تأثیر فعالیت حرکتی صبحگاهی بر خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان دوره اول ابتدایی

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10059
کد مقاله : 1429-THS
نویسندگان
دانشگاه تهران
چکیده
تأثیر فعالیت حرکتی صبحگاهی بر خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان دوره اول ابتدایی
میثم بیابانی1
1. کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی ناثیر فعالیت حرکتی صبحگاهی بر خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان پسر دوره اول ابتدایی است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون، همراه با گروه کنترل بود. بدین منظور 38 نفر از دانش آموزان دوره اول ابتدایی به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج در هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. با توجه به دستورالعملهای فدراسیون ورزش همگانی، گروه آزمایش طی هشت هفته، به ورزش صبحگاهی بر اساس حرکات هماهنگ پرداختند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل کوواریانس با سطح معناداری 05/0 توسط نرم افزار با 24spss انجام گرفت.
نتایج: فعالیت های حرکتی صبحگاهی بر بهبود خودتنظیمی هیجان دانش آموزان تأثیر معنادار داشت و سبب افزایش آن شد. نتایج آزمون لاندای ویکلز (0001/0P=) و آزمون تقابل درون و برون گروهی در گروه آزمایش (0001/0P=) و گروه کنترل (09/0P=) نشان دهنده پیشرفت و تفاوت معنادار گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود.
نتیجه گیری: شرکت در فعالیت های حرکتی صبحگاهی بر اساس حرکات هماهنگ، سبب افزایش خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان می شود. از اینرو پیشنهاد می شود مربیان ورزش و مسئولان مربوطه آموزشگاه ها، فعالیت حرکتی صبحگاهی را بر این اساس در برنامه روزانه مدارس در نظر بگیرند.

واژه کلیدی: حرکات هماهنگ، خودتنظیمی هیجان، فعالیت حرکتی صبحگاهی
کلیدواژه ها
 
Title
The effect of morning physical activity on the emotional self-regulation of first grade elementary school students
Authors
Meysam Biabani
Abstract
The effect of morning physical activity on the emotional self-regulation of first grade elementary school students
Meysam Biabani1
1. MSc in Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

Introduction: The purpose of the present study is to investigate the effect of morning physical activity on the emotional self-regulation of male students in the first grade of elementary school.
Methodology: The current research was a semi-experimental type with a pre-test-post-test design, along with a control group. For this purpose, 38 students of the first grade of elementary school were selected by available sampling method and then randomly divided into two experimental and control groups. Garnevsky's and Kraij's emotional regulation questionnaire was used in both pre-test and post-test stages. According to the instructions of the General Sports Federation, the experimental group did morning exercise based on coordinated movements for eight weeks, and the control group did not receive any intervention. Data analysis was done through covariance analysis with a significance level of 0.05 by software with spss24.
Results: morning movement activities had a significant effect on improving students' emotion self-regulation and caused it to increase. The results of the Wilk’s Lambda test (P=0.0001) and intragroup and outgroup contrast test in the experimental group (P=0.0001) and the control group (P=0.09) showed the progress and significant difference of the experimental group compared to the control group.
Conclusion: Participating in morning movement activities based on coordinated movements increases students' emotional self-regulation. Therefore, it is suggested that sports coaches and relevant officials of schools should consider morning physical activity in the daily schedule of schools.

Key words: coordinated movements, emotion self-regulation, morning motor activity
Keywords
coordinated movements, emotion self-regulation, morning motor activity