تحلیل مدل ارتباط علّی رفتار مصرف‌کننده با خرید لوازم ورزشی تقلبی بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10014
کد مقاله : 1374-THS
نویسندگان
آموزش و پرورش اهر/ دانشگاه آزاد اسلامی اهر
چکیده
کالاهای تقلبی ازنقطه‌نظر بروز خطرات برای مصرف‌کننده، پیامدهای گسترده‌ای دارند. کالای تقلبی در دو حالت مختلف خریداری می‌شوند. در حالت اول، مصرف‌کننده معتقد است که محصول خریداری‌شده واقعی است، اما درواقع، تقلبی است، اما در حالت دوم که در آن مصرف‌کننده محصول واقعی را می‌شناسد، اما باکمال میل حاضر به خرید محصول تقلبی است و این حالت دلایل مختلفی دارد ازجمله قیمت‌های پایین‌تر آن نسبت به محصول واقعی. هدف تحقیق حاضر آزمون مدل ارتباط علّی رفتار مصرف‌کننده با خرید لوازم ورزشی تقلبی بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری در این مطالعه مشتریان و مصرف‌کنندگان لوازم ورزشی بودند که تعداد آنان نامحدود می‌باشد و بنابراین با استفاده از فرمول کوکران تعداد 385 نفر از آنان به‌صورت تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب می شوند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد جیو (2015) شامل 27 گویه و 6 مولفه (قصد خرید، ریسک گریزی، مشارکت تجاری، نگرش، هنجار ذهنی، درک کنترل رفتاری، آگاهی نام تجاری) استفاده شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 87/0 بدست آمد. از آزمون نرمال بودن کولموگروف- اسمیرنف و از آزمون پیرسون و آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS و LISREL برای بررسی فرضیات استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد همه مؤلفه‌ها با قصد خرید رابطه معناداری دارند (05/0p<). همچنین در مدل ارائه‌شده تمامی ضرایب مسیر و بارهای عاملی در حالت استاندارد در سطح اطمینان 95% معنادار بودند. مقدار GFI گزارش‌شده برای نکویی برازش مدل مقدار 92/0 است. بنابراین با انجام بازاریابی و تبلیغات مفید بر علاقه افراد به ورزش و فعالیت‌های ورزشی گروهی افزود و دانش افراد را پیرامون تمام مسائل ورزشی بالا برد.
کلیدواژه ها
 
Title
model of causality correlation of Consumer behavior based on the theory of planned behavior buy counterfeit sporting goods
Authors
zahra soltani, Fatemeh Yazdankhah
Abstract
Counterfeit goods have wide consequences in terms of risks for the consumer. Counterfeit goods are purchased in two different ways. In the first case, the consumer believes that the purchased product is real, but in fact, it is fake, but in the second case, in which the consumer knows the real product, but is willing to buy the fake product, and this state has various reasons, including lower prices. It is compared to the actual product.The purpose of this research was to test the causal relationship model of consumer behavior with the purchase of counterfeit sports equipment based on the theory of planned behavior. The current research was applied in terms of purpose and descriptive-survey type. The statistical population in this study were customers and consumers of sports equipment, whose number is unlimited, and therefore, using Cochran's formula, 385 of them are randomly selected as a research sample. To collect information, Jio standard questionnaire (2015) including 27 items and 6 components (purchase intention, risk aversion, business participation, attitude, mental norm, understanding of behavioral control, brand awareness) was used and its reliability through Cronbach's alpha was 87/ 0 was obtained. Kolmogorov-Smirnov normality test, Pearson test and structural equation test were used to check the hypotheses using SPSS and LISREL software. The research results showed that all components have a significant relationship with purchase intention (p<0.05). Also, in the presented model, all path coefficients and factor loadings were significant at the 95% confidence level in the standard mode. The reported GFI value for goodness of fit model is 0.92. Therefore, by doing useful marketing and advertising, it increased people's interest in sports and group sports activities and increased people's knowledge about all sports issues.
Keywords
causal link consumer behavior, buying fake sporting goods, on the theory of planned behavior