" شناسایی فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزش و سلامت همگانی"
پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10050
کد مقاله : 1415-THS
نویسندگان
مدیر آموزش صداوسیما
چکیده
نام نویسندگان :
سیدمهران جوادی نیا (1) ، بابک ضیاء (2)
دانشجوی دکتری کارآفرینی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران seyedmehranjavadinia@gmail.com
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
bziyae@ut.ac.ir
چکیده
تعیین مسیر توسعه کارآفرینی به عنوان یکی از موضوعات دربرگیرنده فعالیتهای آموزشی ، فرهنگی، پژوهشی و ترویجی، خلق کننده محصولات و خدمات جدید ، خلق ثروت و رفاه برای جامعه و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و افزایش سرمایه اجتماعی، از ابعاد مختلف مورد توجه کشورهای درحال توسعه است.
صنایع گردشگری ، ورزشی ، فرهنگی ، سلامت (همگانی ، پزشکی – ورزشی و .. ) نیز به عنوان ابعاد گوناگون بین رشته ای می توانند در کنار کارآفرینی، ایجاد کننده صنعت جدیدی باشند که ضمن ارزآوری فراوان برای کشور، در ترویج و توسعه فرهنگ گردشگری موثر است. در کنار تمام موارد یادشده اما ، آنچه تکمیل کننده این صنعت نوپا خواهد بود ، رسانه و فضای مجازی است که با توجه به پاندمی کووید 19 در جهان ، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و ضمن گشودن دروازه جدیدی در حوزه گردشگری و سلامت ، می تواند به شناسایی و توسعه کارآفرینی و فرصت های جدید منجر شود. این تحقیق نگاه ویژه ای به موضوعات کارآفرینی، گردشگری ، ورزش و سلامت همگانی داشته و دربرگیرنده یک پژوهش و زیست بوم کامل توسعه ای و کاربردی است.
در واقع هدف اصلی تحقیق حاضر ، شناسایی فرصت های زیست بوم کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزش و سلامت همگانی در ایران است که با روش پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی ، در بخش کیفی با کارآفرینان و فعالان صنعت گردشگری و خبرگان حوزه ورزش ، سلامت همگانی و پزشکی – ورزشی از طریق سئوالات نیمه ساختاریافته مصاحبه بعمل آمد و از روش کیفی برند گراند تئوری با رویکرد پارادایمی اشتراوس و کوربین ( رهیافت نظام مند) استفاده شد ، سپس براساس یافته های بحث کیفی ، باروش کدگذاری کوردینی در سه بخش کدگذاری باز ، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی ، نتایج قابل توجهی بدست آمد. فراهم آوردن زمینه های استفاده از ظرفیت های ورزش درمانی ( آب گرم ، ماساژ ، کوهپیمایی ، شنا ، طب سنتی و ... ) برای سالمندان و سایر مردم ایران ، ایجاد برنامه های ورزش همگانی به عنوان یک جاذبه ورزشی برای حفظ سلامت عمومی ، توجه به شعار" گردشگری برای رشد فراگیر” و تلاش برای توسعه کاربردی ظرفیت های گردشگری در صنعت ورزش و سلامت در ایران و جهان، بخشی از نتایج حاصل در شناسایی فرصت ها و تدوین زیست بوم کارآفرینی درصنعت گردشگری ورزشی برپایه سلامت همگانی بود.
سیدمهران جوادی نیا (1) ، بابک ضیاء (2)
دانشجوی دکتری کارآفرینی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران seyedmehranjavadinia@gmail.com
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
bziyae@ut.ac.ir
چکیده
تعیین مسیر توسعه کارآفرینی به عنوان یکی از موضوعات دربرگیرنده فعالیتهای آموزشی ، فرهنگی، پژوهشی و ترویجی، خلق کننده محصولات و خدمات جدید ، خلق ثروت و رفاه برای جامعه و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و افزایش سرمایه اجتماعی، از ابعاد مختلف مورد توجه کشورهای درحال توسعه است.
صنایع گردشگری ، ورزشی ، فرهنگی ، سلامت (همگانی ، پزشکی – ورزشی و .. ) نیز به عنوان ابعاد گوناگون بین رشته ای می توانند در کنار کارآفرینی، ایجاد کننده صنعت جدیدی باشند که ضمن ارزآوری فراوان برای کشور، در ترویج و توسعه فرهنگ گردشگری موثر است. در کنار تمام موارد یادشده اما ، آنچه تکمیل کننده این صنعت نوپا خواهد بود ، رسانه و فضای مجازی است که با توجه به پاندمی کووید 19 در جهان ، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و ضمن گشودن دروازه جدیدی در حوزه گردشگری و سلامت ، می تواند به شناسایی و توسعه کارآفرینی و فرصت های جدید منجر شود. این تحقیق نگاه ویژه ای به موضوعات کارآفرینی، گردشگری ، ورزش و سلامت همگانی داشته و دربرگیرنده یک پژوهش و زیست بوم کامل توسعه ای و کاربردی است.
در واقع هدف اصلی تحقیق حاضر ، شناسایی فرصت های زیست بوم کارآفرینی در صنعت گردشگری ورزش و سلامت همگانی در ایران است که با روش پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی ، در بخش کیفی با کارآفرینان و فعالان صنعت گردشگری و خبرگان حوزه ورزش ، سلامت همگانی و پزشکی – ورزشی از طریق سئوالات نیمه ساختاریافته مصاحبه بعمل آمد و از روش کیفی برند گراند تئوری با رویکرد پارادایمی اشتراوس و کوربین ( رهیافت نظام مند) استفاده شد ، سپس براساس یافته های بحث کیفی ، باروش کدگذاری کوردینی در سه بخش کدگذاری باز ، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی ، نتایج قابل توجهی بدست آمد. فراهم آوردن زمینه های استفاده از ظرفیت های ورزش درمانی ( آب گرم ، ماساژ ، کوهپیمایی ، شنا ، طب سنتی و ... ) برای سالمندان و سایر مردم ایران ، ایجاد برنامه های ورزش همگانی به عنوان یک جاذبه ورزشی برای حفظ سلامت عمومی ، توجه به شعار" گردشگری برای رشد فراگیر” و تلاش برای توسعه کاربردی ظرفیت های گردشگری در صنعت ورزش و سلامت در ایران و جهان، بخشی از نتایج حاصل در شناسایی فرصت ها و تدوین زیست بوم کارآفرینی درصنعت گردشگری ورزشی برپایه سلامت همگانی بود.
کلیدواژه ها
Title
"The Entrepreneurship opportunities identification in the tourism industry , sports and public health."
Authors
seyed mehran javadinia
Abstract
Abstract:
Determination of the path of entrepreneurship development as one of the topics including cultural, educational, research and extension activities, creation of new products and services, creating wealth and prosperity for society and achieving economic growth , development and increasing social capital, from different dimensions of the case. The attention of developing countries. In other View :Tourism, sports, public health and medical industries-sports, as well as various dimensions, along with entrepreneurship, can create a new industry that is effective in promoting and developing the culture of tourism, otherwise providing a lot of value for the country. In addition to all of the above, however, what will complement this fledgling industry is the media and cyberspace, which have turned threats into opportunities, given the Covid 91 pandemic in the worldKeywords: Entrepreneurship, Opportunity, Sport, Turism,Health Turn threats into opportunities And can be a new gateway in the field of tourism and health, using this extremely powerful tool, entrepreneurship can be developed. This research has a special look at the topics of entrepreneurship, tourism, health and sports and includes a developmental and applied research. The main purpose of this study is to identify business opportunities in the health and sports tourism industry in Iran. The interview was structured and based on the findings of the qualitative discussion, the method of Codini coding in three sections: open coding, axial coding and selective coding of the results Significant results were obtained .
Mandrinos, S., & Lim, W. M. (2023). De‐internationalization: An organizational institutionalism perspective. Global Business and Organizational Excellence, 42(3), 58–73. https://doi.org/10.1002/joe.22195
Determination of the path of entrepreneurship development as one of the topics including cultural, educational, research and extension activities, creation of new products and services, creating wealth and prosperity for society and achieving economic growth , development and increasing social capital, from different dimensions of the case. The attention of developing countries. In other View :Tourism, sports, public health and medical industries-sports, as well as various dimensions, along with entrepreneurship, can create a new industry that is effective in promoting and developing the culture of tourism, otherwise providing a lot of value for the country. In addition to all of the above, however, what will complement this fledgling industry is the media and cyberspace, which have turned threats into opportunities, given the Covid 91 pandemic in the worldKeywords: Entrepreneurship, Opportunity, Sport, Turism,Health Turn threats into opportunities And can be a new gateway in the field of tourism and health, using this extremely powerful tool, entrepreneurship can be developed. This research has a special look at the topics of entrepreneurship, tourism, health and sports and includes a developmental and applied research. The main purpose of this study is to identify business opportunities in the health and sports tourism industry in Iran. The interview was structured and based on the findings of the qualitative discussion, the method of Codini coding in three sections: open coding, axial coding and selective coding of the results Significant results were obtained .
Mandrinos, S., & Lim, W. M. (2023). De‐internationalization: An organizational institutionalism perspective. Global Business and Organizational Excellence, 42(3), 58–73. https://doi.org/10.1002/joe.22195
Keywords
Entrepreneurship, tourism, Sports, health, opportunities