تاثیر کانون توجه دور و نزدیک بر مدت زمان چشم ساکن افراد مبتدی
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10068
کد مقاله : 1440-THS
نویسندگان
1کارشناسی ارشد، یادگیری و کنترل حرکتی،دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران.
2گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده
در مربیگری، یک رویکرد برای بهبود اکتساب مهارت و عملکرد اسفاده از تمرکز توجه متفاوت بر جنبه های کلیدی حرکت مورد نظر است. تمرکز توجه و جستجوی بصری همیشه مورد توجه محققان بوده است، اما تأثیر فاصله کانون توجه در برخی موارد هنوز نامشخص باقی مانده است. ما استدلال می کنیم که فاصله بهینه تمرکز خارجی به سطح تخصص بستگی دارد زمانی که مهارت به یک تکنیک حرکتی خاص نیاز دارد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر راهبردهای توجه دور و نزدیک بر چشم ساکن و عملکرد نوآموزان در پرتاب دارت انجام شد. شرکت کنندگان، دانشجویان دانشگاه الزهرا (N=42، دختر، راست دست و بینایی عادی) بودند که به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه تمرکز دور و نزدیک تقسیم شدند و 40 پرتاب دارت را اجرا کردند. در ابتدا شرکت کنندگان فرم رضایت نامه شرکت در پژوهش و پرسشنامه دموگرافیک رو تکمیل کردند. بعد از 3 پرتاب آزمایشی کالبیراسیون پنج نقطه ای قبل از شروع هر بلوک انجام شد و هر شرکت کننده 40 پرتاب را انجام داد. طرح پژوهش بین گروهی است. از ابزار پژوهش می توان به ردیاب چشم، صفحه دارت اشاره کرد. برای تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل استفاده شد. در نتایج پژوهش، مقایسه میانگن ها نشان داد در مدت زمان چشم ساکن افراد مبتدی در استراتژی توجه بیرونی دور طولانی تر از استراتژی بیرونی نزدیک بود. پژوهش حاضر از نظریه کنترل توجهی، فرضیه عمل محدود شده حمایت کرد. به مربیان و معلمان ورزش پیشنهاد می شود هنگام آموزش پرتاب دارت از استراتژی توجهی بیرونی دور استفاده کنند. این نتایج اهمیت تاثیر فواصل استراتژی های توجهی بر چشم ساکن را به منظور جهت دهی به پژوهشهای آینده نشان داد.
کلیدواژه ها
Title
The effect of distal and proximal external attention on the quiet eye of beginners
Authors
Marjan Aghakhani Masoud, Parisa Hejazi Dinan, Maryam Khalaji
Abstract
In coaching, a program to improve skill acquisition and performance utilizes differential attention to key aspects of the desired movement. The focus of attention and the quiet eye have always been of interest to researchers, however, the effect of the distance of the focus of attention has remained unclear. We argue that the optimal distance of the external focus depends on the level of expertise when the skill requires a specific movement technique. This study aimed to determine the effect of far and near attentional strategies on the visual search and performance of novices in dart throwing. Participants were Alzahra University students (N=42, female, right-handed, and normal vision) selected as available sampling. Participants were randomly divided into two groups far and near focus of attention. At first, the participants completed the consent form to participate in the research and the demographic questionnaire. After 3 test throws, a five-point calibration was performed before the start of each block, and each participant performed 40 throws. The research design is between groups. In the results of the research, the comparison of means showed that the duration of the quiet eye of beginners in the far external attention strategy was longer than the near external strategy. The present study supported the theory of attentional control, the limited action hypothesis. Sports coaches and teachers are suggested to use the strategy of external focus on the round when teaching darts. These results showed the importance of the effect of the intervals of attention strategies on the fixed eye to direct future research.
Keywords
Attentional Control Theory, Focus of Attention, the quiet eye