الگوی توسعه استراتژیک مراکز تندرستی و سلامتی (مورد مطالعه پالادیوم اصفهان)

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10040
کد مقاله : 1403-THS
نویسندگان
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
2استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان
چکیده
مقدمه: همان‌طور که صنعت ورزش سلامت‌محور و تناسب اندام رقابتی‌تر می‌شود، با افزایش عرضه و تنوع خدمات تناسب اندام، کارایی سازمانی بیشتری برای ارضای انتظارات مشتریان، تدوین استراتژی‌هایی که وفاداری مصرف‌کنندگان را ایجاد می-کند، مورد نیاز است؛ بنابراین هدف این پژوهش طراحی الگوی توسعه استراتژیک مراکز تندرستی و سلامتی (مورد مطالعه پالادیوم اصفهان) بود.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی، مدیران و صاحب‌نظران مرکز تندرستی پالادیوم اصفهان و ورزشکاران و مربیان این مجموعه ورزشی بودند که نمونه آماری به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحب‌نظران (11 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (87/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها و بررسی برازش مدل از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار PLS3-SPSS24 استفاده ‌شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بعد ظرفیت‌های توسعه استراتژیک مراکز تندرستی دارای اثر معنی‌داری بر پویش محیطی (81/0)، توانمندی منابع انسانی (58/0) و توسعه استراتژیک مراکز تندرستی (47/0) بود. همچنین بعد پویش محیطی (16/0) و توانمندسازی منابع انسانی (34/0) بر توسعه استراتژیک مراکز تندرستی اثر معنی‌داری دارد. همچنین 13 درصد از اثر کلی متغیر ظرفیت‌های توسعه استراتژیک مراکز تندرستی بر روی توسعه استراتژیک مراکز تندرستی به‌طور غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی پویش محیطی و 20 درصد از اثر کلی متغیر ظرفیت‌های توسعه استراتژیک مراکز تندرستی بر روی توسعه استراتژیک مراکز تندرستی به‌طور غیرمستقیم از طریق متغیر توانمندسازی منابع انسانی تبیین می‌شود.
نتیجه‌گیری: به‌صورت کلی بر اساس مدل می‌توان گفت مراکز تندرستی در بستر ظرفیت‌ها، استفاده از منابع انسانی و پویش محیطی می‌تواند در جهت توسعه بازاریابی استراتژیک باشگاه ورزشی گام بردارند.
کلیدواژه ها
 
Title
The Strategic Development Model of Health and Wellness Centers (Study Case of Isfahan Palladium)
Authors
Azadeh Adlparvar, Mehrali Hemmatinezhad
Abstract
Purpose: As the fitness and health-oriented sports industry becomes more competitive, with the increase in the supply and variety of fitness services, more organizational efficiency is required to satisfy the expectations of customers, to formulate strategies that create consumer loyalty; Therefore, the purpose of this research was to design a strategic development model for health and wellness centers (Palladium Isfahan study).
Methodology: The present study was applied in terms of its purpose. Moreover, it was descriptive-correlational in terms of its nature. The statistical population of the study involved all of the professors of sports management and marketing, and the managers, experts, athletes, and coaches of Palladium Health Center in Isfahan. The sample of the study was selected using convenience sampling. A researcher-made questionnaire was used to collect the data. The face validity of the questionnaire was confirmed by the experts (11 people). Moreover, the reliability of this questionnaire was examined using Cronbach’s alpha test (0.87) and composite reliability. The structural equation modeling was used on PLS3-SPSS24 software to analyze the data and to check the fit of the model.
Results: The results showed that the dimension of the strategic development capacities of health centers had a significant effect on environmental scanning (0.81), human resources empowerment (0.58), and strategic development of health centers (0.47). Moreover, the dimension of environmental scanning (0.16) and human resources empowerment (0.34) had a significant effect on the strategic development of health centers. Furthermore, 13 percent of the overall effect of the variable of the strategic development capacities of health centers on the strategic development of health centers was indirectly explained through the mediator variable of environmental scanning. Finally, 20 percent of the overall effect of the variable of the strategic development capacities of health centers on the strategic development of health centers was indirectly explained through the variable of human resources empowerment.
Conclusion: In general, based on the model, it can be stated that health centers can take steps to develop their strategic marketing with the help of their capacities, human resources, and environmental scanning.
Keywords
Keywords: Environmental Scanning, Health Centers, Sports marketing, Business