تبیین عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در بین دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه‌ رازی

پذیرفته شده برای پوستر
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48308/ths.2024.10090
کد مقاله : 1466-THS
نویسندگان
1کارشناس ارشد-مدیریت بازاریابی در ورزش-دانشکده علوم ورزشی-دانشگاه رازی-کرمانشاه
2دانشگاه رازی، دانشکده علوم ورزشی
چکیده
مقدمه: علی‌رغم توسعه کارآفرینی در بسیاری از حوزه‌ها و رشته‌های تحصیلی مختلف، به نظر می‌رسد کارآفرینی در ورزش به جایگاه واقعی خود نرسیده است. کارآفرینی ورزشی با ایفای نقش مؤثر در توسعة کسب و کار، اشتغال، رفاه و سلامت روحی و جسمی می‌تواند در توسعة کشور نقشی بسیار مهم و برجسته داشته باشد؛ بنابراین برای توسعة کارآفرینی در بخش ورزش باید عوامل زمینه‌ای و ساختاری مؤثر در توسعة ورزش شناسایی شوند و بر اساس هدف‌هایی که در ابعاد گوناگون کارآفرینی ورزشی وجود دارد، برای ایجاد ساختارها و زمینه‌های مؤثر در رشد کارآفرینی ورزشی برنامه‌ریزی کرد. از این رو پژوهش حاضر درصدد شناسایی عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در بین دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه‌ رازی است.
روش‌شناسی: روش تحقیق کیفی به شیوه نظریه داده‌بنیاد است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل صاحب نظران، اساتید، دانشجویان و خبرگان حوزه کارآفرینی و ورزش بودند. جهت نمونه‌گیری برای انجام مصاحبه‌های عمیق از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 16 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش (مصاحبه)، توسط مصاحبه-شوندگان و سپس اساتید متخصص، مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 88/0 بود. که از این طریق پایایی آزمون نیز مورد تایید قرار گرفت. در راستای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش نظریه داده‌بنیاد و نرم افزار مکس کیودا نسخه 20 استفاده شد.
نتایج: یافته‌های این پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی در بین دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه‌ رازی شامل مقوله‌های: آموزش مناسب، عوامل فردی، عوامل محیطی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، ایجاد انگیزه، تغییر نگرش، حمایت مالی و تمایل به ریسک‌‌پذیری می‌باشد. که این مقوله‌ها خود دارای 46 عامل یا کد باز بودند.
نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش نتیجه می‌گیریم برای بهبود وضعیت کارآفرینی در بین دانشجویان علوم ورزشی می‌بایست بر مقوله‌های مستخرج از این پژوهش متمرکز شد و از این طریق شرایط را برای بروز استعدادها و کارآفرین شدن دانشجویان محیا سازیم.
کلیدواژه ها
 
Title
Explaining the effective factors on the development of entrepreneurship among sports science students of Razi University
Authors
bahram mirzaei, Bahram Yousefi, , Zohre, Hasani
Abstract
Introduction: Despite the development of entrepreneurship in many fields and fields of study, it seems that entrepreneurship in sports has not reached its true position. By playing an effective role in the development of business, employment, well-being and mental and physical health, sports entrepreneurship can play a very important and outstanding role in the development of the country; Therefore, for the development of entrepreneurship in the sports sector, the background and structural factors that are effective in the development of sports should be identified and based on the goals that exist in various dimensions of sports entrepreneurship, planning should be done to create structures and backgrounds that are effective in the growth of sports entrepreneurship. did Therefore, the present study seeks to identify the factors affecting the development of entrepreneurship among sports science students of Razi University.
Methodology: The qualitative research method is based on data theory. The statistical population of this research included experts, professors, students and experts in the fields of entrepreneurship and sports. Purposeful sampling method was used for sampling to conduct in-depth interviews. The research tool was an interview that was conducted with 16 people. The validity of the research instrument (interview) was examined and confirmed by the interviewees and then expert professors, and the within-subject agreement method was used to measure reliability, and according to this method, the reliability value was equal to 0.88. In this way, the reliability of the test was also confirmed. In order to analyze the data, the method of data-based theory and Max Qda version 20 software were used.
Results: The findings of this research showed that the factors affecting the development of entrepreneurship among sports science students of Razi University include the following categories: appropriate education, individual factors, environmental factors, economic factors, cultural factors, social factors, creating motivation, changing attitudes, and support. financial and willingness to take risks. These categories had 46 factors or open codes.
Conclusion: Based on the findings of this research, we conclude that in order to improve the state of entrepreneurship among sports science students, it is necessary to focus on the categories extracted from this research and in this way, to create the conditions for the emergence of students' talents and becoming entrepreneurs.
Keywords
Sports, Entrepreneurship, students, Razi University