طراحی مدل توان رقابتی کسب‌وکارهای ورزشی (مورد مطالعه: استخرهای ورزشی شهر تهران)

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10061
کد مقاله : 1432-THS
نویسندگان
1کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی دانشگاه گیلان
2کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی
چکیده
این تحقیق از نظر نوع توصیفی - پیمایشی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران مجموعه‌های تفریحی- ورزشی آبی تهران بود. برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای آزمون فرضیه‌ها از روش میدانی و ابزار پرسشنامه بهره گرفته شد. برای حصول اطمینان بیشتر از نتایج به دست آمده،80 پرسشنامه به نسبت توزیع مجموعه‌های تفریحی- ورزشی آبی در پنج منطقه استان تهران، به صورت هدفمند و در دسترس در اختیار مدیران قرار گرفت که از این تعداد 77 پرسشنامه جمع آوری شد و 75 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار اندازه‌گیری این تحقیق شمل چهار پرسشنامه محقق ساخته منابع ورودی، موقعیت در بازار ، توان خلاقیت و مزیت رقابتی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تأیید خبرگان و صاحب نظران این حوزه قرار گرفت. همچنین پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمّی از روش‌های آماری توصیفی (جداول توزیع فراوانی و میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون‌های کالموگراف-اسمیرنوف و معادلات ساختاری) استفاده شد. نرم‌افزارهای این پژوهش SPSS21 و SMART PLS3 بودند . یافته‌ها نشان داد متغیر منابع وردی (53/0= ضریب مسیر، 06/20 t value=) به طور مستقیم بر مزیت رقابتی اثر مثبت و معنی داری را دارد. متغیر موقعیت در بازار ( 45/0= ضریب مسیر، 23/2 t value=) به طور مستقیم بر مزیت رقابتی اثر مثبت و معنی داری را دارد. متغیر توان خلاقیت ( 63/0= ضریب مسیر، 44/11 t value=) به طور مستقیم بر مزیت رقابتی0 اثر مثبت و معنی داری را دارد.
یافته ها: بر اساس یافته ها مشخص شد مدیریران و صاحبان کسب و کارها به منایع ورودی از جمله منابع انسانی، سازمانی و مالی به ترتیب اهمیت و سرمایه مشتری و داشتن هوش رقابتی یا هوشمندی رقابتی به عنوان ایجادکننده‌ها و تثبیت کنندهای موقیت در بازار رقابت توجه بیشتری داشته باشند.
بنابراین وجود عواملی همچون منابع و سرمایه‌های ورودی، موقعیت داشتن در بازار و توان ایجاد نوآری و خاقیت در بازار به عنوان متغیرهای مهم و اثر گذاری در بازار کسب و کارها هستند و زمینه رقابت بهتر و سودآورتری را برای مجموعه های آبی در برابر رقبای خود در محیط کسب و کارهای ورزشی فراهم می‌کنند.
کلیدواژه ها
 
Title
Designing the competitive power model of sports businesses (case study: sports pools in Tehran)
Authors
Kiomars Ramezanlou, Elham Falahat pisheh
Abstract
This research was descriptive-survey, practical in terms of purpose, and field implementation in terms of method. The statistical population of this research included the managers of Tehran's water sports and entertainment complexes. To collect the information needed to test the hypotheses, the field method and the questionnaire tool were used. In order to ensure more confidence in the results obtained, 80 questionnaires regarding the distribution of recreational and water sports complexes in five regions of Tehran province were provided to managers in a targeted and accessible manner, of which 77 questionnaires were collected and 75 questionnaires were used. Analysis was done. The measurement tools of this research included four researcher-made questionnaires on input sources, market position, creativity and competitive advantage. The formal and content validity of the questionnaire was confirmed by experts and experts in this field. Also, the reliability of the tool was confirmed through Cronbach's alpha. Descriptive statistical methods (frequency distribution tables, mean and standard deviation) and inferential (Kalmograph-Smirnov tests and structural equations) were used to analyze quantitative data. The software of this research was SPSS21 and SMART PLS3. The findings showed that Vardi's resources variable (path coefficient = 0.53, t value = 20.06) directly has a positive and significant effect on competitive advantage. The market position variable (path coefficient = 0.45, t value = 2.23) directly has a positive and significant effect on competitive advantage. The variable of creativity (path coefficient = 0.63, t value = 11.44) directly has a positive and significant effect on competitive advantage.
Findings: Based on the findings, it was determined that managers and business owners consider the input sources, including human, organizational and financial resources, in order of importance and customer capital, and having competitive intelligence or competitive intelligence as the creators and stabilizers of the market. Pay more attention to the competition.
Therefore, the presence of factors such as resources and capital inputs, having a position in the market and the ability to create novelty and creativity in the market are important variables and influence in the business market and provide a better and more profitable competition for water collections against competitors. They provide themselves in the sports business environment.
Keywords
Competitive Advantage, .input sources, .position in the market, .creativity, .Sports business