بررسی تاثیر ورزش بدنسازی بر کاهش افسردگی و افزایش اعتماد به نفس در دانشجویان پسر شهر کرمان

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9948
کد مقاله : 1300-THS
نویسندگان
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی / دانشکده پزشکی/دانشگاه آزاد اسلامی/کیش /هرمزگان / ایران .
چکیده
زمینه و هدف : هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان به افسردگی مبتلا می شوند یکی از بهترین روش های درمان که تاثیرات آن در پژوهش های گذشته نیز اثبات گردیده است استفاده از ورزش به خصوص ورزش بدنسازی می باشد. در واقع حرکات ورزشی نوعی مداخله‌گر رفتاری (رفتار درمانی) هستند که موجب کاهش علائم افسردگی در فرد می‌شوند. بیماری افسردگی در دسته بیماری‌های خلقی قرار می‌گیرد که با احساس غم، از دست ‌دادن فرد یا هر چیز دلخواهی، یا عصبانیتی که با فعالیت‌های روزانه‌ فرد تداخل دارد توصیف می‌شود و نسبتا شایع است. خودباوری یا اعتماد به نفس از ویژگی‌های روانی همه افراد تلقی می شود که شخص در آن به‌دلیل تجربه‌های قبلی، به توانایی‌ها و استعدادهای خود در موفقیت انجام کارها به‌طور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ورزش بدنسازی بر کاهش افسردگی و افزایش اعتماد به نفس در دانشجویان پسر شهر کرمان بود.
روش پژوهش: این تحقیق از نوع نیمه تجربی و طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل بود.جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان مراجعه کننده با تشخیص افسردگی به مرکز مشاوره دانشگاه شهید باهنر شهر کرمان بودند. آزمودنی ها بر اساس مراجعه به مرکز مشاوره و از طریق فراخوان در مرکز مشاوره جمع آوری شدند. سپس از میان آنان تعداد 50 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (25نفر) و گروه کنترل (25 نفر ) جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش تحت نظارت اجرای (4 هفته ای ) ورزش بدنسازی در باشگاه دانشگاه قرار گرفته و گروه کنترل هیچگونه مداخله ورزشی دریافت نکردند.جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های افسردگی دانشجویان (USDI) و پرسشنامه اعتماد به نفس دانشجویان (PEI) را هر دو گروه به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار 24 SPSS به روش کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها : یافته های پژوهش نشان داد که ورزش بدنسازی توانسته است به صورت معناداری p>0/05)) میزان اعتماد به نفس در دانشجویان را افزایش دهد و به صورت معناداری (p>0/07) موجب کاهش علائم افسردگی در دانشجویان شود. همچنین نتایج دیگر پژوهش نشان داد که استفاده از ورزش بدنسازی به دلیل جلوگیری از کم تحرکی و ایجاد انگیزه بالا در دانشجویان می تواند از اثربخشی مطلوبی جهت کاهش اختلالات رایج در دانشجویان و درمان اختلالات با توجه به آزاد سازی هورمون های مورد نیاز بدن از اثربخشی بالایی برخوردار باشد .
نتیجه گیری : از نتایج این پژوهش در زمینه درمان اختلالات رایج دانشجویان با استفاده از ورزش های متداول و استفاده از سایر مراکز مشاوره دانشگاه ها و درمانگران می توان استفاده نمود .
کلیدواژه ها
 
Title
Investigating the effect of physical exercise on reducing depression and increasing self-confidence in male students of Kerman
Authors
MOHAMMAD HOSSEIN ROUDBARI
Abstract
Background and purpose: Every year, a large number of students suffer from depression. One of the best methods of treatment, the effects of which have been proven in past researches, is the use of exercise, especially bodybuilding. In fact, sports movements are a type of behavioral intervention (behavioral therapy) that reduce the symptoms of depression in a person. Depression is a mood disorder characterized by feelings of sadness, loss of someone or something desired, or anger that interferes with a person's daily activities and is relatively common. Self-confidence or self-confidence is considered to be a psychological characteristic of all people, in which a person trusts and believes in his abilities and talents to do things successfully due to previous experiences. The purpose of this research was to investigate the effect of physical exercise on reducing depression and increasing self-confidence in male students of Kerman.
Research method: This research was of semi-experimental type and pre-test, post-test design with a control group. The statistical population of this research included all students referred to the counseling center of Shahid Bahonar University in Kerman city with a diagnosis of depression. Subjects were collected based on referral to the counseling center and by calling the counseling center. Then, 50 people were selected from among them using available sampling method and randomly replaced in two experimental groups (25 people) and control group (25 people). Then, the experimental group was supervised for 4 weeks of exercise in the university club, and the control group did not receive any exercise intervention. Both groups completed a pre-test and a post-test. Data were analyzed using SPSS 24 software by multivariate covariance method.
Findings: The findings of the research showed that physical education has been able to significantly (p>0.05) increase the level of self-confidence in students and significantly (p>0.07) reduce the symptoms of depression in students. . Also, other results of the research showed that the use of physical exercise due to preventing inactivity and creating high motivation in students can be effective in reducing common disorders in students and treating disorders due to the release of hormones needed by the body. to have
Conclusion: The results of this research can be used in the field of treating common disorders of students by using common sports and using other counseling centers of universities and therapists.
Keywords
Bodybuilding, depression, self-confidence, students