تاثیر یک دوره برنامه تمرینی منتخب حافظه‌کاری و یکپارچگی‌بینایی‌حرکتی بر مهارت دست‌خط کودکان 7 تا 9 ساله دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10019
کد مقاله : 1379-THS
نویسندگان
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
با توجه به ضعف اثبات شده‌ی حافظه ‌کاری و یکپارچگی‌ بینایی ‌حرکتی و تاثیر آن‌ها بر دست‌ خط در کودکان مبتلا به ADHD در مطالعات گذشته، هدف از این مطالعه بررسی تاثیر یک دوره تمرینات حرکتی و شناختی بر مهارت دست‌ خط کودکان مبتلا به ADHD بود. این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی بود که در آن 48 دانش‌آموز پسر 7 تا 9 ساله مبتلا به نقص توجه/بیش‌فعالی شرکت داشتند که به صورت تصادفی در 4 گروه 12 نفره شامل: گروه حرکتی که تمرین‌های توپی محقق ساخته، که بر اساس مطالعه‌های قبلی جمع‌بندی و مورد تایید اساتید گروه رفتارحرکتی بود را انجام دادند، گروه تمرین شناختی که با تمرین‌های نرم‌افزار کاگمد که توسط شرکت سینا بومی سازی شده بود تمرین کردند، گروه ترکیبی که شامل هر دو برنامه تمرینی بود و گروه گواه که فعالیت‌های روزمره را داشتند. مداخله شامل 16 جلسه تمرین 45 دقیقه‌ایی در طول 8 هفته برنامه‌ریزی شده بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده از تحلیل واریانس یک طرفه و با استفاده از نسخه 26 نرم‌افزار spss تحلیل شد. نتایج پژوهش بیانگر آن بود که بین میانگین نمرات پس‌آزمون مهارت دست‌ خط، حافظه کاری و یکپارچگی بینایی حرکتی کودکان دارای اختلال ADHD در گروه‌های آزمایشی و گواه به طور معناداری تفاوت وجود دارد(05/0≤P). با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان گفت برنامه تمرین شناختی (تمرینات نرم افزاری) باعث بهبود عملکرد حافظه کاری و برنامه تمرین حرکتی (تمرینات توپی) باعث بهبود عملکرد یکپارچگی بینایی حرکتی این کودکان شده و در نهایت این تمرینات دست ‌خط دانش‌ آموزان شرکت کننده در این مطالعه را بهبود بخشیده است. بنابراین با استفاده از این تمرینات می‌توان در امر آموزش و عملکرد تحصیلی به خصوص دست‎‌خط کودکان دانش‌آموز مبتلا به ADHD تحول ایجاد کرد.
کلیدواژه ها
 
Title
The Effect of Training Program Of Working Memory (WM) And Visual Motor Integration(VMI) And Working Memory Of 7-9 on Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
Authors
Amin Ramezanzadeh, Hamid Reza Taheri Torbati, Alireza Saberi kakhki
Abstract
Considering the proven weakness of working memory and visual-motor integration and their effect on handwriting in children with ADHD in past studies, the purpose of this study was to investigate the effect of a course of motor and cognitive exercises on the handwriting skills of children with ADHD. This research was a semi-experimental type in which 48 male students aged 7 to 9 with attention deficit/hyperactivity disorder were randomly divided into 4 groups of 12 including: the movement group that performed ball exercises based on previous studies and Approved by the professors, the behavioral group did it, the cognitive training group that practiced with cogmed software exercises localized by Sina Company, the combined group that included both training programs, and the control group that did daily activities. The intervention consisted of sixteen 45-minute training sessions planned during 8 weeks. To analyze the data collected by one-way analysis of variance and analyzed using SPSS software version 26. The results of the research indicated that there is a significant difference between the average post-test scores of handwriting skills, working memory and visual integration of children with ADHD in the experimental and control groups (P≤0.05). According to the results of this study, it can be said that the cognitive training program (software exercises) improved the working memory performance and the motor training program (ball exercises) improved the performance of visual motor integration of these children and finally these handwriting exercises of the students participating in It has improved the study. Therefore, by using these exercises, it is possible to make changes in education and academic performance, especially in the handwriting of students with ADHD
Keywords
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), Working Memory (WM), Visual Motor Integration(VMI)