مقایسه شایستگی حرکتی ادراک شده مهارتهای جابجایی و توپی در کودکان سنین 7 تا 9 سال

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.9856
کد مقاله : 1172-THS
نویسندگان
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده
شایستگی‌حرکتی‌ادراک‌شده، به درک، آگاهی و باورهای کودک در مورد انجام مهارت‌های حرکتی اشاره دارد و مقدار آن در دو جنس و نیز سنین مختلف، متفاوت گزارش شده است. هدف از این مطالعه، بررسی نقش متغیرهای جنس و سن در شایستگی‌حرکتی‌ادراک‌شده (مهارت‌های جابجایی، مهارت‌های توپی ، و کل مهارت‌های حرکتی) کودکان 7 تا 9 سال شهر ارومیه بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پس رویدادی (علی-مقایسه‌ای) بود. تعداد 270 نفر از کودکان دختر و پسر، با محدوده سنی 7 تا 9 سال، به صورت در دسترس، از مدارس شهر ارومیه انتخاب شدند. برای سنجش شایستگی‌حرکتی‌ادراک‌شده از مقیاس تصویری شایستگی‌حرکتی‌ادراک‌شده برای کودکان کم سن و سال، استفاده شد. از روش های آماری تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی ال اس دی برای آزمون فرضیه‌ها استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد: اثر اصلی جنس در هیچکدام از مولفه‌های شایستگی ادراک شده در مهارت‌های جابجایی، مهارت‌های توپی، و کل مهارت‌های حرکتی معنادار نبود. با این وجود، اثر اصلی سن در مولفه شایستگی ادراک شده مهارت‌های جابجایی، معنادار نبود. اما در مولفه‌های مهارت‌های توپی، و کل مهارت‌های حرکتی معنادار بود. به طوری که کودکان سنین 8 و 9 سال نسبت به کودکان 7 سال، در مولفه شایستگی ادراک شده مهارت‌های توپی و کل مهارت‌های حرکتی، شایستگی ادراک‌شده بیشتری داشتند. این تفاوت در سنین 8 و 9 سال معنادار نبود. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، توصیه می شود والدین، معلم تربیت بدنی و مربیان در طراحی تمرینات حرکتی و اجرای مداخلات رشدی حرکتی کودکان 7 تا 9 سال، عوامل موثر مانند جنس و سن نیز در نظر گرفته شود.
کلیدواژه ها
 
Title
The comparison of perceived motor competence of locomotor and ball skills in 7 to 9 years old children
Authors
Malek Ahmadi, Mahdi Habibi
Abstract
Perceived motor competence refers to a child's understanding, awareness, and beliefs about performing motor skills and has been reported differently in different genders and ages. This study aimed to investigate the role of gender, and age in perceived motor competence (Locomotor skills, Ball skills, and Total motor skills) in 7-9-year-old children in Urmia city. The current research method was a descriptive, post-event type (causal-comparative). 270 boys and girls, aged 7 to 9 years, were selected as a convenience sample from Urmia city schools. The pictorial scale of perceived movement competence for young children was used to measure perceived motor competence. Statistical methods of analysis of variance and LSD tests were used to test the hypotheses. The results of the data analysis showed that the main effect of gender was not significant in any of the components of perceived competence of locomotor skills, ball skills, and total motor skills. The main effect of age on the locomotor skills component was not significant. However, the main effect of age was significant in the components of perceived competence of ball skills and total motor skills. So 8- and 9-year-old children had more perceived competence in the component of ball skills and total motor skills than 7-year-old children. This difference was not significant at the ages of 8 and 9 years. Overall, according to the results of this research, it is recommended that parents, PE teachers, and coaches consider these factors when designing training and implementing motor development interventions for 7 to 9-year-old children.
Keywords
Perceived motor competence, Fundamental motor skills, Children