شناسایی عوامل موثر بر عملکرد تجاری باشگاه های ورزشی شهر رشت

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10035
کد مقاله : 1398-THS
نویسندگان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان گیلان رشت
چکیده
مقدمه: به واسطه تغییرات سریع فناوری (هلم و همکاران ، 2019)، امروزه باشگاههای ورزشی با چالشهای جدیدی برای مدیریت و تجاری سازی رو به رو هستند. این تغییرات می تواند منجر به تقاضای متفاوت مشتریان باشگاههای ورزشی جهت افزایش کیفیت شود. همچنین، این تغییرات باعث کوتاه‌تر شدن چرخه‌های نوآوری می‌شود (کاسیمن و والنتینی ، 2016)؛ بنابراین باشگاههای ورزشی ملزم به استفاده از یک رویکرد نوآورانه برای تجاری سازی خود می باشند؛ بنابراین هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر عملکرد تجاری باشگاههای ورزشی شهر رشت بود.
روش‌شناسی: در این تحقیق با توجه به هدف پژوهش از روش فراتحلیل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مقالات داخلی و خارجی چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی و ISI بود که در طول 6 سال گذشته (1402- 1398) در زمینه عملکرد تجاری باشگاههای ورزشی به چاپ رسیده بود. جستجوی سیستماتیک اولیه در سایت‌های Sid،Science Direct،Pubmed،Google scholar و Magiran تا می 2023 با سربندهای موضوعی (نوآوری، تجاری سازی، خصوصی سازی، کارآفرینی، مسائل مالی و اقتصاد ورزشی). جستجوی سیستماتیک دوم شامل وب سایت‌های هدفمند باشگاههای ورزشی بود. ابزار استفاده شده در پژوهش حاضر، چک لیست تحلیل محتوا (از لحاظ روش شناختی) است.
یافته: نتایج نشان داد که عواملی همچون نوآوری، کارآفرینی فناورانه و قابلیت ادغام دانش در عملکرد تجاری باشگاههای ورزشی می‌تواند موثر باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های تحقیق می‌توان گفت که باشگاههای ورزشی در جهت بهبود عملکرد تجاری خود ملزم به استفاده از یک رویکرد نوآورانه می‌باشند. اما متاسفانه در کشور ایران، باشگاههای ورزشی به واسطه استفاده از منابع دولتی، از رویکردهای نوآورانه جهت توسعه کارآفرینی باشگاه و رسیدن به تجاری سازی استفاده نمی‌کنند. این موانع و ضعف‌های موجود در بدنه باشگاههای ورزشی، لزوم تغییر در ساختار و برنامه‌های راهبردی باشگاههای ورزشی، در جهت استفاده از قابلیت‌های کارآفرینی فناورانه و ادغام دانش در باشگاه و حرکت به سوی تجاری سازی را برجسته می‌نماید.
کلیدواژه ها
 
Title
Identifying Factors Affecting the Commercial Performance of Sports Clubs in Rasht
Authors
Mohaddeseh Khorshidi Havigh
Abstract
Introduction: Due to the rapid changes in technology (Helm et al., 2019), today sports clubs are facing new challenges for management and commercialization. These changes can lead to different demands from customers of sports clubs to increase quality. Also, these changes cause shorter innovation cycles (Cassiman and Valentini, 2016); therefore, sports clubs are required to use an innovative approach for their commercialization; therefore, the purpose of this research was to identify the effective factors on the commercial performance of sports clubs in Rasht city.
Methodology: In this research, according to the purpose of the research, the meta-analysis method has been used. The statistical population of this research included domestic and foreign articles published in scientific research journals and ISI, which were published during the last 6 years (1398-1402) in the field of commercial performance of sports clubs. Initial systematic search in Sid, Science Direct, Pubmed, Google scholar and Magiran sites until May 2023 with subject headings (innovation, commercialization, privatization, entrepreneurship, financial issues and sports economics). The second systematic search included targeted websites of sports clubs. The tool used in this research is the content analysis checklist (methodologically).
Findings: The results showed that factors such as innovation, technological entrepreneurship and the ability to integrate knowledge can be effective in the commercial performance of sports clubs.
Conclusion: According to the findings of the research, it can be said that sports clubs are required to use an innovative approach in order to improve their business performance. Unfortunately, in Iran, sports clubs do not use innovative approaches to develop club entrepreneurship and reach commercialization due to the use of government resources. These obstacles and weaknesses in the body of sports clubs highlight the need to change the structure and strategic plans of sports clubs in order to use technological entrepreneurship capabilities and integrate knowledge in the club and move towards commercialization.
Keywords
Sports club, Commercialization, Entrepreneurship, Innovation, Sports economy