بررسی رابطه ی بین سواد بدنی واقعی و سواد بدنی ادراک شده در دختران نوجوان 13 تا 15 سال

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10018
کد مقاله : 1378-THS
نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
مقدمه : هدف این پژوهش همبستگی بین سواد بدنی واقعی و سواد بدنی ادراک شده در دختران نوجوان 13 تا 15 ساله می باشد.
روش شناسی : پژوهش حاضر از نظر هدف ، کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی – همبستگی است . جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیه دختران نوجوان 13 تا 15 سال مدارس شهر تهران که دوره ی شروع قاعدگی بلوغ را پشت سر گذاشته و سابقه ی شکستگی و یا جراحی استخوانی نداشتند و در دوره ی اول متوسطه 1402-1403 تحصیل می کردند ، بودند که 93 نفر از مناطق مختلف شهر تهران به شکل نمونه گیری تصادفی خوشه ای ، به عنوان نمونه ی نهایی انتخاب شدند . جهت جمع آوری داده ها برای سواد بدنی واقعی از ابزار مختلفی استفاده می شود که در این پژوهش از ابزار play fun استفاده شد و برای سواد بدنی ادراک شده از پرشسنامه ی ppli استتفاده شد که روایی این پرشسنامه توسط سام در سال 2016 تایید شده و برای پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ 0.95 استفاده شده است .جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل همبستگی پیرسون و نرم افزار اس پی اس اس استفاده شده است .
یافته ها : یافته ها نشان داد که بین سواد بدنی واقعی و سواد بدنی ادراک شده در دختران نوجوان تفاوت معناداری وجود ندارد
(r=0.06 p=0.54 )اما ارتباط بین سازه ی اطمینان در سواد بدنی واقعی و سواد بدنی ادراک شده ، معنا دار بود ( r=0.25 p=0.02(
نتیجه گیری : با توجه به اینکه بین سواد بدنی واقعی و سواد بدنی ادراک شده رابطه ی معنی دار وجود ندارد بهتر است برای اندازه گیری سواد بدنی از ابزار واقعی آن استفاده شود .بنابراین ارتباط معنی دار ایجاد شده بین مولفه ی اطمینان در سواد بدنی واقعی و سواد بدنی ادراک شده احتمالا به دلیل شباهت بین دو مولفه در دو ابزار می باشد. پس معلمان ، مربیان ، والدین و خود کودک یا نوجوان می توانند از ابزار play برای سنجش سواد بدنی واقعی و ادراک شده استفاده کنند.
کلیدواژه ها
 
Title
Investigating the relationship between actual physical literacy and perceived physical literacy in adolescent girls aged 13 to 15 years.
Authors
roya shahbazi, maryam kavyani
Abstract
Introduction: The purpose of this research is the correlation between actual physical literacy and perceived physical literacy in adolescent girls aged 13 to 15 years.
Methodology: The current research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of nature. The statistical population of the present study was all adolescent girls aged 13 to 15 years old in schools in Tehran who had passed the onset of puberty and had no history of fracture or bone surgery and were studying in the first year of secondary school in 1402-1403, which 93 People from different areas of Tehran were selected as the final sample in the form of random cluster sampling.
In order to collect data for real physical literacy, different tools are used, in this research, the play fun tool was used, and for perceived physical literacy, the ppli questionnaire was used, the validity of this questionnaire was confirmed by Sam in 2016, and for Cronbach's alpha test of 0.95 was used for its reliability. Pearson correlation analysis and SPSS software were used for data analysis.Findings: The findings showed that there is no significant difference between actual physical literacy and perceived physical literacy in adolescent girls
(r=0.06, p=0.54) but the relationship between confidence in real physical literacy and perceived physical literacy was significant (r=0.25, p=0.02).
Conclusion: Considering that there is no significant relationship between real physical literacy and perceived physical literacy, it is better to use the real tool to measure physical literacy.Therefore, the significant relationship established between the confidence component in real physical literacy and perceived physical literacy is probably due to the similarity between the two components in the two tools. So teachers, coaches, parents and the child or teenager themselves can use the play tool to measure real and perceived physical literacy.
Keywords
real physical literacy, perceived physical literacy, Adolescent