تأثیر تمرینات ریتمیک بر تبحر حرکتی، رشد اجتماعی و عزت نفس کودکان ایرانی و ترکیه ای: مقایسه بین فرهنگی

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10047
کد مقاله : 1412-THS
نویسندگان
1دانشجوی دکترا رشته رفتار حرکتی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
2دانشگاه الزهراء، انجمن رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی
3دانشیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی تهران
4گروه رفتار حرکتی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی تهران
5استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران
چکیده
مقدمه:متخصصان رشد کودک بر این باور هستند که بازی جزء اصلی زندگی کودکان می باشد. کودکان بیشترین توان و انر‌ژی خود را در حال بازی نشان می دهند. بازی راهی است که ضمن ایجاد شادی و نشاط در کودکان موجب توسعه رشد حرکتی در آنها نیز می شود. بازیهای ریتمیک یکی از روش های تمرینی مورد علاقه کودکان و نوجوانان است. از آنجا که انجام این حرکات اغلب با موسیقی همراه است و بصورت دسته جمعی انجام می گردد، افراد انگیزه بیشتری برای شرکت در آنها دارند و کودکان و نوجوانان نیز به همین دلیل رغبت زیادی به انجام این نوع حرکات بدنی نشان می دهند. هدف: هدف تحقیق حاضر مطالعه بین فرهنگی برای بررسی اثر ۱۶ جلسه تمرینات ریتمیک بر تبحر حرکتی، رشد اجتماعی و عزت نفس کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی ایران و ترکیه بود. روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کودکان ۸ تا ۱۰ ساله ای بود که دارای اختلال هماهنگی رشدی بوده و طی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مدارس شهر تهران (منطقه ۵) و در شهر استانبول بخش اروپایی مشغول به تحصیل بودند. از میان جامعه آماری مذکور تعداد ۴۰ نفر انتخاب شدند و به روش تصادفی در چهار گروه ۱۰ نفره (دو گروه در شهر تهران و دو گروه در شهر استانبول) به تمرینات ریتمیک پرداختند. تجزیه ‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه۲۳ و توسط آزمون تحلیل واریانس سه راهه انجام شد. نتایج: نتایج این تحقیق نشان داد که تمرینات ریتمیک بر تبحرحرکتی، رشد اجتماعی و عزت نفس معنادار بوده است، بنابراین نتیجه میگیریم که تمرینات ریتمیک به عنوان یک روش تمرینی مؤثر، پویا و با جذابیت لازم برای ایجاد انگیزه و رغبت در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بوده و توانسته است تأثیرات مثبت بیشتری بر بهبود مهارت‌های اجتماعی، عزت نفس و تبحر حرکتی کودکان اختلال هماهنگی رشدی داشته باشد. همچنین بر اساس یافته های این تحقیق مشخص شد که تفاوت فرهنگی و نوع موسیقی عاملی تاثیرگذار بر عوامل مورد بررسی در این تحقیق نبود.
کلیدواژه ها
 
Title
The effect of rhythmic exercises on motor skills, social development and self-esteem of Iranian and Turkish children: a cross-cultural comparison
Authors
Arezou Sadat Johari, Masoumeh Shojaei, Ali Kashi, Saleh Rafiei, Keyvan Molanorouzi
Abstract
Introduction: Child development experts believe that play is the main part of children's lives. Children show their greatest power and energy while playing. The game is a way that, while creating joy and happiness in children, it also develops motor development in them. Rhythmic games are one of the favorite training methods of children and teenagers. Since performing these movements is often accompanied by music and is done in groups, people are more motivated to participate in them, and children and teenagers show a great desire to perform these types of physical movements for this reason. Purpose: The purpose of this research was a cross-cultural study to investigate the effect of 16 sessions of rhythmic exercises on motor skills, social development and self-esteem of children with developmental coordination disorder in Iran and Turkey. Methodology: The statistical population of this research included 8-10-year-old children who had developmental coordination disorder and were studying in the schools of Tehran (Region 5) and the European part of Istanbul during the year 1400-1401. 40 people were selected from among the mentioned statistical population and participated in rhythmic exercises randomly in four groups of 10 people (two groups in Tehran and two groups in Istanbul). Data analysis was done using SPSS version 23 software and three-way ANOVA. Results: The results of this research showed that rhythmic exercises were significant on motor skills, social development and self-esteem, so we conclude that rhythmic exercises as an effective, dynamic and attractive training method to create motivation and desire in children with coordination disorder. It is developmental and has been able to have more positive effects on improving social skills, self-esteem and motor skills of children with developmental coordination disorder. Also, based on the findings of this research, it was found that the cultural difference and the type of music was not an influencing factor on the factors investigated in this research.
Keywords
Developmental Coordination Disorder, rhythmic movements, motor skills, Working memory, social development, Self-esteem