بررسی وضعیت رسانه‌های اجتماعی در ورزش‌های ماجراجویانه کشور

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10006
کد مقاله : 1365-THS
نویسندگان
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2دانشیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
چکیده
ورزش‌های ماجراجویانه، طیف وسیعی از فعالیت‌های ورزشی را شامل می‌شوند که با چالش‌های جسمی و روانی، هیجان و خطر همراه هستند. این ورزش‌ها به دلیل تنوع و جذابیت، مخاطبان زیادی را در سراسر جهان جذب کرده‌اند. از طرفی رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان پلتفرم‌هایی تعاملی، فرصتی منحصر به فرد برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و اطلاعات مربوط به ورزش‌های ماجراجویانه فراهم کرده‌اند. آن‌ها به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی و ارتباط با جامعه هدف عمل می‌کنند و امکان مشارکت و تعامل بیشتری را برای علاقه‌مندان فراهم می‌آورند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت رسانه‌های اجتماعی در ورزش‌های ماجراجویانه کشور بود. تحقیق حاضر بر اساس نوع هدف، کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی _ پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه افراد فعال در ورزش‌های ماجراجویانه، اعضا فدراسیون کوهنوردی، اعضا هیئت‌های کوهنوردی کشور، اعضای گروه‌های فعال در زمینه ورزش‌های ماجراجویانه بود که سابقه‌ای بیشتر از 5 سال در زمینه ورزش‌های ماجراجویانه داشتند. برای گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که تعداد 200 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و روایی آن توسط اساتید تائید شد و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. بررسی یافته‌ها نشان می‌دهد، رسانه‌های اجتماعی در دو عامل اطلاعاتی و آموزشی و هر کدام با چند گویه شناسایی شدند. بعد اطلاعاتی می‌توانند با استفاده از اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدیوهای هیجان‌انگیز از ورزش‌های ماجراجویانه، به افزایش آگاهی عمومی از این ورزش کمک نموده و افراد بیشتری را به مشارکت در این حوزه ترغیب نمایند. همچنین رسانه‌های اجتماعی، بستری برای ایجاد جوامعی مجازی از علاقه‌مندان به ورزش‌های ماجراجویانه فراهم می‌کنند. این جوامع ورزشی ایجاد شده، محلی برای تبادل اطلاعات، تجربیات و نظرات و همچنین یافتن هم‌نورد و برنامه‌ریزی برای سفرهای ورزشی هستند. رسانه‌های اجتماعی در زمینه آموزش و یادگیری کوهنوردی، فرصت‌های جدیدی را فراهم کرده‌اند که در گذشته وجود نداشت. این پلتفرم‌ها به افراد امکان می‌دهند تا به اطلاعات و منابع آموزشی متنوع دسترسی داشته باشند، با دیگر کوهنوردان در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و از تجربیات و دانش یکدیگر بهره‌مند شوند. افراد می‌توانند به مقالات، ویدیو، تصاویر و پادکست‌های آموزشی در مورد طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با کوهنوردی، از جمله تکنیک‌های صعود و فرود، انتخاب تجهیزات مناسب، آمادگی جسمانی و تغذیه و چالش‌های کوهنوردی دسترسی داشته باشند. همچنین رسانه‌های اجتماعی می‌توانند برای آموزش و ترویج ایمنی در ورزش‌های ماجراجویانه مورد استفاده قرار گیرند. به اشتراک گذاشتن اطلاعات و نکات ایمنی، می‌تواند به کاهش خطرات و حوادث در این ورزش‌ها کمک کند.
کلیدواژه ها
 
Title
Investigating the Status of Social Media in Adventure Sports in the country
Authors
mohana dashtiari, Nooshin Benar, Ali Nazarian
Abstract
Adventure sports encompass a wide range of athletic activities that involve physical and mental challenges, excitement, and risk. Due to their diversity and appeal, these sports have attracted a large audience worldwide. On the other hand, social media platforms serve as interactive tools, providing a unique opportunity to share experiences and information related to adventure sports. They act as tools for marketing and engaging with the target community, enabling greater participation and interaction for enthusiasts. Therefore, the aim of the current research was to examine the status of social media in adventure sports in the country. The research was descriptive-survey based on the objective type and data collection method. The population of this research included all active individuals in adventure sports, members of mountaineering federations, members of national mountaineering associations, and members of active groups in adventure sports with more than 5 years of experience in the field. A researcher-made questionnaire was used to collect data in this study, with 200 questionnaires analyzed. The validity of the questionnaire was confirmed by experts, and its reliability was also confirmed through Cronbach's alpha. The findings indicate that social media were identified in two informational and educational factors, each with several sub-items. Informational factors can help increase public awareness of these sports by sharing exciting images and videos of adventure sports, encouraging more individuals to participate in this field. Additionally, social media provide a platform for creating virtual communities of adventure sports enthusiasts. These sports communities serve as places for exchanging information, experiences, opinions, finding climbing partners, and planning sports trips. Social media have provided new opportunities for education and learning in mountaineering that did not exist in the past. These platforms allow individuals to access diverse educational information and resources, connect with other mountaineers around the world, and benefit from each other's experiences and knowledge. Individuals can access articles, videos, images, and educational podcasts on a wide range of mountaineering topics, including climbing and descending techniques, selecting appropriate equipment, physical readiness, nutrition, and mountaineering challenges. Additionally, social media can be used for educating and promoting safety in adventure sports. Sharing safety information and tips can help reduce risks and accidents in these sports.
Keywords
Social Media, Adventure sports, Sports marketing