بررسی نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش قهرمانی استان کرمان

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10008
کد مقاله : 1367-THS
نویسندگان
1دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد قم، قم، ایران .
2گروه جامعه شناسی واحدشهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ،ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناخت نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش قهرمانی استان کرمان انجام شد. تحقیق به لحاظ هدف کاربردی به لحاظ زمان مقطعی و به لحاظ روش از جمله تحقیقات ترکیبی (کیفی- کمی) است. روش انجام کار در بخش کیفی فرا ترکیب و در بخش کمی پیمایش است. جامعه آماری بخش کیفی مقالات فارسی و لاتین که کلید واژه نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش را داشته اند با نمونه گیری هدفمند مورد بررسی قرارگرفتند و ابعاد نقش رسانه های جمعی در توسعه ورزش از20 مقاله فارسی و20مقاله لاتین استخراج شد؛ بخش کمی جامعه آماری 243نفر از مدیران باشگاه های ورزشی و و روسای هیات ورزشی و روسای فدراسیون های ورزش شهر کرمان است؛ روش نمونه گیری طبقه ای و داده ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته با روائی صوری و روائی محتوایی 75/0 و پایائی آلفا کرونباخ 82/0مورد آزمون قرار گرفتند.روش تجزیه و تحلیل آماری حداقل مربعات جزئی است که با نرم افزار pls samrt انجام شد. یافته های تحقیق نشان داد کارکردهای اطلاع رسانی، مشارکت اجتماعی، آموزشی ، فرهنگ سازی، افزایش انگیزه های قهرمانی رسانه های جمعی د ر توسعه ورزش قهرمانی از دیدگاه آزمودنی ها مثبت و معنی دار است و به ترتیب کارکردهای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، آموزشس ، افزایش انگیزه های قهرمانی بیشترین نقش را به خود اختصاص داده اند با توجه به یافته های تحقیق لازم است برنامه ریزی عملیاتی توسط نهادهای مسئول در جهت تحقق اهداف توسعه ورزش قهرمانی با توجه به رسالت وکارکردهای رسانه های جمعی اقدام گردد
کلیدواژه ها
 
Title
Investigating the role of mass media in the development of championship sports in Kerman province
Authors
reza esmailikhakh, kamal jananmard
Abstract
The current research was conducted with the aim of understanding the role of mass media in the development of championship sports in Kerman province. The research is applied in terms of purpose, in terms of cross-sectional time, and in terms of method, including mixed (qualitative-quantitative) research. The method of doing the work is meta-composition in the qualitative part and survey in the quantitative part. The statistical population of the qualitative section of Persian and Latin articles that had the keyword role of mass media in the development of sports was investigated by targeted sampling, and the dimensions of the role of mass media in the development of sports were extracted from 20 Persian and 20 Latin articles; A quantitative part of the statistical population is 243 people from sports club managers and heads of sports teams and heads of sports federations in Kerman city; The stratified sampling method and the data were tested using a researcher-made questionnaire with face and content validity and Cronbach's alpha reliability of 0.82. The statistical analysis method is partial least squares, which was done with pls samrt software. The findings of the research showed that the functions of informing, social participation, education, culture building, increasing the motivations of mass media in the development of championship sports are positive and significant from the subjects' point of view, and respectively the functions of culture building and information, education, Increasing the motives of championships have the biggest role. According to the findings of the research, it is necessary to carry out operational planning by the responsible institutions in order to achieve the goals of the development of championship sports, taking into account the mission and functions of the mass media.
Keywords
Development of championship sports, Mass media, education and culture building, information