تاثیر تمرینات واقعیت های مجازی بر مهارت‌ هماهنگی دستی در افراد مبتلا اختلال هماهنگی رشدی در مدارس

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10023
کد مقاله : 1384-THS
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی گرایش حرکات اصلاحی دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2لیسانس تربیت بدنی
چکیده
مقدمه: تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که کودکان کم توان ذهنی در بسیاری از مهارت‌های حرکتی بنیادی مشکلاتی نیز دارند. مهارت‌های حرکتی بنیادی عموماً به سه دسته مهارت‌های حرکتی جابجایی، دستکاری، و استواری تقسیم می‌شوند. تمرینات متعددی می توانند این مهارتها را بهبود دهند. یکی از این تمرینات واقعیتهای مجازی است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.
هدف: هدف از پژوهش حاضر تاثیر تمرینات واقعیتهای مجازی بر مهارت‌ هماهنگی دستی در افراد مبتلا اختلال هماهنگی رشدی در مدارس بود.
روش شناسی: روش تحقیق دراین پژوهش نیمه تجربی است.پژوهش حاضربا دو گروه تجربی باطرح پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفته هست. نمونه شامل بر 24 نفر که شرایط لازم برای شرکت در پژوهش را داشتند. این تعداد بطور تصادفی در دو گروه، 12 نفر قرار گرفتند. فرم رضایت نامه افراد منظورگردید. درآغاز طرح پژوهش افراد در پیش آزمون پردو شرکت نمودند و اطلاعات مربوطه به عنوان نمرات پیش آزمون ثبت شد. .پس ازجمع آوری اطلاعات مداخله های تمرینی آغازگردید.
نتایج: از آمار توصیفی برای توصیف، طبقه‌بندی و تنظیم نمرات خام استفاده شد و در بخش آمار استنباطی برای اطمینان از طبیعی بودن توزیع دادهها از آزمون شاپیرو-ویلک، برای تعیین تجانس واریانس ها از آزمون لوین استفاده شد. همچنین برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون تی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانکوا) استفاده شد. کلیه ‏تحلیلها با استفاده از نرم افزار ‏SPSS‏ نسخه 20 ، در سطح معناداری 05/0‏p<‎‏ انجام گردید.‏
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تاثیر تمرینات واقعیتهای مجازی بر مهارت‌ هماهنگی دستی در افراد دارای اختلال هماهنگی رشدی تاثیر مثبت دارد.
کلیدواژه ها
 
Title
The effect of virtual reality exercises on hand coordination skills in people with developmental coordination disorder in schools
Authors
Fatemeh Jokar, Mina Mahmoudi
Abstract
Introduction: Numerous researches have shown that mentally retarded children have problems in many basic motor skills. Fundamental movement skills are generally divided into three categories of movement skills, manipulation, and stability. Several exercises can improve these skills. One of these exercises is virtual reality, which we will discuss in this article.
Purpose: The purpose of this study was the effect of virtual reality exercises on manual coordination skills in people with developmental coordination disorder in schools. Methodology:
method in this study is semi-experimental. The present study was conducted with two experimental groups with a pre-test and post-test design. The sample consisted of 24 people who had the necessary conditions to participate in the research. This number was randomly divided into two groups, 12 people. The consent form of the selected persons. At the beginning of the research project, people participated in Purdue's pre-test and the relevant information was recorded as pre-test scores. After collecting information, start training interventions.
Results: Descriptive statistics were used to describe, classify and adjust the raw scores, and in the inferential statistics section, the Shapiro-Wilk test was used to ensure the normality of the data distribution, and Levine's test was used to determine the homogeneity of variances. Also, t-test and multivariate analysis of variance (MANCOVA) were used to test the hypotheses. All analyzes were performed using SPSS version 20 software at a significance level of p<0.05.
Conclusion: The results showed that virtual reality exercises have a positive effect on hand coordination skills in people with developmental coordination disorder.
Keywords
Parkinson', s, virtual reality, coordination