with previous studies, the development and expansion of paradigms such as perceived relative advantage, perceived usefulness and perceived ease will cause the purchase of sports products, and by influencing the perceived value, it will cause consumers' attitudes and ultimately lead to the improvement of customers' behavioral intentions. Sports goods will be.
Keywords
Emotional performance, perceived usefulness, perceived ease of use