توسعه دوچرخهسواری ایران: راهبردها، محورها و پیامدها
پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10025
کد مقاله : 1386-THS
نویسندگان
1گروه مدیرت ورزش دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران ایران
2دانشیار مدیریت ورزش دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر عوامل مختلف بر توسعه دوچرخهسواری ایران بود.
روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نظر هدف پژوهش از دسته تحقیقات کاربردی است و با توجه به سنجش رابطه بین متغیرها از نوع همبستگی و به روش معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل صاحبنظران علمی و اجرایی مرتبط با موضوع پژوهش بود. برای تعیین حجم نمونه بر اساس تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی در نرمافزار PLS به میزان 10 تا 20 برابر ابعاد ترسیم شده در مدل مفهومی برآورد شد. در نهایت از طریق نمونهگیری در دسترس و هدفمند، تعداد 96 پرسشنامه بهطور کامل تکمیل شده بود که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات اولیه جهت آزمون فرضیهها از پرسشنامهای که برگرفته از مصاحبه نیمه-ساختاریافته بود، استفاده شد. روایی محتوایی یا صوری توسط 7 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و 4 نفر از کارشناسان خبره در زمینه دوچرخهسواری تایید شد. همچنین پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (70/0) تایید شد. از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد (نرمافزار 27 SPSS). در نهایت جهت مدلیابی و سنجش روابط چندگانه متغیرهای پژوهش از نرمافزار Smart PLS نسخه 3 استفاده شد. کلیه فرضیهها در سطح 05/0≥p آزمون شدهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که متغیر راهبردها (93/18) بهطور مستقیم اثر مثبت و معنیداری بر محورهای توسعه ورزش دوچرخهسواری دارد. همچنین بعد محورها بر توسعه ورزش دوچرخهسواری (43/7) بهطور مستقیم اثر مثبت و معناداری دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، براساس مدل ارائه شده میتوان گفت که مدل پژوهش از اعتبار آماری و مفهومی مناسبی برای تحلیل راهبردی توسعه دوچرخهسواری برخوردار است. براساس محتوای مدل، توسعه دوچرخهسواری از یک الگوی سیستمی پیروی میکند و عوامل کلیدی و راهبردی آن تشکیل حلقههای علی معلولی به صورت راهبردها و محورها در مدل می-دهند که مدیران باید در برنامهریزی، اجرا و ارزیابی آن را مبنا قرار دهند.
روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نظر هدف پژوهش از دسته تحقیقات کاربردی است و با توجه به سنجش رابطه بین متغیرها از نوع همبستگی و به روش معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل صاحبنظران علمی و اجرایی مرتبط با موضوع پژوهش بود. برای تعیین حجم نمونه بر اساس تعداد قابل کفایت جهت مدلسازی در نرمافزار PLS به میزان 10 تا 20 برابر ابعاد ترسیم شده در مدل مفهومی برآورد شد. در نهایت از طریق نمونهگیری در دسترس و هدفمند، تعداد 96 پرسشنامه بهطور کامل تکمیل شده بود که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات اولیه جهت آزمون فرضیهها از پرسشنامهای که برگرفته از مصاحبه نیمه-ساختاریافته بود، استفاده شد. روایی محتوایی یا صوری توسط 7 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و 4 نفر از کارشناسان خبره در زمینه دوچرخهسواری تایید شد. همچنین پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (70/0) تایید شد. از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد (نرمافزار 27 SPSS). در نهایت جهت مدلیابی و سنجش روابط چندگانه متغیرهای پژوهش از نرمافزار Smart PLS نسخه 3 استفاده شد. کلیه فرضیهها در سطح 05/0≥p آزمون شدهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد که متغیر راهبردها (93/18) بهطور مستقیم اثر مثبت و معنیداری بر محورهای توسعه ورزش دوچرخهسواری دارد. همچنین بعد محورها بر توسعه ورزش دوچرخهسواری (43/7) بهطور مستقیم اثر مثبت و معناداری دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، براساس مدل ارائه شده میتوان گفت که مدل پژوهش از اعتبار آماری و مفهومی مناسبی برای تحلیل راهبردی توسعه دوچرخهسواری برخوردار است. براساس محتوای مدل، توسعه دوچرخهسواری از یک الگوی سیستمی پیروی میکند و عوامل کلیدی و راهبردی آن تشکیل حلقههای علی معلولی به صورت راهبردها و محورها در مدل می-دهند که مدیران باید در برنامهریزی، اجرا و ارزیابی آن را مبنا قرار دهند.
کلیدواژه ها
Title
Development of Iranian Cycling: Strategies, Axes and Consequences
Authors
Ahmad Nasrabadi, Shahram Shafiee
Abstract
Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of various factors on the development of cycling in Iran.
Methodology: The research method is descriptive and in terms of the purpose of the research, it is applied research, and according to the measurement of the relationship between variables, it is of the correlation type and structural equation method. The statistical population included scientific and executive experts related to the subject of the research. To determine the sample size based on the sufficient number for modeling in PLS software, it was estimated to be 10 to 20 times the dimensions drawn in the conceptual model. Finally, through available and targeted sampling, 96 questionnaires were completely completed and analyzed. A questionnaire derived from a semi-structured interview was used to collect primary data to test the hypotheses. Content or face validity was confirmed by 7 sports management professors and 4 cycling experts. Also, the reliability of the tool was confirmed using Cronbach's alpha coefficient (0.70). Descriptive and inferential statistics tests were used for data analysis (SPSS 27 software). Finally, Smart PLS version 3 software was used to model and measure the multiple relationships of research variables. All hypotheses have been tested at p≥0.05 level.
Findings: The results showed that the variable of strategies (18/93) directly has a positive and significant effect on the axes of development of cycling sport. Also, the dimension of axes has a positive and significant effect on the development of cycling sport (7/43).
Conclusion: According to the obtained results, based on the presented model, it can be said that the research model has a suitable statistical and conceptual validity for the strategic analysis of the development of cycling. Based on the content of the model, the development of cycling follows a systemic pattern, and its key and strategic factors form causal loops in the form of strategies and axes in the model, which managers should base on in planning, implementation and evaluation.
Methodology: The research method is descriptive and in terms of the purpose of the research, it is applied research, and according to the measurement of the relationship between variables, it is of the correlation type and structural equation method. The statistical population included scientific and executive experts related to the subject of the research. To determine the sample size based on the sufficient number for modeling in PLS software, it was estimated to be 10 to 20 times the dimensions drawn in the conceptual model. Finally, through available and targeted sampling, 96 questionnaires were completely completed and analyzed. A questionnaire derived from a semi-structured interview was used to collect primary data to test the hypotheses. Content or face validity was confirmed by 7 sports management professors and 4 cycling experts. Also, the reliability of the tool was confirmed using Cronbach's alpha coefficient (0.70). Descriptive and inferential statistics tests were used for data analysis (SPSS 27 software). Finally, Smart PLS version 3 software was used to model and measure the multiple relationships of research variables. All hypotheses have been tested at p≥0.05 level.
Findings: The results showed that the variable of strategies (18/93) directly has a positive and significant effect on the axes of development of cycling sport. Also, the dimension of axes has a positive and significant effect on the development of cycling sport (7/43).
Conclusion: According to the obtained results, based on the presented model, it can be said that the research model has a suitable statistical and conceptual validity for the strategic analysis of the development of cycling. Based on the content of the model, the development of cycling follows a systemic pattern, and its key and strategic factors form causal loops in the form of strategies and axes in the model, which managers should base on in planning, implementation and evaluation.
Keywords
Promotion of cycling, Cycling discipline, Development model, Convergence of development