اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر خودتعیینگری بر اضطراب رقابتی و اعتماد به نفس تکواندوکاران شهر اصفهان

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10012
کد مقاله : 1371-THS
نویسندگان
ندارم
چکیده
چکید مقاله
مقدمه: امروزه با وجود اینکه توجه زیادی به امر ورزش میشود، اما به دلیل توجه کمتر به روانشناسی ورزش، ورزشکاران ممکن
است شکستهای پیاپی را متحمل شوند. اضطراب و عدم اعتماد به نفس به عنوان عواملی مخل عملکرد ورزشکاران را تحتتأثیر
قرار میدهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر خودتعیینگری بر کاهش اضطراب رقابتی مردان تکواندوکار
شهر اصفهان بود.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع کاربردی و همچنین در زمره پژوهشهای میدانی از نوع پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه
کنترل و گمارش تصادفی بود. جامعهی آماری این پژوهش کلیه ورزشکاران تکواندوکار استان اصفهان در سال 99 که دچار
اضطراب رقابتی ورزشی بودند، تشکیل می دادند. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از
پرسشنامهی اضطراب رقابتی ورزشی 03 شرکتکننده انتخاب شدند و به طور تصادفی و مساوی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم
شدند. تمامی نمونه ها پرسشنامه اضطراب رقابتی ورزشی پیشآزمونی را پر کردند، سپس مداخلهی مبتنی بر خودتعیینگری در مدت
61 جلسهی 13 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. هر دو گروه مجدداً در پسآزمون نسبت به تکمیل پرسشنامهی اضطراب رقابتی
اقدام کردند.
نتایج: نتایج آزمون کوواریانس چندمتغیری نشان داد در گروه آزمایش اضطراب شناختی و اضطراب جسمانی مردان تکواندوکار
پس از مداخلهی مبتنی بر خودتعیینگری کاهش یافت)3/30<p )و اعتماد به نفس )3/30<p )نیز افزایش یافت.
نتیجه گیری: با توجه به مؤثر بودن برنامه آموزشی خودتعیینگری استفاده از مداخلهی مذکور به ورزشکاران حرفهای و مربیان جهت
کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس پیشنهاد میشود.
کلیدواژه ها
 
Title
Effectiveness of educational intervention based on the determination of competitive anxiety and self-confidence of taekwondo athletes in Isfahan city
Authors
Elham Mohammad rashno zadeh
Abstract
Effectiveness of educational intervention based on the determination of
competitive anxiety and self-confidence of taekwondo athletes in Isfahan
city
Objectives: Today, although much attention is paid to sports, but due to less attention to sports
psychology, athletes may suffer consecutive failures. Anxiety is a disruptive factor that affects
the performance of athletes. The aim of this study was the investigation of the selfdetermination intervention effectiveness based on reducing competitive anxiety of male
taekwondo practitioners in Isfahan.
Methods: This research is applied study and pre-test-post-test field researches with control
group and random assignment. Participants were selected by convenience sampling method
and 30 participants were selected using sports competition anxiety questionnaire and randomly
and equally divided into experimental and control groups. First, a pre-test was performed using
the Sports Competition Anxiety Questionnaire, then a self-determination package was
performed for the experimental group for 12 sessions of 60 minutes. Both groups completed
the Competitive Anxiety Questionnaire again after the test.
Results: The results of mixed ANOVA analysis of variance test showed that in the experimental
group, cognitive anxiety and physical anxiety of male taekwondo practitioners decreased
(p<0/05) after using the self-determination training package. Self- confidence also increased
(p<0/05).
Conclusion: Due to the effectiveness of self-determination training program on reducing
anxiety and increasing self-confidence, the use of this training program is recommended to
professional athletes and coaches. It is possible that the self-determination package increases
the level of action independence and thus reduces anxiety by improving the level of motivation.
Physical anxiety, Cognitive anxiety, Self-confidence, Taekwondo
Keywords
physical anxiety, cognitive anxiety, self-confidence, Taekwondo