واکاوی کیفی عوامل موثر بر توسعه برند شخصی مربیان ورزشی ایران

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10067
کد مقاله : 1439-THS
نویسندگان
1دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2استاد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3استادیار مدیریت ورزشی، مرکز آموزش عالی کاشمر، کاشمر، ایران
چکیده
مقدمه: امروزه برندها نمادی از هویت محصولات و حتی انسانها به شمار می روند. برند تنها در انحصار محصولات و سازمانها نیست، و اشخاص نیز می توانند برند شخصی برای خود داشته باشند. هدف از این پژوهش واکاوی کیفی عوامل موثر بر توسعه برند شخصی مربیان ورزشی کشور با بهره گیری از رویکرد نظریه داده بنیاد است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی؛ و روش گردآوری داده ها در آن به صورت کتابخانه ای-میدانی بود. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بود و با روش نظریه داده بنیاد انجام گرفت. نمونه گیری با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انجام و تا رسیدن به اشباع نظری دنبال شد که در مجموع 18 نفر در مصاحبه شرکت کردند. در پژوهش حاضر، از مصاحبه نیمه ساختاریافته به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شد.
نتایج: براساس یافته ها پس از انجام کدگذاری، در مجموع 93 مفهوم، 25 مقوله و 6 بعد بدست آمد که نشان داد «شخصیت»، «رویکرد رفتاری مربی»، «سبک زندگی خارج از میدان ورزش»، «رویکرد بازاری»، «تخصص، عملکرد و مهارت مربی» و «سطوح کلان» مهمترین عوامل موثر بر توسعه برند شخصی مربیان ورزشی کشور هستند.
نتیجه گیری: یک مربی ورزشی برای توسعه برند شخصی خود بهتر است علاوه بر کسب موفقیت درون میادین ورزشی، ارتباط خوب و شایسته ای با مردم، هواداران و ورزشکاران داشته باشد و الگوی خوبی از همه لحاظ برای آنان باشد و همچنین در پذیرش مسئولیت های اجتماعی کوشا باشد. برند قدرتمند و شاخص مربی به سایر فعالیت های باشگاه و تیم هدف بخشیده و الهام بخش منابع سازمانی باشگاه (ورزشکاران، مدیران، کارکنان و ...) خواهد بود. به عبارتی دیگر توسعه برند شخصی مربی منجر به توسعه برند باشگاه به طور غیر مستقیم می گردد که در شرایط رقابتی امروزه به توانمندسازی منابع انسانی کمک خواهد کرد. این پژوهش برای مدیران و مربیان ورزشی کشورمان می تواند فراهم کننده دیدگاهی منسجم در مدیریت برند شخصی مربیان ورزشی باشد و همچنین طیف وسیعی از اقدامات لازم مدیریتی را برای ساخت برند شخصی قوی و نهایتا توسعه و گسترش وفاداری هواداران و به دنبال آن توسعه و گسترش برند شخصی مربیان ورزشی کشور و بهره مندی از مزایای آن ارائه می دهد.
کلیدواژه ها
 
Title
Qualitative analysis of factors affecting on the development of personal brand of Iranian sports coaches
Authors
Leila Mortezaei, Morteza Dousti, Mehdi Nazemi
Abstract
Introduction: Today, brands are a symbol of the identity of products and even people. Brands are not exclusive to products and organizations, and individuals can also have their own personal brand. The purpose of this study is qualitative analysis factors affecting the development of personal brand of sports coaches in the country by using grounded theory approach.
Methodology: The present study is practical study: The method of data collection was library-field. This research was a qualitative research and was carried out by the Grounded Theory method. Sampling was carried out using Purposeful and bullet sampling and followed up to theoretical saturation. A total of 18 individuals participated in the interview. In the present study, semi-structured interviews were used as data collection tools.
Results: Based on the findings after coding, a total of 93 concepts, 25 categories and 6 dimensions were obtained that indicated "personality", "coach behavioral approach", "off-campus lifestyle", "market approach", "specialty, Coach Performance and Skill "and" Macro Levels "are the most important factors influencing the development of sports coach's personal brand.
Conclusion: In order to develop his personal brand, it is better for a sports coach to have a good and decent relationship with people, fans and athletes in addition to achieving success in the sports fields, and be a good role model for them in all respects, and also be diligent in accepting social responsibilities. The coach's strong brand and indicator will give purpose to other activities of the club and the team and will inspire the club's organizational resources (athletes, managers, employees, etc.). In other words, the development of the coach's personal brand leads to the development of the club's brand indirectly, which will help empower human resources in today's competitive conditions. This research can provide a coherent point of view for the sports managers and coaches of our country in managing the personal brand of sports coaches. It also provides a wide range of necessary management measures to build a strong personal brand and ultimately develop and expand the loyalty of fans, followed by the development and expansion of the personal brand of Iranian sports coaches and enjoy its benefits.
Keywords
Development, Glaser Method, Personal Brand, Personality, Sports coaches