تجزیه و تحلیل پوشش خبری رویدادهای ورزشی بانوان در خبرگزاری های ایرنا، ایسنا و فارس

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10017
کد مقاله : 1377-THS
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد/ کارشناسی ارشد+مدیریت بازاریابی و ارتباطات ورزشی+دانشکده فارابی+دانشگاه تهران+تهران
2دانشیار/ دکتر+مدیریت ورزشی+دانشکده فارابی+دانشگاه تهران+تهران
چکیده
هدف از پژوهش اخیر، تحلیل محتوای سه خبرگزاری مهم کشور ایرنا، ایسنا و فارس با تأکید بر موضوع ورزش بانوان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده و به صورت تحلیل محتوا انجام شد. داده ها به روش اسنادی و کتابخانه ای و با مراجعه به وب سایت رسمی خبرگزاری ها جمع آوری شدند. جامعه آماری پژوهش سه ماهه تابستان 1402 و کلیه اخبار منتشر شده در سرویس ورزشی بخش ورزش بانوان خبرگزاری های ذکر شده است. نمونه گیری از روش بررسی رویدادهای ورزشی مهم انتخاب و به جهت رویداد بین المملی بازیهای آسیایی فصل تابستان 1402 انتخاب و کلیه اخبار مندرج مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از برگه کدگذاری محققین ساخته استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و شاخص های آمار توصیفی و آزمون غیرپارامتریک کای اسکوئر تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده اختلاف معناداری را در توجه خبرگزاری به ورزش قهرمانی و همگانی نشان می دهد. همچنین بیشتر توجه خبرگزاری ها به رده سنی بزرگسالان و سطح ملی است. در بررسی محل رویداد نیز توجه خبرگزاری ها به رویدادهای کشوری و بین المللی است. بررسی نوع خبر نشان می دهد که تاکید خبرگزاری ها بیشتر به روایی و خبر است و در موضوع نیز به جنبه فنی رویدادها توجه ویژه ای شده است. خبرگزارهای به اخبار خارجی ویژه ورزش بانوان هیچ توجه ای نداشته اند. محققین پیشنهاد می کنند که ضمن توجه ویژه به ورز بانوان در خبرگزاری های رسمی کشور، استخدام خبرنگاران تخصصی، توجه به ورزش های پایه در رده های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان، رویدادهای شهری و استانی و همچنین پوشش اخبار ورزش همگانی، دانش آموزی، روستایی و عشایری و معلولان نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد. ایجاد انگیزه در خبرنگاران و رفع موانع عکاسی و فیلمبرداری از رویدادهای ورزشی بانوان نیز می تواند در گسترش پوشش خبری مرتبط با ورزش بانوان مؤثر باشد.
کلیدواژه ها
 
Title
Analysis of news coverage of women's sports events in IRNA, ISNA and Fars news agencies
Authors
yaghob salekinia, Ghodrat-o- Allah Bagheri Ragheb, hadi arabi, seyedmohsen hoseini
Abstract
The aim of the recent research was to analyze the content of the three important news agencies of the country, IRNA, ISNA and Fars, with an emphasis on women's sports. The research method is descriptive and was done in the form of content analysis. The data was collected by documentary and library method and by referring to the official website of the news agencies. The statistical population of the study is the summer quarter of 1402 and all the news published in the sports service of the women's sports section of the mentioned news agencies. Sampling was selected from the method of investigating important sports events and was selected for the international event of the Asian Games in the summer of 1402 and all the news items were analyzed. To collect information, the coding sheet made by the researchers was used. The data was analyzed using SPSS software and descriptive statistics and non-parametric chi-square test. The obtained results show a significant difference in the news agency's attention to championship and general sports. Also, most news agencies pay attention to the adult age group and the national level. In investigating the location of the event, news agencies pay attention to national and international events. Examining the type of news shows that the emphasis of the news agencies is more on authenticity and news, and special attention has been paid to the technical aspect of the events. Reporters have not paid any attention to foreign news especially for women's sports. The researchers suggest that in addition to paying special attention to women's sports in the country's official news agencies, hiring specialized reporters, paying attention to basic sports in the age groups of infants, teenagers and young people, urban and provincial events, as well as covering the news of public sports, students, Villagers, nomads and the disabled should also be given special attention. Motivating journalists and removing barriers to photographing and filming women's sports events can also be effective in expanding news coverage related to women's sports.
Keywords
news coverage, women', s sports, news agency, IRNA, ISNA, Fars