بررسی اثر تمرینات بازآموزی پوسچرال بر درد، کنترل وضعیت بدنی و اصلاح راستای سر و گردن در دانش آموزان کاربر رایانه دارای ناهنجاری سر به جلو
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10075
کد مقاله : 1447-THS (R1)
نویسندگان
1دکتری تخصصی آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی
2کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی
3کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران
4کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی
چکیده
مقدمه: شیوع ناهنجاری سر به جلو و شکل گیری تغییرات راستایی نامطلوب که میتواند در نتیجه اتخاذ عادات وضعیتی نادرست و تکرار مستمر حرکات مرتبط در دانش آموزان کاربر رایانه باشد احتمالاً یکی از شایعترین عوامل ایجاد درد و تغییرات وضعیت بدنی در این افراد بوده که ضرورت انجام اقدامات مربوط به پیشگیری و اصلاح ناهنجاری مذکور را دو چندان میکند. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر تمرینات بازآموزی پوسچرال بر درد، کنترل وضعیت بدنی و اصلاح راستای سر و گردن در دانش آموزان کاربر رایانه دارای ناهنجاری سر به جلو بود.
روش شناسی: تحقیق حاضر نیمه تجربی بوده که به صورت پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در نظر گرفته شد. آزمودنیهای این تحقیق شامل 30 دانش آموز دارای ناهنجاری سر به جلو با دامنه سنی بین 15 تا 18 سال بود که بصورت نمونه های در دسترس و هدفمند از مدارس شهر کرج انتخاب شدند. آزمودنیهای پژوهش حاضر به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (15 نفر) و کنترل (15نفر)، قرار گرفتند. برای ارزیابی درد، کنترل وضعیت بدنی و راستای سر و گردن در دانش آموزان با ناهنجاری سر به جلو به ترتیب از مقیاس دیداری درد، تست تعادل Y و زاویه کرانیوورتبرال استفاده گردید. برنامه تمرینی باز آموزی پوسچرال به مدت 8 هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه 45 دقیقه تحت نظارت محقق انجام گرفت. از آزمون آنالیز واریانس با اندازههای تکراری برای بررسی تعامل زمان و اثر تمرین در بین گروهی و از آزمون تی زوجی برای بررسی تغییرات درونگروهی در سطح معناداری 05/0≥P استفاده گردید. برای انجام تمام محاسبات از نرمافزار آماری SPSS، ورژن 21 استفاده شد.
نتایج: بررسی نتایج مطالعه پیش رو کاهش معناداری را در مقیاس دیداری درک درد، در گروه تجربی را نشان داد همچنین گروه تجربی در آزمون تعادل Y (در هر سه جهت قدامی، خلفی – داخلی و خلفی – خارجی) و اصلاح راستای سر و گردن بهبود معناداری را از خود نشان دادند (05/0>P)، این در حالی بود که در بررسی نتایج گروه کنترل، هیچکدام از متغیرهای درد، کنترل وضعیت بدنی و اصلاح راستای سر و گردن به جلو، بهبود معناداری را نشان ندادند (05/0<P).
نتیجه گیری: یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که تمرینات باز آموزی پوسچرال میتواند منجرب بهبود درد، کنترل وضعیت بدنی و راستای سر و گردن در دانش آموزان کاربر رایانه دارای ناهنجاری سر به جلو شود. از آنجایی که تمرینات مذکور با تمرکز بر باز آموزی پوسچر صحیح انجام گرفته، بنابراین احتمالاً سبب کاهش فشارهای ایجاد کننده درد در بافتهای ناحیه و زمینه ساز بهبود کنترل وضعیت بدنی را از طریق اصلاح راستای سر و گردن در این افراد، فراهم کرده است.
روش شناسی: تحقیق حاضر نیمه تجربی بوده که به صورت پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در نظر گرفته شد. آزمودنیهای این تحقیق شامل 30 دانش آموز دارای ناهنجاری سر به جلو با دامنه سنی بین 15 تا 18 سال بود که بصورت نمونه های در دسترس و هدفمند از مدارس شهر کرج انتخاب شدند. آزمودنیهای پژوهش حاضر به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (15 نفر) و کنترل (15نفر)، قرار گرفتند. برای ارزیابی درد، کنترل وضعیت بدنی و راستای سر و گردن در دانش آموزان با ناهنجاری سر به جلو به ترتیب از مقیاس دیداری درد، تست تعادل Y و زاویه کرانیوورتبرال استفاده گردید. برنامه تمرینی باز آموزی پوسچرال به مدت 8 هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه 45 دقیقه تحت نظارت محقق انجام گرفت. از آزمون آنالیز واریانس با اندازههای تکراری برای بررسی تعامل زمان و اثر تمرین در بین گروهی و از آزمون تی زوجی برای بررسی تغییرات درونگروهی در سطح معناداری 05/0≥P استفاده گردید. برای انجام تمام محاسبات از نرمافزار آماری SPSS، ورژن 21 استفاده شد.
نتایج: بررسی نتایج مطالعه پیش رو کاهش معناداری را در مقیاس دیداری درک درد، در گروه تجربی را نشان داد همچنین گروه تجربی در آزمون تعادل Y (در هر سه جهت قدامی، خلفی – داخلی و خلفی – خارجی) و اصلاح راستای سر و گردن بهبود معناداری را از خود نشان دادند (05/0>P)، این در حالی بود که در بررسی نتایج گروه کنترل، هیچکدام از متغیرهای درد، کنترل وضعیت بدنی و اصلاح راستای سر و گردن به جلو، بهبود معناداری را نشان ندادند (05/0<P).
نتیجه گیری: یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که تمرینات باز آموزی پوسچرال میتواند منجرب بهبود درد، کنترل وضعیت بدنی و راستای سر و گردن در دانش آموزان کاربر رایانه دارای ناهنجاری سر به جلو شود. از آنجایی که تمرینات مذکور با تمرکز بر باز آموزی پوسچر صحیح انجام گرفته، بنابراین احتمالاً سبب کاهش فشارهای ایجاد کننده درد در بافتهای ناحیه و زمینه ساز بهبود کنترل وضعیت بدنی را از طریق اصلاح راستای سر و گردن در این افراد، فراهم کرده است.
کلیدواژه ها
Title
Investigating the effect of postural retraining exercises on pain, body posture control and correction of head and neck alignment in computer user students with forward head deformity
Authors
behnam moradi, Fatemeh Esmaeilpour, Mohammadrahim Amiri, Zahra Smailnejad
Abstract
Introduction: The prevalence of forward head deformity and the formation of unfavorable alignment changes which can be the result of adopting wrong posture habits and continuous repetition of related movements in computer user students is probably one of the most common causes of pain and changes in body posture in these people, which is necessary to carry out It doubles the measures related to the prevention and correction of the mentioned abnormality. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effect of postural retraining exercises on pain, body posture control and correction of head and neck alignment in computer user students with forward head deformity.
Methodology: The current research is semi-experimental, which was considered as pre-test and post-test in two experimental and control groups. The subjects of this research included 30 students with forward head deformity with an age range between 15 and 18 years, who were selected as available and targeted samples from the schools of Karaj city. The subjects of the present study were randomly divided into two experimental (15 people) and control (15 people) groups. Visual pain scale, Y balance test and craniovertebral angle were used to assess pain, control body position and head and neck alignment in students with forward head deformity. Postural retraining exercise program was conducted for 8 weeks, three sessions per week and each session was 45 minutes under the supervision of the researcher. Analysis of variance with repeated measures was used to investigate the interaction of time and exercise effect among groups, and paired t-test was used to investigate intragroup changes at a significance level of P≥0.05. SPSS statistical software, version 21, was used to perform all calculations.
Results: Examining the results of the upcoming study showed a significant decrease in the visual scale of pain perception in the experimental group, also the experimental group showed a significant improvement in the Y balance test (in all three directions anterior, posterior-medial and posterior-external) and correction of the alignment of the head and neck. (P<0.05), while in the control group results analysis, none of the variables of pain, body posture control and correction of head and neck forward alignment showed significant improvement (P>0.05).
Conclusion: The findings of the present research showed that postural retraining exercises can lead to improvement of pain, control of body posture and head and neck alignment in computer user students with head forward deformity. Since the aforementioned exercises were performed with a focus on retraining the correct posture, it has probably reduced the pressures that cause pain in the tissues of the area and provided the basis for improving the control of the body position through correcting the alignment of the head and neck in these people.
Methodology: The current research is semi-experimental, which was considered as pre-test and post-test in two experimental and control groups. The subjects of this research included 30 students with forward head deformity with an age range between 15 and 18 years, who were selected as available and targeted samples from the schools of Karaj city. The subjects of the present study were randomly divided into two experimental (15 people) and control (15 people) groups. Visual pain scale, Y balance test and craniovertebral angle were used to assess pain, control body position and head and neck alignment in students with forward head deformity. Postural retraining exercise program was conducted for 8 weeks, three sessions per week and each session was 45 minutes under the supervision of the researcher. Analysis of variance with repeated measures was used to investigate the interaction of time and exercise effect among groups, and paired t-test was used to investigate intragroup changes at a significance level of P≥0.05. SPSS statistical software, version 21, was used to perform all calculations.
Results: Examining the results of the upcoming study showed a significant decrease in the visual scale of pain perception in the experimental group, also the experimental group showed a significant improvement in the Y balance test (in all three directions anterior, posterior-medial and posterior-external) and correction of the alignment of the head and neck. (P<0.05), while in the control group results analysis, none of the variables of pain, body posture control and correction of head and neck forward alignment showed significant improvement (P>0.05).
Conclusion: The findings of the present research showed that postural retraining exercises can lead to improvement of pain, control of body posture and head and neck alignment in computer user students with head forward deformity. Since the aforementioned exercises were performed with a focus on retraining the correct posture, it has probably reduced the pressures that cause pain in the tissues of the area and provided the basis for improving the control of the body position through correcting the alignment of the head and neck in these people.
Keywords
Postural retraining, Pain, Posture, forward head