تصویر فرهنگی برندهای ورزشی ایرانی

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10022
کد مقاله : 1383-THS
نویسندگان
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
یکی از رویکردهای مدیریت برند ، رویکرد فرهنگی است. در این رویکرد برند به عنوان بخشی از پیکره فرهنگی در نظر گرفته میشود. تئوری برندسازی فرهنگی به مطالعه درباره اینکه چگونه نامهای تجاری به شخصیتهای مشهور تبدیل میشوند ، میپردازد. مدیران برند میتوانند خود را در مدل برندسازی فرهنگی درگیر کنند و مسیری که برند را به وضعیت شخصیت مشهور میبرد، قرار دهند. مدیران برند، باید از مباحث فرهنگی موجود در جامعه درک بالایی داشته باشند. ورزشکاران افراد مشهوری هستند که مصرف کنندگان ویژگیهای آنها را ادراک نموده و تصویر ویژه ای از آنها در ذهن خود میسازند. ادراک توصیفی مصرف کننده از ویژگیهای فرهنگی ورزشکاران، تصویر فرهنگی برند ورزشکار است. هدف از پژوهش حاضر تعیین عوامل تصویر فرهنگی برند ورزشکار بود.روش تحقیق به شیوه میدانی و کیفی انجام شد. از نظریه داده بنیاد برای تحلیل داده ها استفاده شد. مشارکت کنندگان در تحقیق 35 نفر بودند. مصاحبه به روش نیمه ساختاریافته و عمیق انجام شد. تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها نشان داد که تصویر فرهنگی شامل دو زیر بعد مذهب و آداب و رسوم است. حفظ اعتقادات، شرکت در برنامه های مذهبی، حفظ فرهنگ اسلامی و حجاب اسلامی عوامل آشکار مذهب را نشان میدهد. پایبندی به فرهنگ جامعه، حقظ فرهنگ قومی، حفظ آداب و رسوم باشگاه، احترام به آداب و رسوم شهر و کشور و ایجادفرهنگ مثبت در جامعه از عوامل آشکار آداب و رسوم تصویر فرهنگی برند ورزشکار است.
نتایج تحقیق نشان از آن دارد که ادراک مصرف کننده فقط به عوامل ورزشی ورزشکاران ارتباط ندارد؛ بلکه فرهنگ برند هم در تصویر برند تاثیر دارد. لذا مدیران برای برند سازی ورزشکاران باید علاوه بر عوامل ورزشی به عوامل فرهنگی هم در ساخت برند اهمیت بدهند.
کلیدواژه ها
 
Title
Cultural Image of Iranian Sport Brands
Authors
forough naghavi, Farshad Tojari, Ali Zarei
Abstract
One of the brand management approaches is the cultural approach. In this approach, the brand is considered as a part of the cultural body. The theory of cultural branding deals with the study of how brand names become celebrities. Brand managers can involve themselves in the cultural branding model and set a path that takes the brand to celebrity status. Brand managers must have a high understanding of the cultural issues in the society. Athletes are famous people whose characteristics consumers perceive and create a special image of them in their minds.
The consumer's descriptive perception of the cultural characteristics of athletes is the cultural image of the athlete's brand. The purpose of the current research was to determine the factors of the cultural image of the athlete brand. The research method was carried out in a field and qualitative way. Grounded Theory Method (GTM) was used to analyze the data. There were 35 participants in the research. The interview was conducted in a semi-structured and in-depth manner. The analysis of the data from the interviews showed that the cultural image includes two sub-dimensions of religion and customs. Maintaining beliefs, participating in religious programs, maintaining Islamic culture and Islamic hijab show the obvious factors of religion. Adhering to the society's culture, respecting the ethnic culture, maintaining the customs of the club, respecting the customs of the city and the country, and creating a positive culture in the society are among the obvious factors of the cultural image of the athlete brand.
The research results show that consumer perception is not only related to sports factors of athletes; But brand culture also has an effect on brand image. Therefore, in order to brand athletes, managers should pay attention to cultural factors in brand building in addition to sports factors.
Keywords
Iran, Brand, Brand image, Culture