اثر بخشی آموزش مبتنی بر بازی بر خلاقیت و بهبود مهارت‌های پایه بسکتبال در دانش آموزان دختر دوره متوسطه

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10038
کد مقاله : 1401-THS
نویسندگان
1دانشگاه ارومیه دانشکده علوم ورزشی
2دانشگاه ارومیه
چکیده
هدف مطالعه حاضر، مقایسه آموزش سنتی و آموزش مبتنی بر بازی بر خلاقیت، عملکرد و یادگیری مهارت‌های پایه بسکتبال دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه بود. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون- یادداری بود. به روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس، 30 دانش‌آموز دختر 13 تا 16 سال شهرستان پیرانشهر انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفره آموزش سنتی و تمرین بازی تقسیم شدند. نمونه‌ها سابقه آموزش بسکتبال را نداشتند. برای اندازه‌گیری خلاقیت، شوت بسکتبال و دریبل بسکتبال به ترتیب از از پرسشنامه خلاقیت ورزشی، آزمون شوت بسکتبال ایفرد و آزمون دریبل کنترل بسکتبال ایفرد استفاده شد. اندازه‌گیری‌ها در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و یادداری انجام شد. گروه آموزش سنتی و گروه آموزش مبتنی بر بازی پروتکل‌های تمرینی ویژه خود را به مدت 14 جلسه 45 دقیقه‌ای انجام دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون t زوجی و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج درون گروهی نشان داد که در گروه‌ تمرین بازی، خلاقیت، مهارت‌های شوت و دریبل کنترلی از پیش‌آزمون تا پس آزمون بهبود یافته است (05/0≥P). در گروه سنتی مهارت‌های شوت و دریبل کنترلی از پیش آزمون تا پس آزمون بهبود یافت (05/0≥P) اما تغییرات معنی‌داری در خلاقیت دانش آموزان ایجاد نشد (05/0≤P). همچنین نتایج بین گروهی نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین گروه سنتی و تمرین بازی در مهارت شوت و دریبل دریبل کنترلی و خلاقیت وجود داشت و این اختلافات به نفع گروه تمرین بازی بود. با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از رویکرد تمرین بازی می‌تواند مهارت‌های حرکتی و خلاقیت را به طور همزمان بهبود ببخشد و رویکرد تمرین بازی روش مناسبی برای ارتقا عملکرد و بهبودآان می‌باشد و به بازیکنان این فرصت را می‌دهد تا قابلیت انتقال به شرایط بازی واقعی را داشته باشند.
کلیدواژه ها
 
Title
The effectiveness of game-based training on creativity and improvement of basic basketball skills in high school female students
Authors
sahar Beik, hasan mirali, jalal dehghanizade
Abstract
The aim of the present study was to compare traditional education and game-based education on creativity, performance and learning of basic basketball skills of high school female students. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test-memorization design. 30 female students aged 13 to 16 years of Piranshahr city were selected using the available targeted sampling method and were randomly divided into two groups of 15 people, traditional education and game practice. The samples did not have a history of basketball training. To measure creativity, basketball shooting and basketball dribbling, sports creativity questionnaire, Ifred basketball shot test and Ifred basketball control dribble test were used, respectively. Measurements were done in three stages: pre-test, post-test and reminder. The traditional training group and the game-based training group performed their special training protocols for 14 sessions of 45 minutes. Paired t test and analysis of covariance test were used to analyze the data. The results within the group showed that in the game practice group, creativity, shooting skills and dribbling control improved from pre-test to post-test (P≥0.05). In the traditional group, shooting and control dribble skills improved from pre-test to post-test (P≥0.05), but there were no significant changes in students' creativity (P≤0.05). Also, the inter-group results showed that there was a significant difference between the traditional group and the game practice group in shooting and dribbling skills, control and creativity, and these differences were in favor of the game practice group. According to the findings, it can be concluded that using the game training approach can improve movement skills and creativity at the same time, and the game training approach is a good way to improve performance and give players the opportunity to transfer to real game conditions.
Keywords
game practice, Performance, learning, Creativity, basketball