ارتباط بین سواد سلامت مادر وفراهم سازهای محیط خانه با رشد مهارتهای حرکتی درشت کودکان 10-7 سال
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10057
کد مقاله : 1422-THS
نویسندگان
دانشگاه ارومیه
چکیده
مقدمه: سواد سلامت اصطلاحی است که در دهه 1970 معرفی شد و اهمیت روزافزونی در بهداشت عمومی و مراقبت های بهداشتی داشت. به ظرفیت های افراد برای برآوردن نیازهای پیچیده سلامت در جامعه مدرن مربوط می شود. . فراهمسازها ویژگیهایی در محیط هستند که به سازگاری بین ویژگیهای فردی و فرصتهای محیطی اشاره دارد، فرصتهایی برای اقداماتی هستند که اشیاء، رویدادها یا مکانها در محیط برای انسان فراهم میکنند. مادرانی که سواد سلامت بیشتری دارند، فرصتهایی را برای فرزندان خود فراهم میکنند تا در فعالیتهایی شرکت کنند که یادگیری و رشد مهارتهای حرکتی را تقویت میکند. .هدف از این پژوهش بررسی همبستگی بین سواد سلامت مادر و فراهم سازهای محیط خانه با رشد مهارت حرکتی درشت بود.
روش شناسی : روش تحقیق از نوع همبستگی و کاربردی بود. در تحقیق حاضر یک گروه 100نفری کودکان 7 تا 10 سال به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای از مدارس ابتدایی شهرستان تبریز انتخاب شدند از آزمون تبحر حرکتی برونینکس-اوزورسکی برای ارزیابی مهارتهای رشد حرکتی درشت کودکان و جهت سنجش سواد سلامت از پرسشنامه سواد سلامت عملکرد در بزرگسالان TOFHILAو به منظور ارزیابی فراهم سازهای محیط از پرسشنامه فراهمسازهای رشد حرکتی درشت استفاده شد. پس از جمع آوری دادهها از روش همبستگی پیرسون برای تحلیل آماری استفاده شد.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که سواد سلامت مادر با رشد مهارت حرکتی درشت رابطه مثبت و معناداری داشت(6/0 =r و 0001/0= P). ولی در ارتباط با فراهم سازهای محیط با رشد مهارتهای حرکتی درشت رابطه معناداری وجود نداشت (09/0= r و 08/0= P).
نتیجهگیری: این نتایج شواهدی فراهم میآورد که مادران با سواد سلامت بیشتر فرزندان خود را در معرض محیطی که منجر به رشد حرکتی بیشتر آن ها میشود، قرار می دهند. در مورد ارتباط بین فراهم سازهای محیط و رشد مهارت های حرکتی درشت پیشنهاد میشود تحقیقات بیشتری انجام شود.
روش شناسی : روش تحقیق از نوع همبستگی و کاربردی بود. در تحقیق حاضر یک گروه 100نفری کودکان 7 تا 10 سال به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای از مدارس ابتدایی شهرستان تبریز انتخاب شدند از آزمون تبحر حرکتی برونینکس-اوزورسکی برای ارزیابی مهارتهای رشد حرکتی درشت کودکان و جهت سنجش سواد سلامت از پرسشنامه سواد سلامت عملکرد در بزرگسالان TOFHILAو به منظور ارزیابی فراهم سازهای محیط از پرسشنامه فراهمسازهای رشد حرکتی درشت استفاده شد. پس از جمع آوری دادهها از روش همبستگی پیرسون برای تحلیل آماری استفاده شد.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که سواد سلامت مادر با رشد مهارت حرکتی درشت رابطه مثبت و معناداری داشت(6/0 =r و 0001/0= P). ولی در ارتباط با فراهم سازهای محیط با رشد مهارتهای حرکتی درشت رابطه معناداری وجود نداشت (09/0= r و 08/0= P).
نتیجهگیری: این نتایج شواهدی فراهم میآورد که مادران با سواد سلامت بیشتر فرزندان خود را در معرض محیطی که منجر به رشد حرکتی بیشتر آن ها میشود، قرار می دهند. در مورد ارتباط بین فراهم سازهای محیط و رشد مهارت های حرکتی درشت پیشنهاد میشود تحقیقات بیشتری انجام شود.
کلیدواژه ها
Title
The relationship between mother's health literacy and home affordances with the development of gross motor skills of children 7-10 years old
Authors
Razieh Khanmohammadi, Mohammad Chavoshizade1
Abstract
Introduction: Health literacy is a term that was introduced in the 1970s and has become increasingly important in public health and health care. It relates to the capacities of individuals to meet the complex health needs of modern society. Affordances are features in the environment that refer to the compatibility between individual characteristics and environmental opportunities for actions that objects, events or places in the environment provide for humans. Mothers with greater health literacy provide their children with opportunities to engage in activities that foster the learning and development of motor skills. The purpose of this study was to investigate the relationship between mother's health literacy and the affordance of tools in the home environment with the development of gross motor skills.
Methodology The research methodology employed was correlational and applied. In this study, a sample of 100 children, aged 7 to 10 years, was selected through cluster random sampling from elementary schools in Tabriz city. The Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency was administered to assess the children’s gross motor development skills. Additionally, the Test of Functional Health Literacy in Adults (TOFHLA) was utilized to measure health literacy. To evaluate environmental factors affecting gross motor development, a specialized questionnaire was employed. Upon the completion of data collection, the Pearson correlation coefficient was calculated for statistical analysis
Results: The research results indicated that there is a positive and significant correlation between mothers’ health literacy and the development of children’s gross motor skills, with a correlation coefficient (r = 0.6) and a significance level (p < 0.05). Conversely, the study found no significant correlation between the affordance and the development of gross motor skills, as evidenced by a correlation coefficient (r = 0.09) and a significance level (p = 0.05).
Conclusion: These findings suggest that mothers with higher health literacy levels are likely to create environments conducive to enhanced motor development in their children. As for the link between environmental affordances and the development of gross motor skills, further research is recommended to explore this relationship.
Methodology The research methodology employed was correlational and applied. In this study, a sample of 100 children, aged 7 to 10 years, was selected through cluster random sampling from elementary schools in Tabriz city. The Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency was administered to assess the children’s gross motor development skills. Additionally, the Test of Functional Health Literacy in Adults (TOFHLA) was utilized to measure health literacy. To evaluate environmental factors affecting gross motor development, a specialized questionnaire was employed. Upon the completion of data collection, the Pearson correlation coefficient was calculated for statistical analysis
Results: The research results indicated that there is a positive and significant correlation between mothers’ health literacy and the development of children’s gross motor skills, with a correlation coefficient (r = 0.6) and a significance level (p < 0.05). Conversely, the study found no significant correlation between the affordance and the development of gross motor skills, as evidenced by a correlation coefficient (r = 0.09) and a significance level (p = 0.05).
Conclusion: These findings suggest that mothers with higher health literacy levels are likely to create environments conducive to enhanced motor development in their children. As for the link between environmental affordances and the development of gross motor skills, further research is recommended to explore this relationship.
Keywords
Keywords: mother', s health literacy ,gross motor skills, home affordance