تشخیص و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10063
کد مقاله : 1435-THS
نویسندگان
1مدرس دانشگاه لرستان
2دبیر اموزش و پرورش ناحیه دو خرم اباد
3اموزگار اموزش و پرورش شهر پرند
4مربی فدراسیون قایق رانی و مدرس دانشگاه
چکیده
بازاریابی فرایندی است که میتوان آن را به بیرون از سازمان واگذار کرد، اما باید با دقت بالایی این کار را انجام داد. سازمانهایی که بدون بررسیهای قبلی بخش بازاریابی را واگذار میکنند، با چالشهایی مثل کاهش فروش مواجه میشوند. از آنجایی که این فرایند به صورت مستقیم روی درآمد سازمان تأثیر دارد، باید با استراتژی و برنامهریزی دقیق برون سپاری شود. مثلا بعضی از کسب و کارها با ایجاد سیستم افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی اشتراکی، این فرایند را به بیرون از سازمان میسپارند.هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی است.
محقق با مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان مدیریت دولتی و مدیریت ورزشی، به روش تحلیل کیفی و روش دلفی به شناسایی شاخص های بازاریابی باشگاههای ورزشی پرداخت. جامعه آماری در بخش کمی آماری شامل کلیه کارکنان باشگاههای فوتبال لیگ برتر کشور (320 نفر) بوده که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 175 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی با روش مدلسازی معادلات ساختاری روابط بین شاخص ها و مؤلفههای الگوی حاضر در معرض آزمون کمّی قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی شامل شاخص های برنامه ریزی مقدماتی ، تجزیهوتحلیل استراتژیک ،کنترل مدیریت، کنترل قابلیتهای کلیدی، سرعت بازاریابی ، تأثیرات محیطی، تقویت بازاریابی، عملکرد باشگاه، افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینهها بود. نتایج پژوهش میتواند برای برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مرتبط با فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی در ارتباط با برون سپاری مورد توجه قرار گیرد.
محقق با مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان مدیریت دولتی و مدیریت ورزشی، به روش تحلیل کیفی و روش دلفی به شناسایی شاخص های بازاریابی باشگاههای ورزشی پرداخت. جامعه آماری در بخش کمی آماری شامل کلیه کارکنان باشگاههای فوتبال لیگ برتر کشور (320 نفر) بوده که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 175 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی با روش مدلسازی معادلات ساختاری روابط بین شاخص ها و مؤلفههای الگوی حاضر در معرض آزمون کمّی قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، برونسپاری فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی شامل شاخص های برنامه ریزی مقدماتی ، تجزیهوتحلیل استراتژیک ،کنترل مدیریت، کنترل قابلیتهای کلیدی، سرعت بازاریابی ، تأثیرات محیطی، تقویت بازاریابی، عملکرد باشگاه، افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینهها بود. نتایج پژوهش میتواند برای برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مرتبط با فعالیتهای بازاریابی باشگاههای ورزشی در ارتباط با برون سپاری مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه ها
Title
Recognizing and prioritizing effective indicators on the outsourcing of marketing activities of sports clubs
Authors
Zahra Shakarami, Morad Heydari, Naser Shakarami, Parimah shakarami, saba rahmati
Abstract
Marketing is a process that can be outsourced, but it must be done with great care. Organizations that outsource the marketing department without due diligence will face challenges such as reduced sales. Since this process has a direct impact on the organization's income, it should be outsourced with careful planning and strategy. For example, some businesses leave this process outside the organization by creating an affiliate marketing or shared marketing system. The purpose of this research is to determine and prioritize indicators that are effective in outsourcing the marketing activities of sports clubs.
Through semi-structured interviews with public administration and sports management experts, the researcher identified the marketing indicators of sports clubs using the qualitative analysis method and the Delphi method. The statistical population in the statistical quantitative section included all the employees of the football clubs of the country's premier league (320 people), and using the table for determining the sample size of Karjesi and Morgan, 175 people were selected as a statistical sample. In the quantitative part, the relationship between the indicators and components of the present model was subjected to a quantitative test with the method of structural equation modeling. Based on the findings of this research, the outsourcing of marketing activities of sports clubs included indicators of preliminary planning, strategic analysis, management control, control of key capabilities, marketing speed, environmental effects, marketing enhancement, club performance, increasing service quality, reducing costs. The results of the research can be considered for planning and providing solutions related to the marketing activities of sports clubs in connection with outsourcing.
Through semi-structured interviews with public administration and sports management experts, the researcher identified the marketing indicators of sports clubs using the qualitative analysis method and the Delphi method. The statistical population in the statistical quantitative section included all the employees of the football clubs of the country's premier league (320 people), and using the table for determining the sample size of Karjesi and Morgan, 175 people were selected as a statistical sample. In the quantitative part, the relationship between the indicators and components of the present model was subjected to a quantitative test with the method of structural equation modeling. Based on the findings of this research, the outsourcing of marketing activities of sports clubs included indicators of preliminary planning, strategic analysis, management control, control of key capabilities, marketing speed, environmental effects, marketing enhancement, club performance, increasing service quality, reducing costs. The results of the research can be considered for planning and providing solutions related to the marketing activities of sports clubs in connection with outsourcing.
Keywords
outsourcing, marketing activities, sports organizations