ارتباط بازاریابی رسانه های اجتماعی با قصد خرید مجدد با نقش میانجی هم آفرینی ارزش مشتریان باشگاه های ورزشی تهران
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10071
کد مقاله : 1443-THS
نویسندگان
1آموزش و پرورش
2دانشگاه صنعتی بیرجند
چکیده
هدف این پژوهش بررسی ارتباط بازاریابی رسانه های اجتماعی با قصد خرید مجدد با نقش میانجی هم آفرینی ارزش مشتریان باشگاه های ورزشی تهران بود. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری دادها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود که به روش میدانی انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مشتریان باشگاه های ورزشی شهر تهران بود که با توجه به گستردگی جامعه آماری و نامشخص بودن تعداد آن 384 نفر بر اساس جدول مورگان برای جامعه نامحدود به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند، همچنین نمونة آماری به روش تصادفی و بهصورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند. برای گردآوری دادههای پژوهش نیز از پرسشنامه قصد خرید مجدد بیک و همکاران (2010)، پرسشنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی تولاسیرام و وارشا (۲۰۱۱) و پرسشنامه هم آفرینی ارزش شمیم و همکاران (2009) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بازاریابی رسانه های اجتماعی بر هم آفرینی ارزش و بر قصد خرید مجدد مشتریان باشگاه های ورزشی تأثیر مثبت و معناداری دارد، همچنین هم آفرینی ارزش بر قصد خرید مجدد مشتریان باشگاه های ورزشی تأثیر مثبت مستقیم و معناداری دارد. علاوه بر این هم آفرینی ارزش دارای نقش جزئی در رابطه بین بازاریابی رسانه های اجتماعی و قصد خرید مجدد مشتریان باشگاه های ورزشی تهران بود. با توجه به نتایج مطالعه، مشخص است که استفاده از بازاریابی در رسانههای اجتماعی میتواند به طور معناداری تأثیرگذار بر ارتقاء ارتباطات با مشتریان و همچنین ایجاد ارزش برای آنها در باشگاههای ورزشی باشد. با توجه به اینکه همآفرینی ارزش نقش مهمی در ارتباط میان بازاریابی در رسانههای اجتماعی و قصد خرید مجدد مشتریان دارد، برای بهبود عملکرد و رضایت مشتریان، باشگاههای ورزشی تهران میتوانند به استفاده موثرتر از این دو عنصر تمرکز کنند. به عنوان پیشنهاد، باشگاههای ورزشی میتوانند برنامههای بازاریابی خود را بر اساس دادههای جمعآوری شده از رسانههای اجتماعی بهبود بخشیده و محتوای جذاب و متنوعی را ارائه دهند که به ایجاد ارزش برای مشتریان کمک کند. همچنین، توسعه استراتژیهایی برای افزایش تعامل با مشتریان و ایجاد ارتباطات دوسویه بین باشگاه و مشتریان نیز میتواند به افزایش قصد خرید مجدد آنها کمک کند. به طور کلی، این پژوهش نشان میدهد که استفاده از رسانههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای بازاریابی و ایجاد ارتباط با مشتریان میتواند برای باشگاههای ورزشی منجر به بهبود عملکرد و افزایش فروش ورزشگاهی شود.
کلیدواژه ها
Title
The relationship between social media marketing and repurchase intention with the mediating role of value co-creation in sports clubs in Tehran
Authors
masoud najafi, Ali Kheyrandish
Abstract
The purpose of this research was to investigate the relationship between social media marketing and repeat purchase intention with the mediating role of customer value co-creation in Tehran sports clubs. The present study was applied research in terms of objective and descriptive-correlational in terms of data collection, conducted using the field method. The statistical population of this research included all customers of sports clubs in Tehran, and considering the extensive statistical population and the unknown number of them, 384 individuals were selected as the research sample based on the Morgan table for an unlimited population. The sampling method was multi-stage cluster random sampling. To collect research data, the questionnaires of Baek et al. (2010) for repeat purchase intention, Thulasiram and Varsha (2011) for social media marketing, and Shamim et al. (2009) for customer value co-creation were used. The research data were analyzed using structural equation modeling. The results of the study showed that social media marketing has a positive and significant effect on customer value co-creation and repeat purchase intention of sports club customers. Moreover, customer value co-creation has a direct and significant positive effect on repeat purchase intention of sports club customers. Additionally, customer value co-creation played a partial mediating role in the relationship between social media marketing and repeat purchase intention of Tehran sports club customers. According to the study results, it is evident that the use of social media marketing can significantly influence the improvement of customer relationships and value creation in sports clubs. Considering the important role of customer value co-creation in the relationship between social media marketing and repeat purchase intention, Tehran sports clubs can focus on more effective utilization of these two elements to enhance customer satisfaction and performance. As a suggestion, sports clubs can improve their marketing programs based on data collected from social media and provide engaging and diverse content to create value for customers. Moreover, developing strategies to increase interaction with customers and establish bilateral relationships between the club and customers can also help increase their repeat purchase intention. Overall, this research demonstrates that the use of social media as a tool for marketing and customer relationship management can lead to improved performance and increased sales for sports clubs.
Keywords
Social media marketing, Repurchase Intention, value co-creation, sports clubs in Tehran